Knut Ove Arntzen
Professor, Theatre research
- E-mailKnut.Arntzen@uib.no
- Phone+47 55 58 29 68+47 920 69 995
- Visitor AddressSydnesplassen 7HF-bygget5007 Bergen
- Postal AddressPostboks 78055020 Bergen
Academic article
- (2021). Arctic Drama to Sámi Theatre - Cultural Clashes towards Decolonisation: In Shared Dialogic Spaces. Meno istorija ir kritika. 93-100.
- (2019). Tuukkaq, Silamiaut og Grønlands Nationalteater. Antropologisk vending til ny-konteksutaliserte klassiskere - mytedramaturgi og inter-nordisk utveksling. Peripeti. 38-52.
- (2019). Opplevelsens teater som forskningsfelt: Et kritisk refleksivt blikk på kunstfaglig forskning - encyklopdedisk uorden og metafor som grep for å etablere feltet. Peripeti. 132-141.
- (2019). Kabaret, det revolusjonære og politiske. Teateravantgarde i Norge 1920-1950. Teatervitenskapelige studier. 53-66.
- (2018). New Authenticity and Emergency in Performance: Fake, Arts and Politics. Analele Universitatii Bucuresti. 171-183.
- (2018). La narration du monde et la pratique du recyclage (A travers l´exemple des "Project Theatre" dans les années 1990), i Corps parlant, cops vivant. Textes réunis par Jonathan Châtel et Pierre Piret, Centre d´études théâtrales Université catholique de Louvain. Études Théâtrales. 151-155.
- (2018). Introduction til Theatre Studies 3.0, by Knut Ove Arntzen (University of Bergen) and Martynas Petrikas (Vilnius University). Nordic Theatre Studies. 7 pages.
- (2017). Focusing the North: Performance art and theatre in an avant-garde perspective. THE INTERNATIONAL JOURNAL OF AESTHETICS AND PHILOSOPHY OF CULTURE. 15-30.
- (2016). Teaterkritikken og det ny-impresjonistiske. Peripeti. 127-135.
- (2016). Doktordisputas Wenche Larsen: Andreopponent Knut Ove Arntzen. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 6 pages.
- (2016). Arktisk drama og biosofisk vitalisme: Knut Hamsuns dramatikk i lys av sjelelige landskap. Nordlit.
- (2015). Theatre in the Ukrainian borderland: Vertep, avant-gardism and cabaret dramaturgy - Les Kurbas, Jura Soyfer and theatre Arabesque. Doksa. 104-115.
- (2015). Bent Holm Holberg på tværs: Fra forskning til forestilling. Nordic Theatre Studies. 108-111.
- (2012). Vegard Vinge - performativ tegneserie og ironisk teatermaskin. Peripeti. 116-120.
- (2010). Alongside Struve´s Meridian Arc: Symbolic Reflections of Memories. Meno istorija ir kritika. 94-100.
- (2009). On Nomadism. METHIS Studia Humanoria Estonica. 69-78.
- (2008). Den gjenoppståtte teatermskin. Et postdramatisk paradoks. Peripeti. 19-29.
- (2006). Reflections on New-Mimesis: Playing with Irony and Simulation. Meno istorija ir kritika. 6-12.
- (2004). Naujuju energiju teatras (Baktruppen ir Recto Verso). Darbai ir Dienos. 83-91.
- (2000). Hybriduttryck och kulturell identitet innom post-mainstream. Visslingar & Rop. 94-105.
- (1999). Québec: théâtre jeune et post-mainstream. Un point de vue géoculturel et comparatif. Tribune : Skriftserie for Romansk institutt, Universitetet i Bergen. 5-15.
- (1998). Post-mainstream som en geokulturell dimensjon for teater. 3t : tidsskrift for teori og teater. 28-33.
- (1998). Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre. TRANS Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften.
- (1997). Scenekunst og gruppearbeid. Billedkunstneren. 14-18.
- (1997). Fra kabaretdramaturgi mot en ny teatertekst. 3t : tidsskrift for teori og teater. 12-20.
- (1995). Hybrid and Cultural Identity - After the Mainstream. Arctic Theatre from Scandinavia in a Post-Mainstream Perspective. Nordic Theatre Studies. 6.
