Home
  • E-mailOlga.Dysthe@uib.no
  • Phone+47 480 96 674
  • Visitor Address
    Institutt for pedagogikk, Christies gt 13, UiB
    Bergen
    Room 
    424
  • Postal Address
    Postboks 7807
    5020 Bergen
    • Learning and teaching
    • Writing
    • Feedback and assessment
    • Supervision/mentoring/peer learning in higher education
    • Language, communication and learning
    • Technology and learning
    • Dialogic art education
      Books
      • Dysthe, Olga; Bernhardt, Nana; Esbjørn, Line. 2012. Dialogbasert undervisning. Kunstmuseet som læringsrom. Fagbokforlaget. 256 pages. ISBN: 978-82-450-1333-7.
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis; Hoel, Torlaug Løkensgard. 2010. Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning 2. utgave. Abstrakt forlag. 224 pages. ISBN: 978-82-7935-293-8.
      • Dysthe, Olga; Samara, Akylina. 2006. Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag. 353 pages. ISBN: 82-7935-207-4.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2005. Mapper som pædagogisk redskab. Perspektiver og erfaringer. 369 pages. ISBN: 8779553133.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2005. Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer. Klim. 29 pages.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2005. Mapper som pædagogisk redskab. Perspektiver og erfaringer. Klim. 369 pages. ISBN: 87-7955-313-3.
      • Dysthe, Olga; Igland, Mari-Ann. 2005. Ord på nye spor - indføring i procesorienteret skrivepædagogik Ord på nye spor - innføring i prosessorientert skrivepedagogikk. Klim. 275 pages. ISBN: 8779552781.
      • Dysthe, Olga. 2003. Dialog, samspel och lärande. 344 pages. ISBN: 91-44-04195-0.
      • Dysthe, Olga. 2003. Dialog, samspil og læring. Klim. 353 pages. ISBN: 87-7955-201-3.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som pedagogisk redskap. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 8279350764.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som lærings - og vurderingsredskap. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis; Hoel, Torlaug. 2000. Skriving for å lære. Skriving i høyere utdanning. Abstrakt forlag. 224 pages.
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis; Hoel, Torlaug. 2000. Skriving for å lære. Skriving i høyere utdanning. Abstrakt forlag. 224 pages.
      • Dysthe, Olga; Igland, Mari-Ann. 1993. Ord på nye spor : innføring i prosessorientert skrivepedagogikk. Det Norske Samlaget. 318 pages.
      Journal articles
      • Dysthe, Olga; Lillejord, Sølvi. 2012. From Humboldt to Bologna: Using peer-feedback to foster productive writing practices among online master students. International Journal of Web Based Communities. 8: 471-485. doi: 10.1504/IJWBC.2012.049561
      • Havnes, Anton; Smith, Kari; Dysthe, Olga; Ludvigsen, Kristine. 2012. Formative assessment and feedback: Making learning visible. Studies in Educational Evaluation. 38: 21-27. doi: 10.1016/j.stueduc.2012.04.001
      • Dysthe, Olga. 2011. "What is the Purpose of Feedback when Revision is not Expected?" A Case Study of Feedback Quality and Study Design in a First Year Master's Programme. Journal of Academic Writing. 1: 126-134.
      • Dysthe, Olga. 2011. Museenes særlige læringspotensiale i et dialogisk og flerstemmig perpektiv. Unge Pædagoger. 1. 23-31.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2011. Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment & Evaluation in Higher Education. 36: 63-79. doi: 10.1080/02602930903197891
      • Dysthe, Olga; Webler, Wolff-Dietrich. 2010. Pedagogical Issues from Humboldt to Bologna: The Case of Norway and Germany. Higher Education Policy. 23: 247-270. doi: 10.1057/hep.2010.9
      • Dysthe, Olga. 2009. Evaluering i klassen til støtte for læring. KvaN : et tidsskrift for læreruddannelse og skole. 29: 43-60.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2009. Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment & Evaluation in Higher Education. oct..
