Home
Knut Ove Arntzen's picture

Knut Ove Arntzen

Professor, Theatre research
  • E-mailKnut.Arntzen@uib.no
  • Phone+47 55 58 29 68+47 920 69 995
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Academic article
  • Show author(s) 2019. Tuukkaq, Silamiaut og Grønlands Nationalteater. Antropologisk vending til ny-konteksutaliserte klassiskere - mytedramaturgi og inter-nordisk utveksling. Peripeti. 38-52.
  • Show author(s) 2019. Opplevelsens teater som forskningsfelt: Et kritisk refleksivt blikk på kunstfaglig forskning - encyklopdedisk uorden og metafor som grep for å etablere feltet. Peripeti. 132-141.
  • Show author(s) 2019. Kabaret, det revolusjonære og politiske. Teateravantgarde i Norge 1920-1950. Teatervitenskapelige studier. 53-66.
  • Show author(s) 2018. New Authenticity and Emergency in Performance: Fake, Arts and Politics. Analele Universitatii Bucuresti. 171-183.
  • Show author(s) 2018. La narration du monde et la pratique du recyclage (A travers l´exemple des "Project Theatre" dans les années 1990), i Corps parlant, cops vivant. Textes réunis par Jonathan Châtel et Pierre Piret, Centre d´études théâtrales Université catholique de Louvain. Études Théâtrales. 151-155.
  • Show author(s) 2018. Introduction til Theatre Studies 3.0, by Knut Ove Arntzen (University of Bergen) and Martynas Petrikas (Vilnius University). Nordic Theatre Studies. 7 pages.
  • Show author(s) 2017. Focusing the North: Performance art and theatre in an avant-garde perspective. THE INTERNATIONAL JOURNAL OF AESTHETICS AND PHILOSOPHY OF CULTURE. 15-30.
  • Show author(s) 2016. Teaterkritikken og det ny-impresjonistiske. Peripeti. 127-135.
  • Show author(s) 2016. Doktordisputas Wenche Larsen: Andreopponent Knut Ove Arntzen. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 6 pages.
  • Show author(s) 2016. Arktisk drama og biosofisk vitalisme: Knut Hamsuns dramatikk i lys av sjelelige landskap. Nordlit.
  • Show author(s) 2015. Theatre in the Ukrainian borderland: Vertep, avant-gardism and cabaret dramaturgy - Les Kurbas, Jura Soyfer and theatre Arabesque. Doksa. 104-115.
  • Show author(s) 2015. Bent Holm Holberg på tværs: Fra forskning til forestilling. Nordic Theatre Studies. 108-111.
  • Show author(s) 2012. Vegard Vinge - performativ tegneserie og ironisk teatermaskin. Peripeti. 116-120.
  • Show author(s) 2010. Alongside Struve´s Meridian Arc: Symbolic Reflections of Memories. Meno istorija ir kritika. 94-100.
  • Show author(s) 2009. On Nomadism. METHIS Studia Humanoria Estonica. 69-78.
  • Show author(s) 2008. Den gjenoppståtte teatermskin. Et postdramatisk paradoks. Peripeti. 19-29.
  • Show author(s) 2006. Reflections on New-Mimesis: Playing with Irony and Simulation. Meno istorija ir kritika. 6-12.
  • Show author(s) 2004. Naujuju energiju teatras (Baktruppen ir Recto Verso). Darbai ir dienos. 83-91.
  • Show author(s) 2000. Hybriduttryck och kulturell identitet innom post-mainstream. Visslingar & Rop. 94-105.
  • Show author(s) 1999. Québec: théâtre jeune et post-mainstream. Un point de vue géoculturel et comparatif. Tribune : Skriftserie for Romansk institutt, Universitetet i Bergen. 5-15.
  • Show author(s) 1998. Post-mainstream som en geokulturell dimensjon for teater. 3t : tidsskrift for teori og teater. 28-33.
  • Show author(s) 1998. Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre. TRANS Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften.
  • Show author(s) 1997. Scenekunst og gruppearbeid. Billedkunstneren. 14-18.