- (1994). Encyclopedia: A visual kind of dramaturgy. Theaterschrift.
- (1994). "Baktruppen" - Reciklirano novo gleldalisce, norveska projektna skupin a med visualno dramaturgijo in reciklazo. Maska a med vizualno dramaturgijo in reciklazo..
- (1994). "Baktruppen" - Norwegian project theatre combining visual drama, perfo rmance art and recycling. SIKSI The Nordic Art Review.
- (1992). New Theatre in Norway: From Group Theatre to Project Theatre. Scandinavica - An International Journal of Scandinavian Studies.
- (1992). Europeiske premisser for norsk landsdelsteater - Kjetil Bang-Hansen i lys av Stein Bugge. Moldegruppen i Stavanger og Bergen 1976-1985. I: Vestlandsmodernismen i norsk teater - en artikkelsamling i forbindelse med "Scene 1935-1992, en teater- og scenografiutstilling i Bergen". NVI-NYTT.
- (1992). Brecht zwischen Legitimation und Recycling. Einige Ansichten @yber Konzeptionen im Hinblick auf Theoriediskurse. Communications from the International Brecht Society.
Academic lecture
- (2012). Performing Arts and Theatre in an Avant-garde Perspective.
- (2010). Teaterkritikkens forvandling mellom konvensjonsdyrking og løpsk teatermaskin.
- (2010). Round table: Popkultur im internationalen Theater mit: Knut Ove Arntzen (Bergen), Rembert Huser (Minnesota), Vettka Kirilova (Berlin), Christel Stalpaert (Gent), Helene Varopoulou (Berlin/Athen).
- (2010). A basic understanding of scenic landscapes reflecting popular, ritual and political dimensions in the dialogic space.
- (2009). Practices of art inbetween esthetics and the social dimension, and in what way prisoner´s theater and performance art is related with both.
- (2009). Historiografiske grenserefleksjoner, et trigonometrisk perspektiv.
- (2009). An investigation into the field of European independent performance art.
- (2009). Alongside the Meridian Bow of Struve: Reflections on the Borderline between East and West and their Memories in Performance.
- (2009). "Art is Pop. Co-Ritus is Art". Artistic Strategy in Scandinavian ction art in the 1960s and 1970s.
- (2007). Textual Idealism and the Melodramatic Tendency in the Dramaturgy of the 21st Century.
- (2007). Living Spaces, Erlebnis-Kultur und Wissenschaftsdramaturgie: Anmerkungen über das Extreme in Kunst und Wissenschaft.
- (2007). Den histrioniske tradisjon og 1700-tallskritikken i Danmark-Norge.
- (2006). Transnational Processes of the Local and Global.
- (2006). Peerformancekunst: Konfrontasjonens paradoks.
- (2006). Nomadism and the arts.
- (2006). Marginalität, Pop-Theater und die Frage von einer Svalbard-Kunst.
- (2006). Interieurs aus der Sicht des "dritten Auges".
- (2006). Fra dilletantkomedie til utviklet teaterkritikk: Brun, Fasting og Det dramatiske Selskab i Bergen.
- (2006). Art of directing and drama - aspects of local and global in understanding Ibsen.
- (2005). Marginality, pop-ambient and mainstream-jamming.
- (2004). Qu´en est-il du théâtre "post-mainstream"?
- (2004). Opplevelsens teater - fra avmaktens realisme til en ny autentisitet.
- (2004). Holbergs teater: mellom kunst og liv - ritualitet, teatralitet og kontekst.
- (2003). To fake or not to fake: From situationism to new authenticity.
- (2003). The Revolutionary Avant-Garde: What drama?
- (2003). On Nomadism.
- (2002). Theatrical Illusion and the Text. New Ways of Theatrical Illusion with regard to the Question of Representation in Theatre.
- (2002). Shared experience from pop-ambient to pop-community.
- (2001). Visuell dramaturgi og det ambiente.
- (2001). Theatre, Art and Context.
- (2001). Post-mainstream as a Geocultural Dimension for Theatre.
- (2001). Lectures on postmodern theatre/Vorlesungen über postmodernes Theater.