      • Lillejord, Sølvi; Dysthe, Olga. 2008. Productive Learning Practice - A Theoretical Discussion. Journal of Education and Work. 21: 75-89. doi: 10.1080/13639080801957154
      • Dysthe, Olga. 2007. How a reform affects writing in higher education. Studies in Higher Education. 32: 237-252. doi: 10.1080/03075070701267285
      • Dysthe, Olga. 2007. Pedagogiske endringar etter Kvalitetsreforma og konsekvenser for læring. Utfordringer og strategier vidare. UNIPED (Tromsø). 30.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, K. S.; Lima, Ivar Andreas Åsland. 2007. Variations in higher education portfolio assessment. Discussions of quality issues based on a survey in Norway across institutions. Assessing Writing: An International Journal. 12. 129-148. doi: 10.1016/j.asw.2007.10.002
      • Wake, Jo Dugstad; Dysthe, Olga; Mjelstad, Stig. 2007. New and changing teacher roles in a digital age. Educational Technology & Society. 10: 40-51.
      • Dysthe, Olga. 2006. Bakhtin og pedagogikken - kva ein tidlegare ukjend artikkel fortel om Bakhtins pedagogiske praksis. Norsk pedagogisk tidsskrift. 90: 456-469.
      • Dysthe, Olga; Samara, Akylina; Westrheim, Kariane. 2006. Multivoiced supervision of master students: A case study of alternative supervision practices in higher education. Studies in Higher Education. 31: 299-318. doi: 10.1080/03075070600680562
      • Engelsen, Knut Steinar; Dysthe, Olga; Lima, Ivar. 2006. Mapper på veg inn i høgare utdanning. UNIPED (Tromsø). 1.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2004. Portfolios and assessment in teacher education in Norway: a theory-based discussion of different models in two sites. Assessment & Evaluation in Higher Education. 29: 239-258.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2004. Portfolios and assessment in teacher education in Norway. A theory based discussion of different models in two sites. ?. 19/2.
      • Dysthe, Olga. 2002. The learning potenial of a web-mediated discussion in a university course. Studies in Higher Education. 339-352.
      • Dysthe, Olga. 2002. Professors as mediators of academic text cultures. An interview study with advisors and master degree students three disciplines in a Norwegian university. Written Communication. 19: 485-536.
      Reports and theses
      • Dysthe, Olga; Raaheim, Arild; Lima, Ivar Andreas Åsland; Bygstad, Arne. 2006. Evaluering av Kvalitetsreformen: DELRAPPORT 7: Undervisnings- og vurderingsformer: Pedagogiske konsekvenser av Kvalitetsreformen. Norges forskningsråd, NIFU-STEP, Rokkansenteret, Oslo-Bergen. 61 pages.
      • Engelsen, K. S.; Dysthe, Olga; Lima, I. 2006. Mapper på veg inn i høgare utdanning. Resultat frå ei spørjeundersøking i fire institusjonar. UNIPED.
      • Tolo, Astrid; Dysthe, Olga. 2004. Digitale mapper og responspraksis i eit tradisjonelt universitetsfag. Rapport frå Historisk institutt ved Universitetet i Bergen. Seksjon for utdanningsvitenskap/Program for læringsforskning, UiB, Bergen. 47 pages.
      • Westrheim, Kariane; Dysthe, Olga. 2004. Medstudenten som ressurs. UPED-skrift. 3. Program for læringsforskning. 25 pages.
      • Dysthe, Olga; Handal, Gunnar; Jensen, Thor Øivind; Kordt, Sigrid Elisabeth; Lauritzen, Odd. 1993. Studentevaluering av universitetsundervisning. Innstilling fra en komite oppnevnt av Kirke-, utdannings- og forsknings-departementet. Universitetet i Trondheim, Bergen, Oslo, Tromsø, Trondheim. 30 pages.
      Book sections
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis; Krogh, Ellen; Brorsson, Birgitta Norberg. 2017. Writing in The Content Areas: A Scandinavian Perspective combining Macro, Meso, and Micro Levels. Kapittel 12, pages 225-241. In:
        • Plane, Sylvie; Bazerman, Charles; Rondelli, Fabienne; Donahue, Christiane; Applebee, Arthur N; Bore, Catherine; Carlino, Paula; Larruy, Martine Marquillo; Rogers, Paul M.; Russell, David. 2017. Research on Writing: Multiple Perspectives. 594 pages. ISBN: 978-3-16-148410-0.
      • Dysthe, Olga. 2015. Writing pedagogy in online settings - a widening of dialogic Space? Afterword, pages 186-193. In:
        • Deane, Mary; Guasch, Teresa. 2015. Learning and teaching writing online. Strategies for success. ISBN: 978-90-04-29035-8.