  • Show author(s) 1997. Fra kabaretdramaturgi mot en ny teatertekst. 3t : tidsskrift for teori og teater. 12-20.
  • Show author(s) 1995. Hybrid and Cultural Identity - After the Mainstream. Arctic Theatre from Scandinavia in a Post-Mainstream Perspective. Nordic Theatre Studies. 6.
  • Show author(s) 1994. Encyclopedia: A visual kind of dramaturgy. Theaterschrift.
  • Show author(s) 1994. "Baktruppen" - Reciklirano novo gleldalisce, norveska projektna skupin a med visualno dramaturgijo in reciklazo. Maska a med vizualno dramaturgijo in reciklazo..
  • Show author(s) 1994. "Baktruppen" - Norwegian project theatre combining visual drama, perfo rmance art and recycling. SIKSI The Nordic Art Review.
  • Show author(s) 1992. New Theatre in Norway: From Group Theatre to Project Theatre. Scandinavica - An International Journal of Scandinavian Studies.
  • Show author(s) 1992. Europeiske premisser for norsk landsdelsteater - Kjetil Bang-Hansen i lys av Stein Bugge. Moldegruppen i Stavanger og Bergen 1976-1985. I: Vestlandsmodernismen i norsk teater - en artikkelsamling i forbindelse med "Scene 1935-1992, en teater- og scenografiutstilling i Bergen". NVI-NYTT.
  • Show author(s) 1992. Brecht zwischen Legitimation und Recycling. Einige Ansichten @yber Konzeptionen im Hinblick auf Theoriediskurse. Communications from the International Brecht Society.
Academic lecture
  • Show author(s) 2012. Performing Arts and Theatre in an Avant-garde Perspective.
  • Show author(s) 2010. Teaterkritikkens forvandling mellom konvensjonsdyrking og løpsk teatermaskin.
  • Show author(s) 2010. Round table: Popkultur im internationalen Theater mit: Knut Ove Arntzen (Bergen), Rembert Huser (Minnesota), Vettka Kirilova (Berlin), Christel Stalpaert (Gent), Helene Varopoulou (Berlin/Athen).
  • Show author(s) 2010. A basic understanding of scenic landscapes reflecting popular, ritual and political dimensions in the dialogic space.
  • Show author(s) 2009. Practices of art inbetween esthetics and the social dimension, and in what way prisoner´s theater and performance art is related with both.
  • Show author(s) 2009. Historiografiske grenserefleksjoner, et trigonometrisk perspektiv.
  • Show author(s) 2009. An investigation into the field of European independent performance art.
  • Show author(s) 2009. Alongside the Meridian Bow of Struve: Reflections on the Borderline between East and West and their Memories in Performance.
  • Show author(s) 2009. "Art is Pop. Co-Ritus is Art". Artistic Strategy in Scandinavian ction art in the 1960s and 1970s.
  • Show author(s) 2007. Textual Idealism and the Melodramatic Tendency in the Dramaturgy of the 21st Century.
  • Show author(s) 2007. Living Spaces, Erlebnis-Kultur und Wissenschaftsdramaturgie: Anmerkungen über das Extreme in Kunst und Wissenschaft.
  • Show author(s) 2007. Den histrioniske tradisjon og 1700-tallskritikken i Danmark-Norge.
  • Show author(s) 2006. Transnational Processes of the Local and Global.
  • Show author(s) 2006. Peerformancekunst: Konfrontasjonens paradoks.
  • Show author(s) 2006. Nomadism and the arts.
  • Show author(s) 2006. Marginalität, Pop-Theater und die Frage von einer Svalbard-Kunst.
  • Show author(s) 2006. Interieurs aus der Sicht des "dritten Auges".
  • Show author(s) 2006. Fra dilletantkomedie til utviklet teaterkritikk: Brun, Fasting og Det dramatiske Selskab i Bergen.
  • Show author(s) 2006. Art of directing and drama - aspects of local and global in understanding Ibsen.
