Home
Knut Ove Arntzen's picture

Knut Ove Arntzen

Professor, Theatre research
  • E-mailKnut.Arntzen@uib.no
  • Phone+47 55 58 29 68+47 920 69 995
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Academic article
  • 2019. Tuukkaq, Silamiaut og Grønlands Nationalteater. Antropologisk vending til ny-konteksutaliserte klassiskere - mytedramaturgi og inter-nordisk utveksling. Peripeti. 38-52.
  • 2019. Opplevelsens teater som forskningsfelt: Et kritisk refleksivt blikk på kunstfaglig forskning - encyklopdedisk uorden og metafor som grep for å etablere feltet. Peripeti. 132-141.
  • 2019. Kabaret, det revolusjonære og politiske. Teateravantgarde i Norge 1920-1950. Teatervitenskapelige studier. 53-66.
  • 2018. New Authenticity and Emergency in Performance: Fake, Arts and Politics. Analele Universitatii Bucuresti. 171-183.
  • 2018. La narration du monde et la pratique du recyclage (A travers l´exemple des "Project Theatre" dans les années 1990), i Corps parlant, cops vivant. Textes réunis par Jonathan Châtel et Pierre Piret, Centre d´études théâtrales Université catholique de Louvain. Études Théâtrales. 151-155.
  • 2018. Introduction til Theatre Studies 3.0, by Knut Ove Arntzen (University of Bergen) and Martynas Petrikas (Vilnius University). Nordic Theatre Studies. 7 pages.
  • 2017. Focusing the North: Performance art and theatre in an avant-garde perspective. THE INTERNATIONAL JOURNAL OF AESTHETICS AND PHILOSOPHY OF CULTURE. 15-30.
  • 2016. Teaterkritikken og det ny-impresjonistiske. Peripeti. 127-135.
  • 2016. Doktordisputas Wenche Larsen: Andreopponent Knut Ove Arntzen. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 6 pages.
  • 2016. Arktisk drama og biosofisk vitalisme: Knut Hamsuns dramatikk i lys av sjelelige landskap. Nordlit.
  • 2015. Theatre in the Ukrainian borderland: Vertep, avant-gardism and cabaret dramaturgy - Les Kurbas, Jura Soyfer and theatre Arabesque. Doksa. 104-115.
  • 2015. Bent Holm Holberg på tværs: Fra forskning til forestilling. Nordic Theatre Studies. 108-111.
  • 2012. Vegard Vinge - performativ tegneserie og ironisk teatermaskin. Peripeti. 116-120.
  • 2010. Alongside Struve´s Meridian Arc: Symbolic Reflections of Memories. Meno istorija ir kritika. 94-100.
  • 2009. On Nomadism. METHIS Studia Humanoria Estonica. 69-78.
  • 2008. Den gjenoppståtte teatermskin. Et postdramatisk paradoks. Peripeti. 19-29.
  • 2006. Reflections on New-Mimesis: Playing with Irony and Simulation. Meno istorija ir kritika. 6-12.
  • 2004. Naujuju energiju teatras (Baktruppen ir Recto Verso). Darbai ir dienos. 83-91.
  • 2000. Hybriduttryck och kulturell identitet innom post-mainstream. Visslingar & Rop. 94-105.
  • 1999. Québec: théâtre jeune et post-mainstream. Un point de vue géoculturel et comparatif. Tribune : Skriftserie for Romansk institutt, Universitetet i Bergen. 5-15.
  • 1998. Post-mainstream som en geokulturell dimensjon for teater. 3t : tidsskrift for teori og teater. 28-33.
  • 1998. Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre. TRANS Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften.
  • 1997. Scenekunst og gruppearbeid. Billedkunstneren. 14-18.
  • 1997. Fra kabaretdramaturgi mot en ny teatertekst. 3t : tidsskrift for teori og teater. 12-20.
  • 1995. Hybrid and Cultural Identity - After the Mainstream. Arctic Theatre from Scandinavia in a Post-Mainstream Perspective. Nordic Theatre Studies. 6.