- (2000). Vorlesungen über neue Tendenzen des Theaters.
- (2000). Lectures in postmodern theatre.
- (1999). Visuell dramaturgi og prosjektteater. Foredrag over to dager med videovisninger.
- (1999). On telling the World and "Recycling" in the New Theatre.
- (1998). Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre.
- (1998). Post-Mainstream: A geocultural dimension for theatre.
- (1998). Post-Mainstream as a Geo-Cultural Dimension.
- (1997). Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre/Post-mainstream comme dimension culturelle en théâtre et performance.
- (1997). Du Mainstream au post-mainstream: La Dissolution des centres.
- (1997). Artscapes: Eine geokulturelle Dimension für das Theater.
Book review
- (2020). Setter seg på teaterkartet (Kristiansand): "Jonas" av Jens Bjørneboe, Kilden teater, premiere 31. januar 2020. Norsk Shakespearetidsskrift. 137-137.
- (2019). (København): "Naturen, mytologiene og (post)kolonialismen, Johann Friedrich Struensees triste skjebne" - De utvalgtes Skipet vol 6 - Hofteatret under Det frie felts festival i København. Norsk Shakespearetidsskrift. 156-156.
- (2019). (Berlin): "Virkelighet som forskyver seg". "Mitleid. Die Gesichte des Maschinengewehrs" av Milo Rau og "The Human Condition" etter Hannah Arendt, Schaubühne Berlin. Norsk Shakespearetidsskrift. 51-53.
- (2019). (Berlin): "Scenisk fusjon. Sult og Peer Gynt i én forestilling". Sebastian Hartmanns Hamsun/Ibsen-prosjekt på Deutsches Theater, Berlin. Norsk Shakespearetidsskrift. 157-157.
- (2016). (Berlin): "Publikum i salen, publikum på scenen". ´Western Society´ - pop-kulturell studie av en familiefest. Gob Squad company. . Norsk Shakespearetidsskrift. 91-92.
- (2016). (Bergen): "Språklig og fysisk minnebearbeidelse". Løperjenten (rekonstruert) er en symbolmettet danseforestilling i dialog med Vibeke Løkkebergs film, Den Nationale Scene. . Norsk Shakespearetidsskrift. 111-112.
- (2016). (Bergen): "Et nytt fysisk teater". Det sosiale og politiske sto i sentrum på fjorårets Meteor. Meteorfestivalen/BIT Teatergarasjen. Norsk Shakespearetidsskrift. 91-93.
- (2016). "Slagkraften i et kulturfellesskap. ´The Other Eye´- en bok om utveksling mellom tysk og norsk teater". Germany versus Norway: Interchanging Theatrical Strategies. Red.: Elisabeth Leinslie og Anette Therese Pettersen. Danse- og Teatersentrum, Oslo 2015. . Norsk Shakespearetidsskrift. 129-131.
- (2015). (Québec, Stavanger): "Emigrasjonsteater". To forestillinger på tvers av Atlanteren, med Chicago som omdreiningspunkt. "Norge", regi Kevin McCoy, Théâtre Humain, Théâtre du Tridant, Québec by, 3.-28. mars 2015, "1880 - Amerika", Statsteatret, regi Yngve Sundvor, Tou Scene 28.-30. april 2015. Norsk Shakespearetidsskrift. 167-168.
- (2015). (Bergen): "Nyliberalismens paradoks". Om den estetiske nødfallshendelsen - kapitalistisk autentisitet versus personlig sensibilitet. Superamas X, BIT Teatergarasjen i co-produksjon med bl.a. Tanzquartier Wien og Buda Art Centre, Kortrijk. Norsk Shakespearetidsskrift.
- (2015). (Bergen): "Et postdramatisk paradoks". Arne Lygre på Den Nationale Scene i et regigrep som ikke treffer helt. Norsk Shakespearetidsskrift. 157-157.
- (2015). (Bergen): "En amerikansk Othello". Bill Pullman slår over i ekstrem realisme i en både leken og klassisk Othello (av William Shakespeare) på DNS. Den Nationale Scene, Bergen. Norsk Shakespearetidsskrift. 160-161.