  • Show author(s) 2005. Marginality, pop-ambient and mainstream-jamming.
  • Show author(s) 2004. Qu´en est-il du théâtre "post-mainstream"?
  • Show author(s) 2004. Opplevelsens teater - fra avmaktens realisme til en ny autentisitet.
  • Show author(s) 2004. Holbergs teater: mellom kunst og liv - ritualitet, teatralitet og kontekst.
  • Show author(s) 2003. To fake or not to fake: From situationism to new authenticity.
  • Show author(s) 2003. The Revolutionary Avant-Garde: What drama?
  • Show author(s) 2003. On Nomadism.
  • Show author(s) 2002. Theatrical Illusion and the Text. New Ways of Theatrical Illusion with regard to the Question of Representation in Theatre.
  • Show author(s) 2002. Shared experience from pop-ambient to pop-community.
  • Show author(s) 2001. Visuell dramaturgi og det ambiente.
  • Show author(s) 2001. Theatre, Art and Context.
  • Show author(s) 2001. Post-mainstream as a Geocultural Dimension for Theatre.
  • Show author(s) 2001. Lectures on postmodern theatre/Vorlesungen über postmodernes Theater.
  • Show author(s) 2000. Vorlesungen über neue Tendenzen des Theaters.
  • Show author(s) 2000. Lectures in postmodern theatre.
  • Show author(s) 1999. Visuell dramaturgi og prosjektteater. Foredrag over to dager med videovisninger.
  • Show author(s) 1999. On telling the World and "Recycling" in the New Theatre.
  • Show author(s) 1998. Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre.
  • Show author(s) 1998. Post-Mainstream: A geocultural dimension for theatre.
  • Show author(s) 1998. Post-Mainstream as a Geo-Cultural Dimension.
  • Show author(s) 1997. Post-mainstream as a geocultural dimension for theatre/Post-mainstream comme dimension culturelle en théâtre et performance.
  • Show author(s) 1997. Du Mainstream au post-mainstream: La Dissolution des centres.
  • Show author(s) 1997. Artscapes: Eine geokulturelle Dimension für das Theater.
Book review
  • Show author(s) 2020. Setter seg på teaterkartet (Kristiansand): "Jonas" av Jens Bjørneboe, Kilden teater, premiere 31. januar 2020. Norsk Shakespearetidsskrift. 137-137.
  • Show author(s) 2019. (København): "Naturen, mytologiene og (post)kolonialismen, Johann Friedrich Struensees triste skjebne" - De utvalgtes Skipet vol 6 - Hofteatret under Det frie felts festival i København. Norsk Shakespearetidsskrift. 156-156.
  • Show author(s) 2019. (Berlin): "Virkelighet som forskyver seg". "Mitleid. Die Gesichte des Maschinengewehrs" av Milo Rau og "The Human Condition" etter Hannah Arendt, Schaubühne Berlin. Norsk Shakespearetidsskrift. 51-53.
  • Show author(s) 2019. (Berlin): "Scenisk fusjon. Sult og Peer Gynt i én forestilling". Sebastian Hartmanns Hamsun/Ibsen-prosjekt på Deutsches Theater, Berlin. Norsk Shakespearetidsskrift. 157-157.
  • Show author(s) 2016. (Berlin): "Publikum i salen, publikum på scenen". ´Western Society´ - pop-kulturell studie av en familiefest. Gob Squad company. . Norsk Shakespearetidsskrift. 91-92.
  • Show author(s) 2016. (Bergen): "Språklig og fysisk minnebearbeidelse". Løperjenten (rekonstruert) er en symbolmettet danseforestilling i dialog med Vibeke Løkkebergs film, Den Nationale Scene. . Norsk Shakespearetidsskrift. 111-112.
  • Show author(s) 2016. (Bergen): "Et nytt fysisk teater". Det sosiale og politiske sto i sentrum på fjorårets Meteor. Meteorfestivalen/BIT Teatergarasjen. Norsk Shakespearetidsskrift. 91-93.