      • Dysthe, Olga. 2014. Kunstmuseet som dialogisk læringsrom. Læringsmåter og overordnede mål. 2, pages 32-57. In:
        • Villumsen, Sasja Brovall; Rugaard, Dorthe Juul; Sattrup, Lise. 2014. Rum for medborgerskap. København, DK.: Statens Museum for Kunst. ISBN 978-87-92023-63-6. 163 pages. ISBN: 978-87-92023-69-8.
      • Dysthe, Olga. 2014. Elevbesøk på kunstmuseum: Frirom eller læringsrom? Museumsundervisning i eit medborgarskapsperspektiv. Del 3: God undervisning i skolefag, pages 409-433. In:
        • Hvistendahl, Rita Elisabeth; Roe, Astrid. 2014. Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen. Novus Forlag. 471 pages. ISBN: 978-82-7099-784-8.
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis. 2014. Skriveopplæring med vekt på prosess og produkt. Kap 1, pages 13-35. In:
        • Kverndokken, Kåre. 2014. 101 skrivegrep: om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping. Fagbokforlaget. 362 pages. ISBN: 9788245015775.
      • Dysthe, Olga. 2013. Dialog, samspill og læring : flerstemmige læringsfelleskap i teori og lærong. 4, pages 81-116. In:
        • Krumsvik, Rune Johan; Säljö, Roger. 2013. Praktisk-pedagogisk utdanning - en antologi. Fagbokforlaget. 644 pages. ISBN: 978-82-450-1280-4.
      • Dysthe, Olga. 2012. Multivoiced classrooms in higher education academic writing. Article, pages 201-217. In:
        • Castello, Montserrat; Donahue, Christiane. 2012. University writing : selves and texts in academic societies. Emerald Group Publishing Limited. 303 pages. ISBN: 978-1-78052-386-6.
      • Hertzberg, Frøydis; Dysthe, Olga. 2012. Prosesskriving-hvor står vi i dag? kapittel, pages 59-72. In:
        • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. 2012. Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Universitetsforlaget. 254 pages. ISBN: 978-82-15-02044-0.
      • Dysthe, Olga. 2011. Opportunity spaces for dialogic pedagogy in test-oriented schools: A case study of teaching and learning in high school. kapittel 4, pages 69-90. In:
        • White, E. Jayne; Peters, Michael A. 2011. Bakhtinian pedagogy : opportunities and challenges for research, policy and practice in education across the globe. Peter Lang Publishing Group. 272 pages. ISBN: 978-1-4331-1353-6.
      • Dysthe, Olga; Lillejord, Sølvi; Wasson, Barbara; Vines, Arne. 2011. Productive e-feedback in higher education - Some critical issues. kapittel 15, pages 243-258. In:
        • Ludvigsen, Sten Runar; Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill; Säljö, Roger. 2011. Learning across sites : new tools, infrastructures and practices. Cambridge University Press. 388 pages. ISBN: 978-0-415-58176-9.
      • Dysthe, Olga; Lillejord, Sølvi; Wasson, Barbara; Vines, Arne. 2011. Productive e-feedback in higher education : two models and some critical issues. kap 15, pages 243-258. In:
        • Ludvigsen, Sten Runar; Lund, Andreas; Rasmussen, Ingvill; Säljö, Roger. 2011. Learning across sites : new tools, infrastructures and practices. Cambridge University Press. 388 pages. ISBN: 978-0-415-58176-9.
      • Dysthe, Olga. 2009. Læringssyn og vurderingspraksis. Kapittel, pages . In:
        • Frost, Jørgen. 2009. Evaluering - i et dialogisk perspektiv. Cappelen Damm Akademisk. 221 pages. ISBN: 978-82-02-29318-5.
      • Dysthe, Olga. 2009. What factors influence the improvement of academic writing practices? A study of reform of undergratuate writing in Norwegian higher education. Kapittel 3. In:
        • Bazerman, C.; Krut, R.; Lunsford, K.J.; Null, S.; Rogers, P.M.; Stansell, A. 2009. Traditions of writing research. Routledge. 464 pages. ISBN: 0415993377.
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis. 2009. Den nyttige tekstresponsen – hva sier nyere forskning? Kapittel 3, pages 35-43. In:
        • Haugaløkken, Ove Kr.; Evensen, Lars Sigfred; Hertzberg, Frøydis; Otnes, Hildegunn. 2009. Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Universitetsforlaget. 164 pages. ISBN: 978-82-15-01419-7.