  • 1994. Encyclopedia: A visual kind of dramaturgy. Theaterschrift.
  • 1994. "Baktruppen" - Reciklirano novo gleldalisce, norveska projektna skupin a med visualno dramaturgijo in reciklazo. Maska a med vizualno dramaturgijo in reciklazo..
  • 1994. "Baktruppen" - Norwegian project theatre combining visual drama, perfo rmance art and recycling. SIKSI The Nordic Art Review.
  • 1992. New Theatre in Norway: From Group Theatre to Project Theatre. Scandinavica - International Journal of Scandinavian Studies.
  • 1992. Europeiske premisser for norsk landsdelsteater - Kjetil Bang-Hansen i lys av Stein Bugge. Moldegruppen i Stavanger og Bergen 1976-1985. I: Vestlandsmodernismen i norsk teater - en artikkelsamling i forbindelse med "Scene 1935-1992, en teater- og scenografiutstilling i Bergen". NVI-NYTT.
  • 1992. Brecht zwischen Legitimation und Recycling. Einige Ansichten @yber Konzeptionen im Hinblick auf Theoriediskurse. Communications from the International Brecht Society.
Popular scientific lecture
  • 2010. Forutsetninger for Ole Bulls Det Norske Theater i perspektiv av romantikkens teater og teatrets rolle i norsk nasjonsbygging.
  • 1999. Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre. "Die Illusion, man könne eine Illusion erzuegen, ist ein Missvertändnis".
  • 1999. A statement for post-mainstream networking and research.
  • 1999. "Visuelle Dramaturgie, Geokulturalität und Raum im post-modernen Theater".
  • 1999. "Prosperos bøker sett i forhold til det ny-mimetiske", et foredrag om Peter Greenaways film "Prosperos Books".
  • 1999. "Presenting Baktruppen and some of their premisses", a dialogue with Louis Yu, artistic director of Hong Kong Arts Centre.
  • 1999. "Degrees of Reality in New Theatrical Work".
  • 1999. "A geocultural dimension for art".
  • 1998. Skuespillerkunst og bevegelse.
  • 1998. Post-mains stream as a geocultural dimension for theatre/A Visual Kind of Dramaturgy: Baktruppen.
  • 1998. Från mainstream och konfrontation till performance estetik och post-mainstream. Teaterutveckling 1970-2000.
  • 1997. Ny teaterutvikling i Norge.
  • 1997. Le théâtre norvégien.
  • 1997. Kulturlandschaften als Konzept für Ausblicke.
  • 1997. Kabaretdramaturgi og postmoderne teater.
  • 1997. Kabaretdramaturgi og futurisme.
Academic lecture
  • 2012. Performing Arts and Theatre in an Avant-garde Perspective.
  • 2010. Teaterkritikkens forvandling mellom konvensjonsdyrking og løpsk teatermaskin.
  • 2010. Round table: Popkultur im internationalen Theater mit: Knut Ove Arntzen (Bergen), Rembert Huser (Minnesota), Vettka Kirilova (Berlin), Christel Stalpaert (Gent), Helene Varopoulou (Berlin/Athen).
  • 2010. A basic understanding of scenic landscapes reflecting popular, ritual and political dimensions in the dialogic space.
  • 2009. Practices of art inbetween esthetics and the social dimension, and in what way prisoner´s theater and performance art is related with both.
  • 2009. Historiografiske grenserefleksjoner, et trigonometrisk perspektiv.
  • 2009. An investigation into the field of European independent performance art.
  • 2009. Alongside the Meridian Bow of Struve: Reflections on the Borderline between East and West and their Memories in Performance.
  • 2009. "Art is Pop. Co-Ritus is Art". Artistic Strategy in Scandinavian ction art in the 1960s and 1970s.
  • 2007. Textual Idealism and the Melodramatic Tendency in the Dramaturgy of the 21st Century.
  • 2007. Living Spaces, Erlebnis-Kultur und Wissenschaftsdramaturgie: Anmerkungen über das Extreme in Kunst und Wissenschaft.