- (2015). "Ane Lan parafraserer Rudolf Steiner - Eller er det ikke det de gjør", In Absentia, Ane Lan og Silvia Costas, USF Verftet/BIT Teatergarasjen, Bergen, 14. november 2014. Norsk Shakespearetidsskrift. 94-95.
- (2014). (Helsinki): "Liten men dyp". Baltic Circle Festival er en liten men dybtborende festival som rører og berører de nye performative trendene. Helsingfors/Helsinki, 13.-17. november 2013. Norsk Shakespearetidsskrift. 84-86.
- (2014). (Bergen): "Grotesker, show og risiko". Kunst møter virkelighet på årets Festspill i Bergen. Omtaler av "All my dreams come true", tekst og regi Christian Lollike, Store Scene, DNS Bergen, 27. mai, "Hav" av Jon Fosse, regi Kai Johnsen, Kulturhuset Gimle, 22. mai, "Kardemomyang", konsept og regi Morten Traavik, Logen Teater, 22. mai, "Pearl of Scandinavia" av Christopher Grøndahl, regi Katinka Rydin, DNS Lille Scene, "Murmel Murmel", regi Herbert Fritsch, Volksbühne Berlin, DNS, Store Scene. Norsk Shakespearetidsskrift. 28-31.
- (2014). "Andrzej Wirth, teaterfornyer og professor", anmedelse av boken Andrzej Wirth. Flucht nach vor. Gesprochene Autobiographie und Materialien. Intervjubok av Thomas Immer. Spector Books. Leipzig 2013. Norsk Shakespearetidsskrift. 58-61.
- (2013). (Stamsund): "Postspektakulært spill". I stedet for å presentere publikum for et ferdig show, arrangerte aktørene i Already made Theatre en situasjon der tilskuerne selv etablerer den teatrale hendelsen. . Norsk Shakespearetidsskrift. 12-13.
- (2013). "Dansk vinkling på Festspillene i Bergen. En kommentar til teaterprogrammet 2013. Nye forventinger eller falske forhåpninger?", Festspillene i Bergen 2013: 22. mai til 5. juni, med omtaler av bl.a. Alan Lucien Øyens "Coelcanth", "Meet me" av Liv Heløe, begge vist på Den Nationale Scene. Norsk Shakespearetidsskrift. 68-72.
- (2012). (Berlin/Hamburg): "Det ville og eksotiske nord". Nordwindfestivalen speiler at landskapet er blitt en viktig kontekst for scenekunsten, anmeldelser av "Worship", Nya Rampen, regi Jakob Öhman, 29.-30. november, Volksbühne, også vist på Kampnagel, Hamburg, 6.-7. desember. "12 Karamasovs", etter Dostovjevskij, regi Kristian Smeds, vist Volksbühne, Berlin, 6.-7. desember, samt på Kampnagel, Hamburg. Norsk Shakespearetidsskrift. 66-69.
- (2012). (Bergen): "Teater om kunst. En beckettsk allegori på kunstverdenen og dens aktører". "Happy Days in the Art World", tekst, konsept og scenografi: Michael Elmgreen og Ingar Dragset, Festspillene i Bergen, Den Nationale Scene 25. mai, også vist på RoleLee Goldbergs Performa-festival i New York. . Norsk Shakespearetidsskrift. 44-45.
- (2011). (Bergen): "Pop-kulturelt teater i kropp og landskap". Meteor med urpremiere på pop-opera av Maison Dahl/Bonnema og Needcompany (Amsterdam/Brussel): ANALYSIS-The Whole Song, libretto: Anneke Bonnema, musikk: Hans Petter Dahl, 3D animasjon og visuell design: Jan Butheel. . Norsk Shakespearetidsskrift. 110-111.
- (2011). "Politisk satire og islandsk postmoderne teater om vikinger og andre beserker", "Gerpla - kjempeliv i nord", etter Halldor Laxness´roman. Regi Baltasar Kormákur, Nationaltheatret i Reykjavik, Festspillene i Bergen, 27. mai. Norsk Shakespearetidsskrift. 28-29.
- (2010). Sør møter Nord (Kirkenes): En lekende og sirkusaktig, internasjonal versjon av Mor Courage. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 60-62.