  • Show author(s) 2016. "Slagkraften i et kulturfellesskap. ´The Other Eye´- en bok om utveksling mellom tysk og norsk teater". Germany versus Norway: Interchanging Theatrical Strategies. Red.: Elisabeth Leinslie og Anette Therese Pettersen. Danse- og Teatersentrum, Oslo 2015. . Norsk Shakespearetidsskrift. 129-131.
  • Show author(s) 2015. (Québec, Stavanger): "Emigrasjonsteater". To forestillinger på tvers av Atlanteren, med Chicago som omdreiningspunkt. "Norge", regi Kevin McCoy, Théâtre Humain, Théâtre du Tridant, Québec by, 3.-28. mars 2015, "1880 - Amerika", Statsteatret, regi Yngve Sundvor, Tou Scene 28.-30. april 2015. Norsk Shakespearetidsskrift. 167-168.
  • Show author(s) 2015. (Bergen): "Nyliberalismens paradoks". Om den estetiske nødfallshendelsen - kapitalistisk autentisitet versus personlig sensibilitet. Superamas X, BIT Teatergarasjen i co-produksjon med bl.a. Tanzquartier Wien og Buda Art Centre, Kortrijk. Norsk Shakespearetidsskrift.
  • Show author(s) 2015. (Bergen): "Et postdramatisk paradoks". Arne Lygre på Den Nationale Scene i et regigrep som ikke treffer helt. Norsk Shakespearetidsskrift. 157-157.
  • Show author(s) 2015. (Bergen): "En amerikansk Othello". Bill Pullman slår over i ekstrem realisme i en både leken og klassisk Othello (av William Shakespeare) på DNS. Den Nationale Scene, Bergen. Norsk Shakespearetidsskrift. 160-161.
  • Show author(s) 2015. "Ane Lan parafraserer Rudolf Steiner - Eller er det ikke det de gjør", In Absentia, Ane Lan og Silvia Costas, USF Verftet/BIT Teatergarasjen, Bergen, 14. november 2014. Norsk Shakespearetidsskrift. 94-95.
  • Show author(s) 2014. (Helsinki): "Liten men dyp". Baltic Circle Festival er en liten men dybtborende festival som rører og berører de nye performative trendene. Helsingfors/Helsinki, 13.-17. november 2013. Norsk Shakespearetidsskrift. 84-86.
  • Show author(s) 2014. (Bergen): "Grotesker, show og risiko". Kunst møter virkelighet på årets Festspill i Bergen. Omtaler av "All my dreams come true", tekst og regi Christian Lollike, Store Scene, DNS Bergen, 27. mai, "Hav" av Jon Fosse, regi Kai Johnsen, Kulturhuset Gimle, 22. mai, "Kardemomyang", konsept og regi Morten Traavik, Logen Teater, 22. mai, "Pearl of Scandinavia" av Christopher Grøndahl, regi Katinka Rydin, DNS Lille Scene, "Murmel Murmel", regi Herbert Fritsch, Volksbühne Berlin, DNS, Store Scene. Norsk Shakespearetidsskrift. 28-31.
  • Show author(s) 2014. "Andrzej Wirth, teaterfornyer og professor", anmedelse av boken Andrzej Wirth. Flucht nach vor. Gesprochene Autobiographie und Materialien. Intervjubok av Thomas Immer. Spector Books. Leipzig 2013. Norsk Shakespearetidsskrift. 58-61.
  • Show author(s) 2013. (Stamsund): "Postspektakulært spill". I stedet for å presentere publikum for et ferdig show, arrangerte aktørene i Already made Theatre en situasjon der tilskuerne selv etablerer den teatrale hendelsen. . Norsk Shakespearetidsskrift. 12-13.
  • Show author(s) 2013. "Dansk vinkling på Festspillene i Bergen. En kommentar til teaterprogrammet 2013. Nye forventinger eller falske forhåpninger?", Festspillene i Bergen 2013: 22. mai til 5. juni, med omtaler av bl.a. Alan Lucien Øyens "Coelcanth", "Meet me" av Liv Heløe, begge vist på Den Nationale Scene. Norsk Shakespearetidsskrift. 68-72.
