- E-mailkeld.hyldig@uib.no
- Phone+47 55 58 83 54
- Visitor AddressSydnesplassen 7HF-bygget5007 Bergen
- Postal AddressPostboks 78055020 Bergen
Academic article
- (2019). Teaterhistoriens betydning. Peripeti. 122-131.
- (2017). The Pagan-Christian Admixture in Romeo Castellucci's Oedipus the Tyrant. New Theatre Quarterly. 99-112.
- (2017). Philosophical Theatricality: Castellucci’s staging of Hölderlin’s Oedipus the Tyrant. Nordic Theatre Studies. 119-145.
- (2015). Ibsen, Bjørnson and the art of acting. Nordlit. 287-302.
- (2011). Twenty Years With The International Ibsen Festival. Ibsen Studies. 21-50.
- (2011). Le Festival international Ibsen et le nouveau théâtre norvégien. OutreScène : la revue du Théâtre National de Strasbourg. 117-124.
- (2010). Brand on the stage : identification and critical distance. Ibsen Studies. 92-110.
- (2010). Az Ibsen-fesztivál húsz éve. Az Ibsen-hagyomány és az Ibsen-fesztivál. Nagyvilág. 1234-1255.
- (2007). Peer Gynt staged by Robert Wilson. Acta Ibseniana: Centre for Ibsen Studies, University of Oslo. 501-508.
- (2006). The Mystery of the Self: Robert Wilson's Staging of Peer Gynt. Nordic Theatre Studies. 46-57.
- (2006). "Ibsen-tradisjonen i norsk teater". Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 6-11.
- (2004). En ildsjæl for amatørteater. Jul på Mors: Lokalhistorisk årsskrift. 10-19.
- (1998). Symbolic and Allegoric Approaches to Ibsen: Two "Golden Age" Productions of Rosmersholm. Nordic Theatre Studies. 51-73.
Report
- (1997). Den teatermæssige Ibsen-forskning. .
Lecture
- (2020). Et helhetsblikk på teaterfeltet i Norge .
- (2019). Dionysos og teateret.
- (2018). Om den teatervitenskapelige utdannelsen ved Universitetet i Bergen.
- (2014). Virkelighet og interaktivitet i teatret.
- (2013). Theatre education at the University of Bergen.
Popular scientific lecture
- (2010). Innledning og ledelse av seminaret " Scenekunst i Bergen, Nå!".
- (2006). Ledelse av seminaret "Visjoner for ny norsk dramatikk", med bidrag av norske dramatikere, teaterkritikere, teatersjefer, teatervitere m.fl.
- (1998). Forestilling, værk eller hændelse? En teatervidenskabelig problemstilling.
- (1997). Comments on Lise-Lone and Frederick Markers lecture: Ibsen and the New Stagecraft.
Academic lecture
- (2019). Økologi og tragedie – aktuelle dramaturgiske Ibsen-analyser.
- (2018). Teaterhistoriens betydning.
- (2018). Ibsen's Landscape Dramaturgy.
- (2017). The Norwegian Ibsen tradition and "Peer Gynt".
- (2017). Ibsen and Norwegian theater.
- (2016). Theatre as philosophy: Romeo Castellucci's staging of Oedipus the Tyrant.
- (2016). Problemer i norsk teaterhistorie.
- (2014). Teatral illusjon - en begrepshistorisk og teaterhistorisk introduksjon.
- (2014). Realisme og naturalisme som teaterhistoriske og teaterestetiske begreper.
- (2013). Kongs-Emnerne og den nasjonale tradisjonsetablering i teatret.
- (2013). Ibsen, Bjørnson og tradisjonsetableringen i norsk teater på 1800-tallet.
- (2012). Ibsen, skuespillerkunsten og kontekstualiseringen av denne i HIS.
- (2012). Ibsen, Bjørnson and the art of acting in Norwegian Theatre.
- (2011). Noen synspunkter på forholdet mellom dansk og norsk skuespillerkunst omkring midten av 1800-tallet.
- (2010). Ibsentradisjonen i norsk teater.
- (2009). Refleksjoner omkring norsk teaterhistoriografi.
- (2009). Krapps siste spole.
- (2008). Den sceniske Brand-resepsjonen i Norge.
- (2006). The Mystery of the Self: Robert Wilson's Staging of Peer Gynt 2005.
- (2006). The Mystery of the Self: Robert Wilson's Staging of "Peer Gynt" 2005 in Oslo/Bergen.
- (2006). Robert Wilson's staging of "Peer Gynt" and the Norwegian Tradition.
- (2006). Peer Gynt staged by Robert Wilson.
- (2003). Ibsen, teater og tverrfaglighet.
- (2000). A Neo-classical staging of Ibsen's Ghosts.
Editorial
- (2022). Preface: Interactivity and audience participation in performing art for children and youth. Teatervitenskapelige studier. 1-4.
- (2006). Editorial: Approaching the Spiritual in Theatre, Ritual and Performance. Nordic Theatre Studies. 5-6.
Other presentation
- (2005). "Sarah Kane 1971-1999", artikkel i programblad.
