Home
  • E-mailLaila.Aase@uib.no
  • Visitor Address
    HF-bygget, Sydnesplassen 7
  • Postal Address
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Books
  • Børhaug, Kjetil; Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2005. Fagenes begrunnelser : skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. 254 pages. ISBN: 8245003395.
  • Børhaug, Kjetil; Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2005. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. 255 pages. ISBN: 82-450-0339-5.
  • Børhaug, Kjetil; Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2005. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. 255 pages. ISBN: 82-450-0339-5.
  • Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik; Aase, Laila. 2005. Kulturmøte i tekstar. Det Norske Samlaget. 192 pages. ISBN: 82-521-6365-3.
  • Nicolaysen, Bjørn; Aase, Laila. 2005. Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv. Det Norske Samlaget. 192 pages. ISBN: 82-521-6365-3.
  • Aase, Laila. 2002. Norskfaget blir til. Den lærde skoles morsmålsundervisning og danningstradisjoner fram til 1870. Fagbokforlaget. 256 pages.
  • Lorentsen, Svein; Streitlien, Åse; Tarrou, Anne-Lise Høstmark; Aase, Laila. 1998. Fagdidaktikk : innføring i fagdidaktikkens forutsetninger og utvikling. Universitetsforlaget. 174 pages. ISBN: 8200128229.
  • Aase, Laila. 1991. Skriveopplæring og sjanger. Universitetsforlaget.
  • Aase, Laila. 1991. Kolon. Lærebok i norsk for videregående skole. Det Norske Samlaget.
Journal articles
  • Aase, Laila; Kaspersen, Peter. 2012. Den nordiske skolen - fins den? Norsklæreren. 4. 35-45.
  • Aase, Laila. 1991. Den resonnerende stilen, hvordan arbeider vi med den? Skriving i skolen. 4.
Reports and theses
  • Ongstad, Sigmund; Aase, Laila; Beacco, Jean-Claude; Byram, Michael; Cavalli, Marisa; Coste, Daniel; Crisan, Alexandru; Fleming, Michael; Maradan, Olivier; Pieper, Irene; Samihaian, Florentina; Vollmer, Helmut; Van de Ven, Piet Hein. 2009. LANGUAGES IN EDUCATION, LANGUAGES FOR EDUCATION. 4 pages.
Book sections
  • Aase, Laila. 2012. Skriveprosesser som danning. Del 1, pages s.48-s.59. In:
    • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. 2012. Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Universitetsforlaget. 254 pages. ISBN: 978-82-15-02044-0.
  • Aase, Laila. 2012. Fagdidaktisk refleksjon som balansepunkt i sprikende profesjonsforventninger. Artikkel, pages 146-168. In:
    • Frydensbjerg Elf, Nikolaj; Kaspersen, Peter. 2012. Den nordiske skolen–fins den? Didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske morsmålsfag. Novus Forlag. 260 pages. ISBN: 9788270997077.
  • Aase, Laila; Hägerfeth, Gun. 2012. Dannelse/ bildning i et skandinavisk perspektiv. Artikkel, pages 168-190. In:
    • Frydensbjerg Elf, Nikolaj; Kaspersen, Peter. 2012. Den nordiske skolen–fins den? Didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske morsmålsfag. Novus Forlag. 260 pages. ISBN: 9788270997077.
  • Aase, Laila. 2010. Norskfagets mange kunnskapsformer. kapittel, pages 163-180. In:
    • Hovdenak, Sylvi Stenersen; Erstad, Ola. 2010. Kunnskap i skolen. Tapir Akademisk Forlag. 222 pages. ISBN: 978-82-519-2504-4.
  • Aase, Laila. 2009. Formalisme som støtte eller fallgruve i en danningsorientert skriveopplæring- det tradisjonelle dilemma. Artikkel, pages 117-127. In:
    • Haugaløkken, Ove Kr.; Evensen, Lars Sigfred; Hertzberg, Frøydis; Otnes, Hildegunn. 2009. Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Universitetsforlaget. 164 pages. ISBN: 978-82-15-01419-7.