  • Show author(s) 2012. (Berlin/Hamburg): "Det ville og eksotiske nord". Nordwindfestivalen speiler at landskapet er blitt en viktig kontekst for scenekunsten, anmeldelser av "Worship", Nya Rampen, regi Jakob Öhman, 29.-30. november, Volksbühne, også vist på Kampnagel, Hamburg, 6.-7. desember. "12 Karamasovs", etter Dostovjevskij, regi Kristian Smeds, vist Volksbühne, Berlin, 6.-7. desember, samt på Kampnagel, Hamburg. Norsk Shakespearetidsskrift. 66-69.
  • Show author(s) 2012. (Bergen): "Teater om kunst. En beckettsk allegori på kunstverdenen og dens aktører". "Happy Days in the Art World", tekst, konsept og scenografi: Michael Elmgreen og Ingar Dragset, Festspillene i Bergen, Den Nationale Scene 25. mai, også vist på RoleLee Goldbergs Performa-festival i New York. . Norsk Shakespearetidsskrift. 44-45.
  • Show author(s) 2011. (Bergen): "Pop-kulturelt teater i kropp og landskap". Meteor med urpremiere på pop-opera av Maison Dahl/Bonnema og Needcompany (Amsterdam/Brussel): ANALYSIS-The Whole Song, libretto: Anneke Bonnema, musikk: Hans Petter Dahl, 3D animasjon og visuell design: Jan Butheel. . Norsk Shakespearetidsskrift. 110-111.
  • Show author(s) 2011. "Politisk satire og islandsk postmoderne teater om vikinger og andre beserker", "Gerpla - kjempeliv i nord", etter Halldor Laxness´roman. Regi Baltasar Kormákur, Nationaltheatret i Reykjavik, Festspillene i Bergen, 27. mai. Norsk Shakespearetidsskrift. 28-29.
  • Show author(s) 2010. Sør møter Nord (Kirkenes): En lekende og sirkusaktig, internasjonal versjon av Mor Courage. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 60-62.
  • Show author(s) 2010. (Moskva): "Tuminas´ Onkel Vanja. Mellom dekadense, forlatthet og tomhet i en stillestående verden", "Onkel Vanja" av Anton Tsjekov, regi: Rimas Tuminas, Vakthangovteatret vintersesongen 2010. Norsk Shakespearetidsskrift. 66-67.
  • Show author(s) 2009. Vote Zombie Andy Beuys, ameldelse av den tyske teatergruppen Show Case Beat Le Mot. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Show author(s) 2009. Romeo og Juliet - en lek for det villige (og uvillige?) publikum (anmeldelse av den amerikanske teatergruppen Nature Theatre of Oklahoma i BIT Teatergarasjen). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Show author(s) 2009. Modernisme på forskudd eller etterskudd, anmeldelse av Per Thomas Andersen: Modernisme. Tverrestetiske peilinger i musikk, billedkunst og litteratur. Bergen: Fagbokforlaget 2009. Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift. 165-167.
  • Show author(s) 2009. Kommentar til Meteor (BIT Teatergarasjens festival høsten 2009). Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Show author(s) 2008. Ice. Pervertert utopisme. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 60-63.
  • Show author(s) 2008. Gullalderdrømmer. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 112-113.
  • Show author(s) 2008. A review on Gyldendals Teaterleksikon, edited by Alette Scavenius, Copenhagen 2007. Nordic Theatre Studies. 116-117.
  • Show author(s) 2004. (Bergen): Vibeke Bjelkes VILDANDEN på DNS: Forsøk på et idealistisk teater. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 78-80.
  • Show author(s) 2003. Transiteatrets WALK CAT WALK. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Show author(s) 2003. ET DUKKEHJEM på DNS. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
Academic anthology/Conference proceedings
  • Show author(s) 2020. Staging and Re-cycling: Retrieving, Reflecting and Re-framing the Archive . Routledge.