      • Dysthe, Olga; Vines, Arne. 2009. Productive learning in the study of law: The role of technology in the learning ecology of a law faculty. Kapittel, pages 175-199. In:
        • Dirckinck-Holmfeld, Lone; Jones, Chris; Lindström, Berner. 2009. Analysing Networked Learning Practices in Higher Education and Continuing Professional Development. Sense Publishers. 296 pages. ISBN: 978-94-6091-006-7.
      • Lillejord, Sølvi; Dysthe, Olga. 2009. Productive Horizontal Learning and Digital Tools. Epilogue, pages 311-315. In:
        • Krumsvik, Rune Johan. 2009. Learning in the network society and the digitized school. Nova Science Publishers, Inc.. 330 pages. ISBN: 978-1-60741-172-7.
      • Allern, M; Engelsen, Knut Steinar; Dysthe, Olga; Slåtto, T; Øvregard, T. 2008. Digitale mapper - er de på plass nå? faglig_bok_institusjon. In:
        • Allern, Marit; Engelsen, Knut Steinar. 2008. Mapper i digitale læringskontekstar - erfaringar og perspektiv frå høgre utdanning. Norgesuniversitet, Tromsø.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2008. Portfolios and Assessment in Teacher Education in Norway: A Theory-based Discussion of Different Models in Two Sites. -. In:
        • Murphy, Patricia. 2008. Learning and Practice - Agency and Identities. Sage Publications. 211 pages. ISBN: 9781847873668.
      • Dysthe, Olga; Wittek, Line; Engelsen, Knut Steinar; Madsen, Tjalve Gjøstein. 2008. A theory-based discussion of assessment criteria : the balance between explicitness and negotiation. 121-131. In:
        • Havnes, Anton; McDowell, Liz. 2008. Balancing dilemmas in assessment and learning in contemporary education. Routledge. ISBN: 0-415-95584-X.
      • Engelsen, Knut Steinar; Dysthe, Olga. 2008. Bruk av mapper i norsk høgare utdanning [The use of portfolios in Norwegian higher education. -. In:
        • Allern, Marit; Engelsen, Knut Steinar. 2008. Mapper i digitale læringskontekster - erfaringer og perspektiver fra høyere utdanning. 150 pages. ISBN: 978-82-91308-48-7.
      • Dysthe, Olga. 2007. The challenges of assessment in a new learning culture. Chapter 2, pages 15-32. In:
        • Havnes, Anton; McDowell, Liz. 2007. Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education. Routledge. 295 pages. ISBN: 978-0-415-95584-3.
      • Dysthe, Olga. 2007. Læring og læringsformer i Kunnskapsløftet. kapittel, pages 200-227. In:
        • Hølleland, H. 2007. På vei mot Kunnskapsløftet. Begrunnelser, løsninger og utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. 326 pages. ISBN: 978-82-02-27238-8.
      • Dysthe, Olga. 2007. From the contested field of testing in the US: The case of the university placement exam in writing. kapittel 13, pages 157-172. In:
        • Carlsen, Cecilie; Moe, Eli. 2007. A Human Touch to Language Testing. A collection in honour of Reidun Oanæs Andersen on the occasion of her retirement June 2007. Novus Forlag. 245 pages. ISBN: 978-82-7099-452-6.
      • Dysthe, Olga. 2007. Mappevurdering som opplæringsform. Kapittel 12, pages 133-143. In:
        • Tveit, Sverre. 2007. Elevvurdering i skolen : grunnlag for kulturendring. Universitetsforlaget. ISBN: 978-82-15-01038-0.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar; Madsen, Tjalve; Wittek, Line. 2007. Criteria in portfolio assessment from student perspectives. The balance between explicitness and negotiation. Chapter 9, pages 121-131. In:
        • Havnes, Anton; McDowell, Liz. 2007. Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education. Routledge. 295 pages. ISBN: 978-0-415-95584-3.
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis. 2007. Kunnskap om skriving i utdanning og yrkesliv - hvor står vi i dag? kapittel 1, pages 10-28. In:
        • Matre, Synnøve; Hoel, Torlaug Løkensgard. 2007. Skrive for nåtid og framtid. Skriving i arbeidsliv og skole. Tapir Akademisk Forlag. 374 pages. ISBN: 978-82-519-2215-9.
