Home
Eli Moe's picture

Eli Moe

Assistant Professor, Language test developer
  • E-mailEli.Moe@uib.no
  • Phone+47 55 58 81 41
  • Visitor Address
    HF-building, Sydnesplass 7
    5007 Bergen
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Selected publications
  • Blair, Barbara; Moe, Eli; Barsnes, Bente. 2011. Impact of Norwegian Government Policies on ESL Classroom Practices. Kapittel 7, pages 111-27. In:
    • Tsagari, Dina; Csépes, Ildiko. 2011. Classroom-Based Language Assessment. Peter Lang Publishing Group. 205 pages. ISBN: 978-3-631-60643-8.
  • Moe, Eli. 2010. Morsmålsbakgrunn og språkleg nivå i elevtekstar. Artikkel, pages 148-159. In:
    • Johansen, Hilde; Golden, Anne; Hagen, Jon Erik; Helland, Ann-Kristin. 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Novus Forlag. 246 pages. ISBN: 978-82-7099-581-3.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2005. Challenging tests-for young learners and for test developers. EFL Best Practices in Testing. 1: 32-38.
  • Moe, Eli; Carlsen, Cecilie. 2005. Hva nasjonale prøver går ut på. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Published 2005-04-11.
  • Moe, Eli. 2010. Clil og språkutvikling. Nokre resultat frå eit prosjekt på 7. trinn. Fokus på språk. 24. 38-61.
  • Moe, Eli; Jones, Neil. 2003. Using multi-faceted Rasch analysis to validate a test of writing. Acta Didactica. 1. 110-127.
  • Moe, Eli; Carlsen, Cecilie; Hasselgreen, Angela. 2006. Digitale leseprøver i engelsk - utfordringer og muligheter. Norsk pedagogisk tidsskrift. 90: 391-403.
  • Moe, Eli. 2002. Syntaktiske trekk i norsk som andrespråk på et mellomnivå. Nordica Bergensia. 26: 183-209.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2004. CATwalk to quality: The painstaking process of developing CEF-based computer-adaptive reading tests in Norway.
  • Moe, Eli. 2002. August Richardsson – bergensar og utlending. Artikkel, pages 261-271. In:
    • kjerland, Kirsten Alsaker; Bang, Anne Katrine. 2002. Nordmenn i Afrika - afrikanere i Norge. Vigmostad & Bjørke. 278 pages. ISBN: 82-419-0274-3.
  • Moe, Eli. 2003. Eigenvurdering – mål eller middel. Artikkel, pages 159-173. In:
    • Hagen, Jon Erik; Oanæs Andersen, Reidun; Kløve, Marit Helene; Kristiansen, Atle; Tenfjord, Kari. 2003. I MANNES MINNE:Minneskrift til Gerd Manne. ISBN: 82-11-00608-1.
  • Moe, Eli. 2007. SLA and LT research - Friends or Foes? Article, pages 172-183. In:
    • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2007. A Human Touch to Language Testing. A collection in honour of Reidun Oanæs Andersen on the occasion of her retirement June 2007. Novus Forlag. 245 pages. ISBN: 978-82-7099-452-6.
  • Moe, Eli. 2008. Språkprøvar, språkkompetanse og Det europeiske rammeverket. Artikkel, pages 134-145. In:
    • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli; Andersen, Reidun Oanæs; Tenfjord, Kari. 2008. Banebryter og brobygger i andrespråksfeltet. Novus Forlag. 201 pages. ISBN: 978-82-7099-506-6.
  • Moe, Eli. 2008. Juggling numbers and opinions: An attempt to set CEFR standards in Norway for a test of reading in English. 3, pages 67-78. In:
    • Taylor, Linda; Weir, Cyril. 2008. Studies in Language Testing 27 - Multilingualism and Assessment. Cambridge University Press. 351 pages. ISBN: 978-0-521-711920.
  • Moe, Eli. 2009. Introducing Large-scale Computerized Assessment - Lessons Learned and Future Challenges. Part II - 3, pages 51-56. In:
    • Scheuermann, Friedrich; Bjôrnsson, Julius. 2009. The Transition to Computer-Based Assessment New Approaches to Skills Assessment and Implications for Large Scale Testing. 214 pages. ISBN: 978-92-79-11110-5.
  • Moe, Eli. 2009. Jack of more Trades? Could standard setting serve several functions? Artikkel, pages 131-138. In:
    • Figueras, Neus; Noijons, José. 2009. Linking to the CEFR levels: Research perspectives. 140 pages. ISBN: 978-90-5834-102-0.