Book review
- (2023). Mellom trash og patos (anmeldelse av Romeo og Julie på DNS). Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2022). «Peer Gynt» i en fei. Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2022). Musikalsk queer-performance. Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2022). Festspillene 2022: Mest fornøyelser. Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2021). Sarah Kanes voldsdramatikk fungerer fortsatt. Anmeldelse av "Sprengt" på Den Nationale Scene, 31. mai 2021 . Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2021). Platonsk dialog som komedie. Anmeldelse av "Min middag med André", Det Vestnorske Teateret, 25. mai 2021 . Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2021). Ibsensk femi-futurisme. Anmeldelse av "Et dukkehjem" på Den Nationale Scene, 8. mars 2021 . Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2020). Rølpete Fosse. Anmeldelse av "Slik var det" av Jon Fosse, DNS, 4. november 2020. Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2019). Ny dramatikk – gammeldags spillestil. Anmeldelse av Sørsiden på DNS, 06.11.2019. Norsk Shakespearetidsskrift. 149-149.
- (2019). Noe for enhver smak (Festspillene i Bergen 2019). Norsk Shakespearetidsskrift. 136-139.
- (2019). Heddas depresjon. Anmeldelse av "Hedda Gabler" på Den Nationale Scene, 23.januar 2019. Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2018). Hedvig – menneske eller dyr? Anmeldelse av "Vildanden", DNS, 12. september 2018. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
- (2017). Underholdende og lite utfordrende (Festspillene i Bergen 2017). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 66-69.
- (2017). Metateatral Hamlet (DNS). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 112-113.
- (2016). Festspill mellom kunst og pop (Festspillene i Bergen 2016). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 61-64.
- (2015). Ødipus som kristen mystiker. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 144-145.
- (2012). Rehabilitering af dramatikeren Kaj Munk. Anmeldelser av Marc Auchet og Anker Gemzøe (red.): Kaj Munks dramatik i teaterhistorisk optik, Ålborg Universitetsforlag 2011. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 344-346.
- (2009). Trausti Ólafsson: Ibsen's Theatre of Ritualistic Visions - An Interdisciplinary Study of Ten Plays. Nordic Theatre Studies. 156-157.
- (2009). Ny svensk teaterhistoria, bind 1-3. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 81-85.
- (2009). Menneskets uutholdelige ensomhet. Anmeldelse av Hedda Gabler på Den Nationale Scene, mars 2009. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 126-128.
- (2009). Danset hukommelse. Anmeldelse av "in pieces", BIT Teatergarasjen 25.-26. oktober 2009. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 64-65.
- (2008). Teatermannen Ibsen. Anmeldelse av Live Hov: Med fuld natursandhed. København, Multivers, 2007. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 63-65.
- (2008). Menneskelig og tragisk. Calixto Bieitos iscenesettelse av Brand. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 62-65.
- (2008). Godt tenkt om Olav H. Hauge. Anmeldelse av "Kanskje aller helst der". Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
- (2004). Hans Bay-Petersen. En selskabelig invitation. Det Kgl. Teaters gæstespil i Nazityskland i 1930erne (A Friendly Invitation. The Danish Royal Theatre's Guest Performances in Nazi Germany in the 1930's). Nordic Theatre Studies. 130-131.
Academic monograph
- (2019). Ibsen og norsk teater. Del 1: 1850-1930.
Thesis at a second degree level
- (1993). Gengangere på norske scener. Hovedfagsoppgave i teatervitenskap.
Popular scientific article
- (2023). Teateret som selvstendig kunstform. BLA – Bokvennen litterær Avis.
- (2005). Morsø Revyen 1979-1994. Jul på Mors: Lokalhistorisk årsskrift. 12-20.
Feature article
- (2023). Samfunnsansvaret sviktes hvis teatervitenskap avvikles ved UiB. Khrono.no.
Doctoral dissertation
- (2010). Creating Theatrical Space: A Study of Henrik Ibsen’s Production Books, Bergen 1852-1857.
- (2000). Realisme, symbol og psykologi. -.
Interview
- (2006). Teaterets utfordringer og Macbeths nye vri.
- (2006). Nyskapende Ibsen.
- (2006). Mener Bjørnson preget vår Ibsen-forståelse.
Academic chapter/article/Conference paper
- (2020). Kongs-Emnerne og den nasjonale tradisjonsetablering i teateret på 1800-tallet. 26 pages.
- (2011). Norwegian play Ibsen. 13 pages.
- (2010). Det samtidige i det usamtidige. 14 pages.
- (2010). Den sceniske Brand-resepsjonen i Norge. 32 pages.
- (2009). Scenografisk stilisering. 17 pages.
- (2009). Scenografien - en del av den teatrale helheten. Et intervju med scenografen Olav Myrtvedt. 8 pages.
- (2006). Peer Gynt Staged by Robert Wilson. 8 pages.
Other
- (2001). A Neo-classical staging of Ibsen's Ghosts. 201-210.
Academic literature review
- (2008). Rett-i-fleisen teater. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 41-42.
Brochure
- (2010). "Tyve år med Ibsenfestival", Katalog for Ibsenfestivalen 2010, Nationaltheatret.
Article in business/trade/industry journal
- (2018). Klassisk teatervitenskap: utdannelse og faglig identitet. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 25-26.
More information in national current research information system (CRIStin)