  • 2007. Den histrioniske tradisjon og 1700-tallskritikken i Danmark-Norge.
  • 2006. Transnational Processes of the Local and Global.
  • 2006. Peerformancekunst: Konfrontasjonens paradoks.
  • 2006. Nomadism and the arts.
  • 2006. Marginalität, Pop-Theater und die Frage von einer Svalbard-Kunst.
  • 2006. Interieurs aus der Sicht des "dritten Auges".
  • 2006. Fra dilletantkomedie til utviklet teaterkritikk: Brun, Fasting og Det dramatiske Selskab i Bergen.
  • 2006. Art of directing and drama - aspects of local and global in understanding Ibsen.
  • 2005. Marginality, pop-ambient and mainstream-jamming.
  • 2004. Qu´en est-il du théâtre "post-mainstream"?
  • 2004. Opplevelsens teater - fra avmaktens realisme til en ny autentisitet.
  • 2004. Holbergs teater: mellom kunst og liv - ritualitet, teatralitet og kontekst.
  • 2003. To fake or not to fake: From situationism to new authenticity.
  • 2003. The Revolutionary Avant-Garde: What drama?
  • 2003. On Nomadism.
  • 2002. Theatrical Illusion and the Text. New Ways of Theatrical Illusion with regard to the Question of Representation in Theatre.
  • 2002. Shared experience from pop-ambient to pop-community.
  • 2001. Visuell dramaturgi og det ambiente.
  • 2001. Theatre, Art and Context.
  • 2001. Post-mainstream as a Geocultural Dimension for Theatre.
  • 2001. Lectures on postmodern theatre/Vorlesungen über postmodernes Theater.
  • 2000. Vorlesungen über neue Tendenzen des Theaters.
  • 2000. Lectures in postmodern theatre.
  • 1999. Visuell dramaturgi og prosjektteater. Foredrag over to dager med videovisninger.
  • 1999. On telling the World and "Recycling" in the New Theatre.
  • 1998. Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre.
  • 1998. Post-Mainstream: A geocultural dimension for theatre.
  • 1998. Post-Mainstream as a Geo-Cultural Dimension.
  • 1997. Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre/Post-mainstream comme dimension culturelle en théâtre et performance.
  • 1997. Du Mainstream au post-mainstream: La Dissolution des centres.
  • 1997. Artscapes: Eine geokulturelle Dimension für das Theater.
Book review
  • 2012. Happy Days in the Art World, Festspillene i Bergen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 44-46.
  • 2010. Sør møter Nord (Kirkenes): En lekende og sirkusaktig, internasjonal versjon av Mor Courage. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 60-62.
  • 2009. Vote Zombie Andy Beuys, ameldelse av den tyske teatergruppen Show Case Beat Le Mot. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • 2009. Romeo og Juliet - en lek for det villige (og uvillige?) publikum (anmeldelse av den amerikanske teatergruppen Nature Theatre of Oklahoma i BIT Teatergarasjen). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • 2009. Modernisme på forskudd eller etterskudd, anmeldelse av Per Thomas Andersen: Modernisme. Tverrestetiske peilinger i musikk, billedkunst og litteratur. Bergen: Fagbokforlaget 2009. Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift. 165-167.
  • 2009. Kommentar til Meteor (BIT Teatergarasjens festival høsten 2009). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • 2008. Ice. Pervertert utopisme. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 60-63.
  • 2008. Gullalderdrømmer. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 112-113.
  • 2008. A review on Gyldendals Teaterleksikon, edited by Alette Scavenius, Copenhagen 2007. Nordic Theatre Studies. 116-117.
  • 2004. (Bergen): Vibeke Bjelkes VILDANDEN på DNS: Forsøk på et idealistisk teater. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 78-80.
  • 2003. Transiteatrets WALK CAT WALK. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • 2003. ET DUKKEHJEM på DNS. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
Academic anthology/Conference proceedings
  • 2020. Staging and Re-cycling: Retrieving, Reflecting and Re-framing the Archive . Routledge.
