- E-mailhilde.johansen@uib.no
- Visitor AddressHaakon Sheteligs plass 75007 Bergen
- Postal AddressPostboks 78085020 Bergen
Academic article
- (2009). Norsk andrespråkskorpus (ASK) - design og metodiske foutsetninger. NOA - Norsk som andrespråk. 52-81.
- (2008). Inversjon i norsk innlærerspråk - enn undersøkelse av variasjonsmønstre i skrevne tekster. NOA - Norsk som andrespråk. 50-71.
- (2006). The hows and whys of coding categories in a learner corpus(or How and why an error-tagged learner corpus is not ipso facto one big comparative fallacy). Rivista di Psicolinguistica Applicata ( RiPLA ) VI.3.2006. 93-108.
- (2005). Å passe verden inn i en ytring - En vurdering av språklig universalisme og determinisme. Nordica Bergensia. 97-112.
Academic lecture
- (2011). Språklig relativisme og andrespråkslæring -Om morsmålspåvirket tenkning og kognisjon i studiet av transfer.
- (2011). Opplæringskurs i bruk av norsk andrespråkskorpus.
- (2011). Morsmålets øyne eller morsmålets stemme - Språklig relativismes rolle for andrespråkslæring.
- (2011). Morsmålets påvirkning på andrespråket - Metodiske og teoretiske problemstillinger i ASKeladden-prosjektet.
- (2011). Bestemthet som grammatisk kategori.
- (2011). (In)definiteness in Polish and English learner language. Transfer?
- (2010). Norsk andrespråkskorpus og morsmålspåvirkning.
- (2010). Markering av definitt referanse i innlærertekster.
- (2010). Kurs i bruk av norsk andrespråkskorpus.
- (2009). Inversjon og variasjon - Variasjonsmønstre i anvendelse av invertert ordstilling i norske mellomspråkstekster.
- (2006). ASK-korpuset, en eneste stor "comparative fallacy"?
Academic anthology/Conference proceedings
- (2010). Systematisk, variert, men ikke tilfeldig. Antologi om norsk som andrespråk i anledning Kari Tenfjords 60-årsdag. Novus Forlag.
Doctoral dissertation
- (2022). Bestemt og ubestemt. En korpusbasert studie av morsmålets rolle for bruk av bestemte og ubestemte former hos norskinnlærere uten grammatisk bestemthet i morsmålet".
Academic chapter/article/Conference paper
- (2010). Kontroll, Analyse, Reliabilitet, Innlærerkorpus og Transfer : Slik Egner seg Korpus til Studier av Transfer hos Innlærere. 15 pages.
More information in national current research information system (CRIStin)