  • Show author(s) 2012. Kapittel i boken Populärkultur im Gegenwartstheater: Skandinavischer Situationismus : Politische Kunst auf dem Weg zum popkulturellen Ko-Ritus. Theater der Zeit.
  • Show author(s) 2000. Dramaturgische und politische Strategien im Drama und Theater des 20. Jahrhunderts. Röhrig Universitätsverlag GmbH.
Popular scientific article
  • Show author(s) 2020. TENDENS: Scenekunst. Overskridelse. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora. 112-113.
  • Show author(s) 2004. Talende taushet? -Skuespillerens språk; begreper eller prosess. Knut Ove Arntzen i intervju med Kari Høistad. Stikkordet. 6-80.
  • Show author(s) 2004. Anvendt teatervitenskap og et regiteater i endring, Schauspielhaus i Hamburg. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift.
  • Show author(s) 2003. Nomadisme og kunst. Kunst. 26-29.
  • Show author(s) 2003. Kunst og kropp som landskap. Kunst. 20-24.
  • Show author(s) 2003. Kunst - et overskridende begrep. Kunst. 49-51.
  • Show author(s) 2000. Kong Lear i Bergen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 18-22.
  • Show author(s) 1996. Ti år med Tom Remlov. Bergens Tidende.
Feature article
  • Show author(s) 1996. Heiner M@yller på norsk. Klassekampen.
  • Show author(s) 1995. Teaterestetikk handler om å sette navn på sin tid. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 1995. Kroppens tilstedeværelse. Morgenbladet.
  • Show author(s) 1995. Kroppens tilstedeværelse. Morgenbladet.
Academic chapter/article/Conference paper
  • Show author(s) 2020. The resurrected theatre machine: A post dramatic paradox (2008). 14 pages.
  • Show author(s) 2020. Producing marginality and post-mainstream in independent theatre (2007). 16 pages.
  • Show author(s) 2020. Kapittel 13. 6 pages.
  • Show author(s) 2020. Essay 3: Nordic inter-action: Avant-garde to visual performance - the ritualistic and mechanical. 9 pages.
  • Show author(s) 2020. Essay 2: Re-searching, re-making, re-cycling. 9 pages.
  • Show author(s) 2020. Essay 1: Theatre studies, self-reflection and creativity: Understanding theory through metaphors. 9 pages.
  • Show author(s) 2020. Editorial introduction. 10 pages.
  • Show author(s) 2014. Fra spectateur til connaisseur og criticus : teaterkritikken i lys av det histrionske - eksemplifisert med Tronfølgeren i Sidon. 7 pages.
  • Show author(s) 2012. Arktisches Drama und Landschaftsdialoge in szenischer Rezeption: Hamsun, Løveid, Iunker und Fosse - eine andere norwegische Dramatik?
  • Show author(s) 2012. A Metaphorical View on Cultural Dialogues: Struve´s Meridian Arc and Reflections on Memories in Eastern and Northern Borderlands. 9 pages.
  • Show author(s) 2009. Stjerner og performancekunst: "Den teatrale illusjon" og det frie sceniske feltet - reteatralisering, gruppeteater og aksjoner. 9 pages.
  • Show author(s) 2009. Baktruppen going beyond asthetics toward a space for living. An essay on Baktruppen´s first decade 1986-1996/97. 12 pages.
  • Show author(s) 2008. Personlig formidling og faglig forståelse. Teaterkritikken og det ny-impresjonistiske. 19 pages.
  • Show author(s) 2008. Dilletantkomedie, dramaturgi og teaterkritikk: Det dramatiske selskab i Bergen. 9 pages.
  • Show author(s) 2007. Ein Transnationales Verfahren: Reflektionen über Kampnagel im Kontext internationaler Theaterarbeit/A transnational process: Reflections on Kampnagel in the context of international theatre work. 7 pages.
  • Show author(s) 2005. Vestlandske Kunsmisjon: estetiske overskridelser og ny feminitet - en kontekstualisering. 17 pages.
  • Show author(s) 2005. The Revolutionary Avant-Garde: What drama? 8 pages.