- (2010). (Moskva): "Tuminas´ Onkel Vanja. Mellom dekadense, forlatthet og tomhet i en stillestående verden", "Onkel Vanja" av Anton Tsjekov, regi: Rimas Tuminas, Vakthangovteatret vintersesongen 2010. Norsk Shakespearetidsskrift. 66-67.
- (2009). Vote Zombie Andy Beuys, ameldelse av den tyske teatergruppen Show Case Beat Le Mot. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
- (2009). Romeo og Juliet - en lek for det villige (og uvillige?) publikum (anmeldelse av den amerikanske teatergruppen Nature Theatre of Oklahoma i BIT Teatergarasjen). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
- (2009). Modernisme på forskudd eller etterskudd, anmeldelse av Per Thomas Andersen: Modernisme. Tverrestetiske peilinger i musikk, billedkunst og litteratur. Bergen: Fagbokforlaget 2009. Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift. 165-167.
- (2009). Kommentar til Meteor (BIT Teatergarasjens festival høsten 2009). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
- (2008). Ice. Pervertert utopisme. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 60-63.
- (2008). Gullalderdrømmer. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 112-113.
- (2008). A review on Gyldendals Teaterleksikon, edited by Alette Scavenius, Copenhagen 2007. Nordic Theatre Studies. 116-117.
- (2004). (Bergen): Vibeke Bjelkes VILDANDEN på DNS: Forsøk på et idealistisk teater. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 78-80.
- (2003). Transiteatrets WALK CAT WALK. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
- (2003). ET DUKKEHJEM på DNS. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
Academic anthology/Conference proceedings
- (2020). Staging and Re-cycling: Retrieving, Reflecting and Re-framing the Archive . Routledge.
- (2012). Kapittel i boken Populärkultur im Gegenwartstheater: Skandinavischer Situationismus : Politische Kunst auf dem Weg zum popkulturellen Ko-Ritus. Theater der Zeit.
- (2000). Dramaturgische und politische Strategien im Drama und Theater des 20. Jahrhunderts. Röhrig Universitätsverlag GmbH.
Popular scientific article
- (2020). TENDENS: Scenekunst. Overskridelse. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora. 112-113.
- (2004). Talende taushet? -Skuespillerens språk; begreper eller prosess. Knut Ove Arntzen i intervju med Kari Høistad. Stikkordet. 6-80.
- (2004). Anvendt teatervitenskap og et regiteater i endring, Schauspielhaus i Hamburg. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
- (2003). Nomadisme og kunst. Kunst. 26-29.
- (2003). Kunst og kropp som landskap. Kunst. 20-24.
- (2003). Kunst - et overskridende begrep. Kunst. 49-51.
- (2000). Kong Lear i Bergen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 18-22.
- (1996). Ti år med Tom Remlov. Bergens Tidende.
Feature article
- (1996). Heiner M@yller på norsk. Klassekampen.
- (1995). Teaterestetikk handler om å sette navn på sin tid. Bergens Tidende.
- (1995). Kroppens tilstedeværelse. Morgenbladet.
- (1995). Kroppens tilstedeværelse. Morgenbladet.
Academic chapter/article/Conference paper
- (2016). Den nye autentisiteten: Kunsten mellom det estetiske og personlige. 8 pages.
- (2015). NORVÈGE. Perspectives nomade et "spiraldramaturgi" dans l´Arctique et le nord de la Scandinavie: le théâtre sami du littoral. 12 pages.
- (2015). Kritikk, bilde og minne: Performativ forestillingsanalyse av postmoderne teater - Hotel Pro Forma og Remote Control Productions. En metaforisk tilnærming til kritikk av postmoderne teater. 14 pages.
- (2014). Fra spectateur til connaisseur og criticus : teaterkritikken i lys av det histrionske - eksemplifisert med Tronfølgeren i Sidon. 7 pages.
- (2012). Arktisches Drama und Landschaftsdialoge in szenischer Rezeption: Hamsun, Løveid, Iunker und Fosse - eine andere norwegische Dramatik?
- (2012). A Metaphorical View on Cultural Dialogues: Struve´s Meridian Arc and Reflections on Memories in Eastern and Northern Borderlands. 9 pages.