  • Aase, Laila. 2007. Fagdidaktikk og skoleutvikling i Norge. Artikkel, pages . In:
    • Eskilsson, Olle; Redfors, Andreas. 2007. Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Kristianstad University Press, Kristianstad, Sverige. 292 pages.
  • Aase, Laila. 2007. Convergences between first language and second language? Theoratical and practical implications. artikkel, pages . In:
    • Martyniuk, Waldemar. 2007. Towards a Common European Framework of Reference for Languageof Sschool Education? University of Krakow, Krakow, Polen. 360 pages.
  • Aase, Laila. 2007. Elevtekst og skriveforskning-noen utviklingslinjer i norsk skrivepedagogikk. kapittel 1, pages . In:
    • Sigrell, Anders. 2007. Texter om svenska med didaktisk inriktning. Fjärde nationella konferansen i svenska med didaktisk inriktning. Nationella nätverket för Svenska med didaktisk inriktning, Umeå. 162 pages.
  • Mikalsen, Øyvind; Rognaldsen, Svein; Aase, Laila. 2007. Ny organiseringsmodell - ny og bedre lærerutdanning? 13, pages 160-171. In:
    • Kjenes, Håkon. 2007. Det pedagogiske seminar 1965-1987. 170 pages. ISBN: 978-82-7128-450-3.
  • Aase, Laila. 2005. Norskfagets danningspotensial i fortid og samtid. artikkel, pages 35-48. In:
    • Aasen, Arne Johannes; Nome, Sture. 2005. Det nye norskfaget. Fagbokforlaget. 207 pages. ISBN: 82-450-0291-7.
  • Aase, Laila. 2005. Borgerskolene- spydspiss for allmenndanningen. artikkel, pages 50-64. In:
    • Riise, Per Øyvind; Skogrand, Baard Olav; Tveiten, Aasbjørn; Akslen, Torbjørn. 2005. Skolen-årbok for norsk utdanningshistorie. 169 pages. ISBN: 82-7463-133-1.
  • Aase, Laila. 2005. Norskfaget- skolens fremste danningsfag? artikkel, pages 69-83. In:
    • Børhaug, Kjetil; Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2005. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. 255 pages. ISBN: 82-450-0339-5.
  • Aase, Laila. 2005. Skolefagenes ulike formål-danning og nytte. artikkel, pages 15-28. In:
    • Børhaug, Kjetil; Fenner, Anne-Brit; Aase, Laila. 2005. Fagenes begrunnelser. Skolens fag og arbeidsmåter i danningsperspektiv. Fagbokforlaget. 255 pages. ISBN: 82-450-0339-5.
  • Aase, Laila. 2005. Litterære samtalar. Kapittel, pages 106-124. In:
    • Nicolaysen, Bjørn; Aase, Laila. 2005. Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv. Det Norske Samlaget. 192 pages. ISBN: 82-521-6365-3.
  • Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik; Aase, Laila. 2005. Føreord om føremålet. In:
    • 2005. Bjørn Kvalsvik Nicolaysen og Laila Aase (red.): Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv. Det Norske Samlaget.
  • Aase, Laila. 2004. Nordahl Rolfsen - leseboken som folkeskolens ideologibærer. Kapittel, pages 99-120. In:
    • Thuen, Harald; Vaage, Sveinung. 2004. Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes. Abstrakt forlag. 377 pages. ISBN: 8279350748.
  • Aase, Laila. 2003. Lærerroller og veilederroller- fagbaserte kompetanseområder? In:
    • Ongstad, Sigmund. 2003. Koordinert lærerutdanningsdidaktikk? : idéer og erfaringer. 198 pages. ISBN: 82-579-4236-7.

More information in national current research information system (CRIStin)