  • Show author(s) 2005. Holbergs teater mellom kunsts og liv - fra burleske paradokser til reteatralisering. 20 pages.
  • Show author(s) 2004. Prosjektarbeid på teateret og norsk drama. Kjetil Bang-Hansen, Cecilie Løveid og Jon Fosse, eit teatervitskapleg perspektiv, 1982-1995. 31 pages.
  • Show author(s) 2004. Noen perspektiver på ny dramatikk, kanapéteater og imperfeksjon. 6 pages.
  • Show author(s) 2004. Marginality, pop-ambient and mainstream jamming in new forms of theatre. 4 pages.
  • Show author(s) 2004. Estetisk forvandling i KIT. 6 pages.
  • Show author(s) 2003. The thesis of expressing a sense of nomadic connection and geocultural understanding of art/Teser for å uttrykke en nomadisk forbindelse og en geokulturell forståelse i kunsten/Tezi opisujace pojecie nomadycznego i geo-kultuowego rouzumienia sztuki. 4 pages.
  • Show author(s) 2003. Skandinavien. 4 pages.
  • Show author(s) 2003. Konfrontasjon og speil for et nytt teater: BIT Teatergarasjen. 13 pages.
  • Show author(s) 2001. Visuel Dramaturgi og ny energier i post-mainstream teatret. 10 pages.
  • Show author(s) 2000. Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater. 10 pages.
  • Show author(s) 2000. Post-mainstream als geo-kulturelle Dimension von Theater. 11 pages.
  • Show author(s) 2000. From Cabaret Dramaturgy towards a new Theatre Text. The Dramatist as Theatre Worker. 14 pages.
  • Show author(s) 2000. From Cabaret Dramaturgy towards a new Theatre Text. The Dramatist as Theatre Worker. 13 pages.
  • Show author(s) 2000. Das dokumentarische Drama: Gattung oder Problem? 22 pages.
  • Show author(s) 1999. TgStan og Rosas spiller Heiner Müllers "Quartett". 5 pages.
  • Show author(s) 1999. Skuespillerkunst og bevegelse. 14 pages.
  • Show author(s) 1999. Scenekunstnere og billedkunstnere i tverrfaglig utveksling. 2 pages.
  • Show author(s) 1999. Hybridität und kulturelle Identität: Post Main Stream in Theater und Performance. 10 pages.
  • Show author(s) 1999. Bergens fargerike teaterhistorie. Scenekunst fra Kylekop til Bentein Baardson. 12 pages.
  • Show author(s) 1998. The fulfillment of the tramp messenger. A text about Robert Sot as an artist/Den omstreifende budbringers oppfyllelse. En tekst om Robert Sot som kunstner/Wypelnieni misji poslanca - wlóczegi....
  • Show author(s) 1998. Teaterartikler på land.
  • Show author(s) 1998. Store Norske Leksikon. Artikler på land.
  • Show author(s) 1998. Store Norske Leksikon. Artikler på land.
  • Show author(s) 1998. Cecilie Løveid og ny dramaturgi. Et vendepunkt i ny norsk dramatikk og teater, eksemplifisert med Balansedame på Den Nationale Scene i 1986. 12 pages.
  • Show author(s) 1997. Teaterartikler på land, vol. 9.
  • Show author(s) 1997. Teaterartikler på land, vol. 8.
  • Show author(s) 1997. Teaterartikler på land, vol. 10.
  • Show author(s) 1997. Teaterartikler på land, vol 7.
  • Show author(s) 1997. Teaterartikler på land, vol 6.
  • Show author(s) 1997. Teaterartikler på land, vol 10. I Store Norske Leksikon.
  • Show author(s) 1997. Ny-mimetisk lek med det postmoderne/New-mimetic play with postmodernity. 2 pages.
  • Show author(s) 1997. New Norwegian Dance In The Even Newer Mimetic Mirror, an essay. 3 pages.
  • Show author(s) 1997. Eine visuelle Form der Dramaturgie: Projekttheater in Skandinavien. Visual kind of dramaturgy: Project theatre in Scandinavia. 13 pages.