- (2011). Et avantgardistisk blikk på performancekunst og teater. 11 pages.
- (2011). Cecilie Løveid i et landskap av ny norsk dramatikk. 11 pages.
- (2011). Art Is Pop. Co-ritus Is Art: Artistic Strategy in Scandinavian Action Art in the 1960s and 70s - With Some Aspects of Postmodern Recycling. 5 pages.
- (2009). Stjerner og performancekunst: "Den teatrale illusjon" og det frie sceniske feltet - reteatralisering, gruppeteater og aksjoner. 9 pages.
- (2009). Baktruppen going beyond asthetics toward a space for living. An essay on Baktruppen´s first decade 1986-1996/97. 12 pages.
- (2008). Personlig formidling og faglig forståelse. Teaterkritikken og det ny-impresjonistiske. 19 pages.
- (2008). Dilletantkomedie, dramaturgi og teaterkritikk: Det dramatiske selskab i Bergen. 9 pages.
- (2007). Ein Transnationales Verfahren: Reflektionen über Kampnagel im Kontext internationaler Theaterarbeit/A transnational process: Reflections on Kampnagel in the context of international theatre work. 7 pages.
- (2005). Vestlandske Kunsmisjon: estetiske overskridelser og ny feminitet - en kontekstualisering. 17 pages.
- (2005). The Revolutionary Avant-Garde: What drama? 8 pages.
- (2005). Holbergs teater mellom kunsts og liv - fra burleske paradokser til reteatralisering. 20 pages.
- (2004). Prosjektarbeid på teateret og norsk drama. Kjetil Bang-Hansen, Cecilie Løveid og Jon Fosse, eit teatervitskapleg perspektiv, 1982-1995. 31 pages.
- (2004). Noen perspektiver på ny dramatikk, kanapéteater og imperfeksjon. 6 pages.
- (2004). Marginality, pop-ambient and mainstream jamming in new forms of theatre. 4 pages.
- (2004). Estetisk forvandling i KIT. 6 pages.
- (2003). The thesis of expressing a sense of nomadic connection and geocultural understanding of art/Teser for å uttrykke en nomadisk forbindelse og en geokulturell forståelse i kunsten/Tezi opisujace pojecie nomadycznego i geo-kultuowego rouzumienia sztuki. 4 pages.
- (2003). Skandinavien. 4 pages.
- (2003). Konfrontasjon og speil for et nytt teater: BIT Teatergarasjen. 13 pages.
- (2001). Visuel Dramaturgi og ny energier i post-mainstream teatret. 10 pages.
- (2000). Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater. 10 pages.
- (2000). Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater. 11 pages.
- (2000). From Cabaret Dramaturgy towards a new Theatre Text. The Dramatist as Theatre Worker. 14 pages.
- (2000). From Cabaret Dramaturgy towards a new Theatre Text. The Dramatist as Theatre Worker. 13 pages.
- (2000). Das dokumentarische Drama: Gattung oder Problem? 22 pages.
- (1999). TgStan og Rosas spiller Heiner Müllers "Quartett". 5 pages.
- (1999). Skuespillerkunst og bevegelse. 14 pages.
- (1999). Scenekunstnere og billedkunstnere i tverrfaglig utveksling. 2 pages.
- (1999). Hybridität und kulturelle Identität: Post Main Stream in Theater und Performance. 10 pages.
- (1999). Bergens fargerike teaterhistorie. Scenekunst fra Kylekop til Bentein Baardson. 12 pages.
- (1998). The fulfillment of the tramp messenger. A text about Robert Sot as an artist/Den omstreifende budbringers oppfyllelse. En tekst om Robert Sot som kunstner/Wypelnieni misji poslanca - wlóczegi....
- (1998). Teaterartikler på land.
- (1998). Store Norske Leksikon. Artikler på land.
- (1998). Store Norske Leksikon. Artikler på land.
- (1998). Cecilie Løveid og ny dramaturgi. Et vendepunkt i ny norsk dramatikk og teater, eksemplifisert med Balansedame på Den Nationale Scene i 1986. 12 pages.