  • 2012. Kapittel i boken Populärkultur im Gegenwartstheater: Skandinavischer Situationismus : Politische Kunst auf dem Weg zum popkulturellen Ko-Ritus. Theater der Zeit.
  • 2000. Dramaturgische und politische Strategien im Drama und Theater des 20. Jahrhunderts. Röhrig Universitätsverlag GmbH.
Compendium
  • 1999. "Visual performance: Workshop og billedorientering," i Spillerom, nr 1 (0) 1990 ss.1-9.
  • 1999. "Nye tendenser i teatret: Parateater og visual performance", i Spillerom, nr 10 (3) 1984 ss. 24-28.
  • 1998. From Cabaret Dramaturgy to New Theatre Text. The Dramatist A Theatre Worker: Dramatic Arts Project.
Popular scientific article
  • 2004. Talende taushet? -Skuespillerens språk; begreper eller prosess. Knut Ove Arntzen i intervju med Kari Høistad. Stikkordet. 6-80.
  • 2004. Anvendt teatervitenskap og et regiteater i endring, Schauspielhaus i Hamburg. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • 2003. Nomadisme og kunst. Kunst. 26-29.
  • 2003. Kunst og kropp som landskap. Kunst. 20-24.
  • 2003. Kunst - et overskridende begrep. Kunst. 49-51.
  • 2000. Kong Lear i Bergen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 18-22.
  • 1996. Ti år med Tom Remlov. Bergens Tidende.
Feature article
  • 1996. Heiner M@yller på norsk. Klassekampen.
  • 1995. Teaterestetikk handler om å sette navn på sin tid. Bergens Tidende.
  • 1995. Kroppens tilstedeværelse. Morgenbladet.
  • 1995. Kroppens tilstedeværelse. Morgenbladet.
Academic chapter/article/Conference paper
  • 2017. From strolling companies to Jewish-Yiddish theatre in perspective of nomadism. 10 pages.
  • 2016. Knut Hamsun´s The Play of Life: In the context of Konstantin Stanislavsky´s scenic reception and the interaction with landscape (in Russian with English summary). 14 pages.
  • 2016. Den nye autentisiteten: Kunsten mellom det estetiske og personlige. 8 pages.
  • 2016. Arktisk drama og landskapsdialoger i scenisk resepsjon: Hamsun, Løveid, Iunker og Fosse - en annerledes norsk dramatikk? 15 pages.
  • 2015. NORVÈGE. Perspectives nomade et "spiraldramaturgi" dans l´Arctique et le nord de la Scandinavie: le théâtre sami du littoral. 12 pages.
  • 2015. Kritikk, bilde og minne: Performativ forestillingsanalyse av postmoderne teater - Hotel Pro Forma og Remote Control Productions. En metaforisk tilnærming til kritikk av postmoderne teater. 14 pages.
  • 2014. Fra spectateur til connaisseur og criticus : teaterkritikken i lys av det histrionske - eksemplifisert med Tronfølgeren i Sidon. 7 pages.
  • 2012. Arktisches Drama und Landschaftsdialoge in szenischer Rezeption: Hamsun, Løveid, Iunker und Fosse - eine andere norwegische Dramatik?
  • 2012. A Metaphorical View on Cultural Dialogues: Struve´s Meridian Arc and Reflections on Memories in Eastern and Northern Borderlands. 9 pages.
  • 2011. Et avantgardistisk blikk på performancekunst og teater. 11 pages.
  • 2011. Cecilie Løveid i et landskap av ny norsk dramatikk. 11 pages.
  • 2011. Art Is Pop. Co-ritus Is Art: Artistic Strategy in Scandinavian Action Art in the 1960s and 70s - With Some Aspects of Postmodern Recycling. 5 pages.
  • 2009. Stjerner og performancekunst: "Den teatrale illusjon" og det frie sceniske feltet - reteatralisering, gruppeteater og aksjoner. 9 pages.
  • 2009. Baktruppen going beyond asthetics toward a space for living. An essay on Baktruppen´s first decade 1986-1996/97. 12 pages.