  • Show author(s) 1996. Landartikler om teater for følgende land: Egypt, Estland, Etiopia.
  • Show author(s) 1996. Landartikler om teater for følgende land: Egypt, Estland, Etiopia.
  • Show author(s) 1996. Landartikler om teater for følgende land: Bulgaria, Canada, Chile, Colombia, Cuba, Danmark.
  • Show author(s) 1996. Hybride teaterformer. Post-Mainstream i Nordnorsk og arktisk teater. -5 pages.
  • Show author(s) 1995. Landartikler om teater fra følgende land: Belgia, Brasil.
  • Show author(s) 1995. Landartikler om teater fra følgende land: Belgia, Brasil.
  • Show author(s) 1995. Hybridität und Kulturelle Identität: Post main Stream in Theater und Performance. -6 pages.
  • Show author(s) 1994. Profesjonelt teater I Nord-Norge.
  • Show author(s) 1994. Kabaretdramaturgi og drømmespillteknikk.
  • Show author(s) 1992. Teater. Internasjonalt.
Academic literature review
  • Show author(s) 2011. Pop-kulturelt teater i kropp og landskap. (Bergen): Meteor med urpremiere på pop-opera av Maison Dahl/Bonnema. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 110-111.
  • Show author(s) 2011. Gruppe 66, Co-ritus og kunsten som samhandling. Kunst Pluss. 8-10.
  • Show author(s) 2009. Das Bild und seine Geschichte: herumhängen am Nordkap. Ballett International-Tanz Aktuell. 2 pages.
  • Show author(s) 2007. Performancehelg i Kunstbanken på Hamar. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 23-25.
  • Show author(s) 2007. Hammerfest: 70´40´N/Knut Ove Arntzen über die nördlichste Tanzgruppe der Welt. Ballett International-Tanz Aktuell. 55-55.
  • Show author(s) 2007. "Tiden er vårt hjem", anmeldelse av oppsetting av Lars Noréns drama på Den Nationale Scene i Bergen, Småscenen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 125-125.
  • Show author(s) 2007. "Faderen", anmeldelse av oppsettingen av August Strindbergs drama på Den Nationale Scene, Store Scene, i Bergen. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 106-107.
  • Show author(s) 2007. "Eg er vinden", anmeldelse av Jon Fosses drama på Festspillene i Bergen, fra Nationaltheatret i Oslo. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 71-71.
  • Show author(s) 2006. Spiraldramaturgi og nomadisme: Beaivvás Sámi Téather. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 118-119.
  • Show author(s) 2006. Kristian Smeds´spirituelle realisme. En presentasjon av Kristian Smeds og Houkka Bros. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 44-44.
  • Show author(s) 2006. Istanbul Internasjonale Teaterfestival. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 76-77.
  • Show author(s) 2006. Ambient regikunst: Gob Squad og illusjonens dilemma. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 106-107.
  • Show author(s) 2004. En bok om Forced Entertainment: Not even a game anymore. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 54-56.
  • Show author(s) 2004. Bergen: "Pop-boulevard" Forced Entertainment og opplevelsens teater: BLOODY MESS. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 56-57.
  • Show author(s) 2004. - Bergen er kraftsenter i norsk scenekunst. Knut Ove Arntzen i intervju med Jan H. Landro, Eirik Brekke (foto). Bergens Tidende. 41-41.
  • Show author(s) 2002. Preface - Theatrical Illusion and the Text. Aspects of New Turns in Scenic Spaces from Premodern to Postmodern. Nordic Theatre Studies. 54-6.
Article in business/trade/industry journal
  • Show author(s) 2012. Nordwindfestival: Det ville og eksotiske nord. Kommentar. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 67-70.
  • Show author(s) 2010. Grenseløse Kirkenes! En kommentar til en tverrkunstnerisk festival i Kirkenes, Barents Spektakel, 3.-7. februar 2010. Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift. 58-60.

More information in national current research information system (CRIStin)