      • Dysthe, Olga; Tolo, Astrid. 2007. Digital portfolios and feedback practices in a traditional university course. kapittel, pages 107-132. In:
        • Kankaanranta, M.; Linnakÿla, P. 2007. Perspectives on e-Portfolios. ISBN: 978-951-31-2879-1.
      • Dysthe, Olga. 2006. Rettleiaren som lærar, parnar eller meister? III-2, pages 228-248. In:
        • Dysthe, Olga; Samara, Akylina. 2006. Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag. 353 pages. ISBN: 82-7935-207-4.
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis. 2006. ”Skriv alt du vet om …”. Bruk av mikro-oppgaver i undervisningen. Kapittel. In:
        • Stømstø, Helge; Lycke, Kirsten Hofgaard; Lauvås, Per. 2006. Når læring er det viktigste. Undervisning i høyere utdanning. Cappelen Damm Akademisk. 232 pages. ISBN: 82-02-24988-0.
      • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis. 2006. Å bygge opp skrivekompetanse fra bachelor til doktorgrad. kapittel, pages 123-144. In:
        • Dysthe, Olga; Samara, Akylina. 2006. Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag. 353 pages. ISBN: 82-7935-207-4.
      • Dysthe, Olga; Kjeldsen, Jens Elmelund; Breistein, Siri; Lied, Liv Ingeborg. 2006. Studentperspektiv på rettleeing. III-1, pages 207-227. In:
        • Dysthe, Olga; Samara, Akylina. 2006. Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag. 353 pages. ISBN: 82-7935-207-4.
      • Dysthe, Olga; Raaheim, A; Lima, I. 2006. Pedagogiske endringer som følge av Kvalitetsreformen. kapittel. In:
        • Michelsen, S; Åmodt, P. 2006. Kvalitetsreformen møter virkeligheten. Norsk Forskningsråd, Oslo.
      • Dysthe, Olga; Raaheim, Arild. 2006. Pedagogiske endringer som følge av Kvalitetsreformen. Kap 6. In:
        • Michelsen, S; Åmodt, P. 2006. Kvalitetsreformen møter virkeligheten. Norsk Forskningsråd, Oslo.
      • Dysthe, Olga; Raaheim, Arild; Lima, Ivar Andreas Åsland; Bygstad, Arne. 2006. Undervisnings- og vurderingsformer. Pedagogiske konsekvenser av Kvalitetsreformen. Kapittel. In:
        • Michelsen, Svein; Aamodt, Per Olaf. 2006. Evaluering av Kvalitetsreformen. Sluttrapport. Norges forskningsråd, NIFU-STEP, Rokkansenteret, Oslo. 63 pages.
      • Dysthe, Olga; Samara, Akylina. 2006. Hvordan møte en endret veiledersituasjon. 1:1, pages 10-36. In:
        • Dysthe, Olga; Samara, Akylina. 2006. Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag. 353 pages. ISBN: 82-7935-207-4.
      • Dysthe, Olga; Samara, Akylina; Westrheim, Kariane. 2006. En treleddet veiledningsmodell i masterstudiet. Del I, kap.1, pages 37-55. In:
        • Dysthe, Olga; Samara, Akylina. 2006. Forskningsveiledning på master - og doktorgradsnivå. Abstrakt forlag. 353 pages. ISBN: 82-7935-207-4.
      • Dysthe, Olga. 2005. Utfordringer til evaluering i en ny læringskultur. Kapittel 14, pages 311-338. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2005. Mapper som pædagogisk redskab. Perspektiver og erfaringer. Klim. 369 pages. ISBN: 87-7955-313-3.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2005. Mapper som lærings- og evalueringsform. -, pages 17-35. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2005. Mapper som pædagogisk redskab. Perspektiver og erfaringer. Klim. 369 pages. ISBN: 87-7955-313-3.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2005. Digitale mapper ved to læreruddannelsesinstitutione. -, pages 189-217. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2005. Mapper som pædagogisk redskab. Perspektiver og erfaringer. Klim. 369 pages. ISBN: 87-7955-313-3.
      • Dysthe, Olga. 2003. Teoretiske perspektiver på mapper. kapittel. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som lærings - og vurderingsredskap. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga. 2003. Rettleiing av hovudfagsstudentar: undervisning, partnerskap eller lærlingeskap? 163-174. In:
        • Nergård, Jens Ivar; Nesset, Sigmund. 2003. Det gjenstridige.