  • 2008. Personlig formidling og faglig forståelse. Teaterkritikken og det ny-impresjonistiske. 19 pages.
  • 2008. Dilletantkomedie, dramaturgi og teaterkritikk: Det dramatiske selskab i Bergen. 9 pages.
  • 2007. Ein Transnationales Verfahren: Reflektionen über Kampnagel im Kontext internationaler Theaterarbeit/A transnational process: Reflections on Kampnagel in the context of international theatre work. 7 pages.
  • 2005. Vestlandske Kunsmisjon: estetiske overskridelser og ny feminitet - en kontekstualisering. 17 pages.
  • 2005. The Revolutionary Avant-Garde: What drama? 8 pages.
  • 2005. Holbergs teater mellom kunsts og liv - fra burleske paradokser til reteatralisering. 20 pages.
  • 2004. Prosjektarbeid på teateret og norsk drama. Kjetil Bang-Hansen, Cecilie Løveid og Jon Fosse, eit teatervitskapleg perspektiv, 1982-1995. 31 pages.
  • 2004. Noen perspektiver på ny dramatikk, kanapéteater og imperfeksjon. 6 pages.
  • 2004. Marginality, pop-ambient and mainstream jamming in new forms of theatre. 4 pages.
  • 2004. Estetisk forvandling i KIT. 6 pages.
  • 2003. The thesis of expressing a sense of nomadic connection and geocultural understanding of art/Teser for å uttrykke en nomadisk forbindelse og en geokulturell forståelse i kunsten/Tezi opisujace pojecie nomadycznego i geo-kultuowego rouzumienia sztuki. 4 pages.
  • 2003. Skandinavien. 4 pages.
  • 2003. Konfrontasjon og speil for et nytt teater: BIT Teatergarasjen. 13 pages.
  • 2001. Visuel Dramaturgi og ny energier i post-mainstream teatret. 10 pages.
  • 2000. Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater. 10 pages.
  • 2000. Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater. 11 pages.
  • 2000. From Cabaret Dramaturgy towards a new Theatre Text. The Dramatist as Theatre Worker. 13 pages.
  • 2000. From Cabaret Dramaturgy towards a new Theatre Text. The Dramatist as Theatre Worker. 14 pages.
  • 2000. Das dokumentarische Drama: Gattung oder Problem? 22 pages.
  • 1999. TgStan og Rosas spiller Heiner Müllers "Quartett". 5 pages.
  • 1999. Skuespillerkunst og bevegelse. 14 pages.
  • 1999. Scenekunstnere og billedkunstnere i tverrfaglig utveksling. 2 pages.
  • 1999. Hybridität und kulturelle Identität: Post Main Stream in Theater und Performance. 10 pages.
  • 1999. Bergens fargerike teaterhistorie. Scenekunst fra Kylekop til Bentein Baardson. 12 pages.
  • 1998. The fulfillment of the tramp messenger. A text about Robert Sot as an artist/Den omstreifende budbringers oppfyllelse. En tekst om Robert Sot som kunstner/Wypelnieni misji poslanca - wlóczegi....
  • 1998. Teaterartikler på land.
  • 1998. Store Norske Leksikon. Artikler på land.
  • 1998. Store Norske Leksikon. Artikler på land.
  • 1998. Cecilie Løveid og ny dramaturgi. Et vendepunkt i ny norsk dramatikk og teater, eksemplifisert med Balansedame på Den Nationale Scene i 1986. 12 pages.
  • 1997. Teaterartikler på land, vol. 9.
  • 1997. Teaterartikler på land, vol. 8.
  • 1997. Teaterartikler på land, vol. 10.
  • 1997. Teaterartikler på land, vol 7.
  • 1997. Teaterartikler på land, vol 6.
  • 1997. Teaterartikler på land, vol 10. I Store Norske Leksikon.
  • 1997. Ny-mimetisk lek med det postmoderne/New-mimetic play with postmodernity. 2 pages.
  • 1997. New Norwegian Dance In The Even Newer Mimetic Mirror, an essay. 3 pages.