- (1997). Teaterartikler på land, vol. 9.
- (1997). Teaterartikler på land, vol. 8.
- (1997). Teaterartikler på land, vol. 10.
- (1997). Teaterartikler på land, vol 7.
- (1997). Teaterartikler på land, vol 6.
- (1997). Teaterartikler på land, vol 10. I Store Norske Leksikon.
- (1997). Ny-mimetisk lek med det postmoderne/New-mimetic play with postmodernity. 2 pages.
- (1997). New Norwegian Dance In The Even Newer Mimetic Mirror, an essay. 3 pages.
- (1997). Eine visuelle Form der Dramaturgie: Projekttheater in Skandinavien. Visual kind of dramaturgy: Project theatre in Scandinavia. 13 pages.
- (1996). Landartikler om teater for følgende land: Egypt, Estland, Etiopia.
- (1996). Landartikler om teater for følgende land: Egypt, Estland, Etiopia.
- (1996). Landartikler om teater for følgende land: Bulgaria, Canada, Chile, Colombia, Cuba, Danmark.
- (1996). Hybride teaterformer. Post-Mainstream i Nordnorsk og arktisk teater. -5 pages.
- (1995). Landartikler om teater fra følgende land: Belgia, Brasil.
- (1995). Landartikler om teater fra følgende land: Belgia, Brasil.
- (1995). Hybridität und Kulturelle Identität: Post main Stream in Theater und Performance. -6 pages.
- (1994). Profesjonelt teater I Nord-Norge.
- (1994). Kabaretdramaturgi og drømmespillteknikk.
- (1992). Teater. Internasjonalt.
Academic literature review
- (2011). Pop-kulturelt teater i kropp og landskap. (Bergen): Meteor med urpremiere på pop-opera av Maison Dahl/Bonnema. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 110-111.
- (2011). Gruppe 66, Co-ritus og kunsten som samhandling. Kunst Pluss. 8-10.
- (2009). Das Bild und seine Geschichte: herumhängen am Nordkap. Ballett International-Tanz Aktuell. 2 pages.
- (2007). Performancehelg i Kunstbanken på Hamar. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 23-25.
- (2007). Hammerfest: 70´40´N/Knut Ove Arntzen über die nördlichste Tanzgruppe der Welt. Ballett International-Tanz Aktuell. 55-55.
- (2007). "Tiden er vårt hjem", anmeldelse av oppsetting av Lars Noréns drama på Den Nationale Scene i Bergen, Småscenen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 125-125.
- (2007). "Faderen", anmeldelse av oppsettingen av August Strindbergs drama på Den Nationale Scene, Store Scene, i Bergen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 106-107.
- (2007). "Eg er vinden", anmeldelse av Jon Fosses drama på Festspillene i Bergen, fra Nationaltheatret i Oslo. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 71-71.
- (2006). Spiraldramaturgi og nomadisme: Beaivvás Sámi Téather. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 118-119.
- (2006). Kristian Smeds´spirituelle realisme. En presentasjon av Kristian Smeds og Houkka Bros. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 44-44.
- (2006). Istanbul Internasjonale Teaterfestival. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 76-77.
- (2006). Ambient regikunst: Gob Squad og illusjonens dilemma. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 106-107.
- (2004). En bok om Forced Entertainment: Not even a game anymore. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 54-56.
- (2004). Bergen: "Pop-boulevard" Forced Entertainment og opplevelsens teater: BLOODY MESS. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 56-57.
- (2004). - Bergen er kraftsenter i norsk scenekunst. Knut Ove Arntzen i intervju med Jan H. Landro, Eirik Brekke (foto). Bergens Tidende. 41-41.
- (2002). Preface - Theatrical Illusion and the Text. Aspects of New Turns in Scenic Spaces from Premodern to Postmodern. Nordic Theatre Studies. 54-6.
Article in business/trade/industry journal
- (2012). Nordwindfestival: Det ville og eksotiske nord. Kommentar. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 67-70.
- (2010). Grenseløse Kirkenes! En kommentar til en tverrkunstnerisk festival i Kirkenes, Barents Spektakel, 3.-7. februar 2010. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 58-60.
More information in national current research information system (CRIStin)