  • Moe, Eli. 2002. Den gode prøven - finst han? artikkel, pages 123-134. In:
    • Vagle, Wenche. 2002. Vurdering av Språkferdighet. 173 pages.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2007. A Human Touch to Language Testing. Novus Forlag. 245 pages. ISBN: 978-82-7099-452-6.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli; Andersen, Reidun Oanæs; Tenfjord, Kari. 2008. Banebryter og brobygger i andrespråksfeltet. Novus Forlag. 201 pages. ISBN: 978-82-7099-506-6.
Books
  • Carlsen, Cecilie Hamnes; Moe, Eli. 2019. Vurdering av språkferdigheter. Fagbokforlaget. 296 pages. ISBN: 978-82-450-2509-5.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli; Andersen, Reidun Oanæs; Tenfjord, Kari. 2008. Banebryter og brobygger i andrespråksfeltet. Novus Forlag. 201 pages. ISBN: 978-82-7099-506-6.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2007. A Human Touch to Language Testing. A collection in honour of Reidun Oanæs Andersen on the occasion of her retirement June 2007. Novus Forlag. 245 pages. ISBN: 978-82-7099-452-6.
Journal articles
  • Moe, Eli; Helness, Hildegunn Lahlum; Grocott, Craig; Verhelst, Norman. 2018. Standardsetting av læringsstøttende prøver i engelsk for Vg1. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 12: 1-26. doi: 10.5617/adno.6281
  • Moe, Eli; Pizorn, Karmen. 2012. A Validation Study of the National Assessment Instruments for Young English Language Learners in Norway and Slovenia. Center for Educational Policy Studies Journal – CEPS Journal. 2: 76-96.
  • Moe, Eli. 2010. Clil og språkutvikling. Nokre resultat frå eit prosjekt på 7. trinn. Fokus på språk. 24. 38-61.
  • Hasselgreen, Angela; carlsen, cecilie; Moe, Eli. 2006. digitale leseprøver i engelsk -utfordringer og muligheter. Norsk pedagogisk tidsskrift. 90: 391-403.
  • Moe, Eli; Carlsen, Cecilie; Hasselgreen, Angela. 2006. Digitale leseprøver i engelsk - utfordringer og muligheter. Norsk pedagogisk tidsskrift. 90: 391-403.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2005. Challenging tests-for young learners and for test developers. EFL Best Practices in Testing. 1: 32-38.
  • Moe, Eli; Carlsen, Cecilie. 2005. Hva nasjonale prøver går ut på. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). Published 2005-04-11.
  • Moe, Eli; Jones, Neil. 2003. Using multi-faceted Rasch analysis to validate a test of writing. Acta Didactica. 1. 110-127.
  • Moe, Eli. 2002. Syntaktiske trekk i norsk som andrespråk på et mellomnivå. Nordica Bergensia. 26: 183-209.
  • Moe, Eli. 1997. Generell språktame og språkutvikling. NOA. Norsk som andrespråk. 20: 51-78.
Book sections
  • Hasselgreen, Angela Maria; Moe, Eli. 2019. Developments in Language Education: A Memorial Volume in Honour of Sauli Takala. Kapittel 7, pages 94-112. In:
    • Huhta, Ari; Erickson, Gudrun; Figueras, Neus. 2019. Developments in Language Education: A Memorial Volume in Honour of Sauli Takala. 319 pages. ISBN: 978-95139-7747-4.
  • Moe, Eli. 2017. The Language of Schooling a Challenge to Subject Learning. Article, pages 234-259. In:
    • Lunde, Ingunn; Koppen, Randi; Cardona, Margrete Dyvik. 2017. Remaining Relevant: Modern Language Studies Today. 264 pages. ISBN: 978–82–998587–9–3.
  • Moe, Eli; Verhelst, Norman. 2017. Setting Standards for Multistage Tests of Norwegian for Adult Immigrants. Chapter, pages 181-204. In:
    • Blömeke, Sigrid; Gustafsson, Jan-Eric. 2017. Standard Setting in Education. The Nordic Countries in an International Perspective. Springer. 335 pages. ISBN: 978-3-319-50855-9.
  • Moe, Eli; Härmälä, Marita; Kristmanson, Paula Lee. 2016. Learning subject matter in a second Language: A CEFR based tool to support immigrant and migrant students. 7, pages 134-155. In:
    • Docherty, Coreen; Barker, Fiona. 2016. Language Assessment for Multilingualism. Cambridge University Press. 577 pages. ISBN: 978-1-316-50500-7.
  • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2013. Assessing Norwegian. -. In:
    • Kunnan, Anthony John. 2013. The Companion to Language Assessment. John Wiley & Sons. ISBN: 9781118411360.
  • Moe, Eli. 2013. Syntaktisk kompleksitet og rammeverksnivå. Artikkel 5, pages 137-158. In:
    • Carlsen, Cecilie. 2013. NORSK PROFIL. Det felles europeiske rammeverket spesifisert for norsk. Et første steg. Novus Forlag. 279 pages. ISBN: 978-82-7099-713-8.
  • Brevik, Lisbeth M.; Moe, Eli. 2012. Effects of CLIL Teaching on Language Outcomes. 14, pages 213-227. In:
    • Tsagari, Dina; Csépes, Ildiko. 2012. Collaboration in Language Testing and Assessment. Peter Lang Publishing Group. 227 pages. ISBN: 978-3-631-63529-2.
  • Blair, Barbara; Moe, Eli; Barsnes, Bente. 2011. Impact of Norwegian Government Policies on ESL Classroom Practices. Kapittel 7, pages 111-27. In:
    • Tsagari, Dina; Csépes, Ildiko. 2011. Classroom-Based Language Assessment. Peter Lang Publishing Group. 205 pages. ISBN: 978-3-631-60643-8.
  • Moe, Eli. 2010. Morsmålsbakgrunn og språkleg nivå i elevtekstar. Artikkel, pages 148-159. In:
    • Johansen, Hilde; Golden, Anne; Hagen, Jon Erik; Helland, Ann-Kristin. 2010. Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Novus Forlag. 246 pages. ISBN: 978-82-7099-581-3.
  • Moe, Eli. 2009. Jack of more Trades? Could standard setting serve several functions? Artikkel, pages 131-138. In:
    • Figueras, Neus; Noijons, José. 2009. Linking to the CEFR levels: Research perspectives. 140 pages. ISBN: 978-90-5834-102-0.
  • Moe, Eli. 2009. Introducing Large-scale Computerized Assessment - Lessons Learned and Future Challenges. Part II - 3, pages 51-56. In:
    • Scheuermann, Friedrich; Bjôrnsson, Julius. 2009. The Transition to Computer-Based Assessment New Approaches to Skills Assessment and Implications for Large Scale Testing. 214 pages. ISBN: 978-92-79-11110-5.
  • Moe, Eli. 2008. Språkprøvar, språkkompetanse og Det europeiske rammeverket. Artikkel, pages 134-145. In:
    • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli; Andersen, Reidun Oanæs; Tenfjord, Kari. 2008. Banebryter og brobygger i andrespråksfeltet. Novus Forlag. 201 pages. ISBN: 978-82-7099-506-6.
  • Moe, Eli. 2008. Juggling numbers and opinions: An attempt to set CEFR standards in Norway for a test of reading in English. 3, pages 67-78. In:
    • Taylor, Linda; Weir, Cyril. 2008. Studies in Language Testing 27 - Multilingualism and Assessment. Cambridge University Press. 351 pages. ISBN: 978-0-521-711920.
  • Moe, Eli. 2007. SLA and LT research - Friends or Foes? Article, pages 172-183. In:
    • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2007. A Human Touch to Language Testing. A collection in honour of Reidun Oanæs Andersen on the occasion of her retirement June 2007. Novus Forlag. 245 pages. ISBN: 978-82-7099-452-6.
  • Moe, Eli. 2003. Eigenvurdering – mål eller middel. Artikkel, pages 159-173. In:
    • Hagen, Jon Erik; Oanæs Andersen, Reidun; Kløve, Marit Helene; Kristiansen, Atle; Tenfjord, Kari. 2003. I MANNES MINNE:Minneskrift til Gerd Manne. ISBN: 82-11-00608-1.
  • Moe, Eli. 2002. August Richardsson – bergensar og utlending. Artikkel, pages 261-271. In:
    • kjerland, Kirsten Alsaker; Bang, Anne Katrine. 2002. Nordmenn i Afrika - afrikanere i Norge. Vigmostad & Bjørke. 278 pages. ISBN: 82-419-0274-3.
  • Moe, Eli. 2002. Den gode prøven - finst han? artikkel, pages 123-134. In:
    • Vagle, Wenche. 2002. Vurdering av Språkferdighet. 173 pages.

More information in national current research information system (CRIStin)

Developing language awareness in subject classes, 2016 - 2019, ECML

http://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2016-2019/languageinsubjects/...

 

Language descriptors for migrant and minority learners' success in compulsory education, 2012-2013, ECML

http://www.ecml.at/ECML-Programme/Programme2012-2015/LanguageDescriptors...