  • 1997. Eine visuelle Form der Dramaturgie: Projekttheater in Skandinavien. Visual kind of dramaturgy: Project theatre in Scandinavia. 13 pages.
  • 1996. Landartikler om teater for følgende land: Egypt, Estland, Etiopia.
  • 1996. Landartikler om teater for følgende land: Egypt, Estland, Etiopia.
  • 1996. Landartikler om teater for følgende land: Bulgaria, Canada, Chile, Colombia, Cuba, Danmark.
  • 1996. Hybride teaterformer. Post-Mainstream i Nordnorsk og arktisk teater. -5 pages.
  • 1995. Landartikler om teater fra følgende land: Belgia, Brasil.
  • 1995. Landartikler om teater fra følgende land: Belgia, Brasil.
  • 1995. Hybridität und Kulturelle Identität: Post main Stream in Theater und Performance. -6 pages.
  • 1994. Profesjonelt teater I Nord-Norge.
  • 1994. Kabaretdramaturgi og drømmespillteknikk.
  • 1992. Teater. Internasjonalt.
Academic literature review
  • 2011. Pop-kulturelt teater i kropp og landskap. (Bergen): Meteor med urpremiere på pop-opera av Maison Dahl/Bonnema. 110-111.
  • 2011. Politisk satire og islandsk postmoderne teater om vikinger og andre beserker. Gerpla - kjempeliv i nord. Etter Halldór Laxness´roman. Nationalteatret i Reykjavik. Festspillene i Bergen, 27. mai. 28-29.
  • 2011. Gruppe 66, Co-ritus og kunsten som samhandling. 8-10.
  • 2009. Das Bild und seine Geschichte: herumhängen am Nordkap. 2 pages.
  • 2007. Performancehelg i Kunstbanken på Hamar. 23-25.
  • 2007. Hammerfest: 70´40´N/Knut Ove Arntzen über die nördlichste Tanzgruppe der Welt. 55-55.
  • 2007. "Tiden er vårt hjem", anmeldelse av oppsetting av Lars Noréns drama på Den Nationale Scene i Bergen, Småscenen. 125-125.
  • 2007. "Faderen", anmeldelse av oppsettingen av August Strindbergs drama på Den Nationale Scene, Store Scene, i Bergen. 106-107.
  • 2007. "Eg er vinden", anmeldelse av Jon Fosses drama på Festspillene i Bergen, fra Nationaltheatret i Oslo. 71-71.
  • 2006. Spiraldramaturgi og nomadisme: Beaivvás Sámi Téather. 118-119.
  • 2006. Kristian Smeds´spirituelle realisme. En presentasjon av Kristian Smeds og Houkka Bros. 44-44.
  • 2006. Istanbul Internasjonale Teaterfestival. 76-77.
  • 2006. Ambient regikunst: Gob Squad og illusjonens dilemma. 106-107.
  • 2004. En bok om Forced Entertainment: Not even a game anymore. 54-56.
  • 2004. Bergen: "Pop-boulevard" Forced Entertainment og opplevelsens teater: BLOODY MESS. 56-57.
  • 2004. - Bergen er kraftsenter i norsk scenekunst. Knut Ove Arntzen i intervju med Jan H. Landro, Eirik Brekke (foto). 41-41.
  • 2002. Preface - Theatrical Illusion and the Text. Aspects of New Turns in Scenic Spaces from Premodern to Postmodern. 54-6.
Exhibition catalogue
  • 2013. Det er nullpunktet hun vil frem til i sin Sonate!/It is the absolute zero point she is working for in her Sonata! Katalogtekst til Kristine Øksendals utstilling Sonate - Arbeider 2013/Works 2013 i Galleri Trafo, Asker.
Article in business/trade/industry journal
  • 2012. Nordwindfestival: Det ville og eksotiske nord. Kommentar. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 67-70.
  • 2010. Grenseløse Kirkenes! En kommentar til en tverrkunstnerisk festival i Kirkenes, Barents Spektakel, 3.-7. februar 2010. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 58-60.

More information in national current research information system (CRIStin)