      • Dysthe, Olga. 2003. Teoretisk perspektiver på mapper som lærings- og vurderingsform. 37-60. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga. 2003. Rettleiing av hovudfagsstudentar: undervisning, partnerskap eller lærlingskap? 17, pages 163-174. In:
        • Nergård, Jens-Ivar; Nesset, Sigmund. 2003. Det gjenstridige. Edmund Edvardsen 60 år. 254 pages. ISBN: 82-7518-104-6.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, K. S. 2003. Digitale mapper ved to lærarutdanningsinstitusjonar. Kapittel. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som lærings - og vurderingsredskap. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, K.S. 2003. Mapper som lærings- og vurderingsform. Kapittel. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som lærings - og vurderingsredskap. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Digitale mapper ved to lærarutdanningsinstitusjonar. 205-236. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Digitale mapper ved to lærarutdanningsinstitusjonar. In:
        • 2003. Dysthe, O. og Engelsen, K.S.: Mapper som pedagogisk redskap.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som lærings- og vurderingsform. In:
        • 2003. Dysthe, O. og Engelsen, K.S.: Mapper som pedagogisk redskap.
      • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Responsgrupper som læringsressurs i arbeidet med mapper. faglig_bok_institusjon, pages 257-276. In:
        • 2003. Mapper som pedagogisk redskap. 20 pages.
      • Dysthe, Olga; Igland, Mari-Ann. 2003. Vygotskij og sosiokulturel teori. In:
        • 2003. Dysthe, Olga (red.): Dialog, samspil og læring.
      • Dysthe, Olga; Igland, Mari-Ann. 2003. Vygotskij och sociokulturell teori. 75-94. In:
        • 2003. Olga Dysthe (red.): Dialog, samspel och larande. 20 pages.
      • Dysthe, Olga; Knut Steinar, Engelsen. 2003. Mapper som lærings- og vurderingform. 13-34. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga; Wittek, L. 2003. Kvalitetskriterier og vurdering. Kapittel. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som lærings - og vurderingsredskap. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Igland, Mari-Ann; Dysthe, Olga. 2003. Mikhail Bakhtin och sociokulturell teori. 95-117. In:
        • 2003. Dysthe, Olga (red.): Dialog, samspel och larande. 23 pages.
      • Igland, Mari-Ann; Dysthe, Olga. 2003. Mikhail Bakhtin og sosiokulturel teori. In:
        • 2003. Dysthe, Olga (red.): Dialog, samspil og læring.
      • Wittek, Line; Dysthe, Olga. 2003. Kvalitetskriterier og vurdering - et utviklingsområde innenfor høyere utdanning. 129-156. In:
        • Dysthe, Olga; Engelsen, Knut Steinar. 2003. Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag. 341 pages. ISBN: 82-7935-076-4.
      • Dysthe, Olga. 2002. Om førhållandet mellan individ och grupp I portföljprosessen. 91-108. In:
        • Andersson, Håkan. 2002. Att bedöma eller döma : tio artiklar om bedömning och betygssättning. ISBN: 91-89314-89-1.
      • Dysthe, Olga. 2002. Writing at Norwegian universities in an international perspective: From indirect strategies of strengtening writing to the Quality Reform. In:
        • Rijlaarsdam, G; Björk, L; Bräuer, G; Rienecker, L; Jørgensen, P Stray. 2002. Studies in Writing, Volume 12: Teaching Academic Writing in European Higher Education.
      • Dysthe, Olga; Igland, Mari-Ann. 2001. Vygotskij og sosiokulturell teori. 73-90. In:
        • 2001. Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag. 18 pages.
      • Igland, Mari-Ann; Dysthe, Olga. 2001. Mikhail Bakhtin og sosiokulturell teori. 107-127. In:
        • 2001. Dysthe, Olga (red.): Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag. 21 pages.
      • Igland, Mari-Ann; Dysthe, Olga. 2001. Mikhail Bakhtin og sosiokulturell teori. 107-127. In:
        • Dysthe, Olga. 2001. Dialog, samspel og læring. Abstrakt forlag. ISBN: 82-7935-028-4.
      • Dysthe, Olga. 2000. The teacher's role in the multivoiced classroom. 55-73. In:
        • [Mangler etternavn], [Mangler fornavn]. 2000. Perspectives on language and communication in multilingual education.
      • Dysthe, Olga. 2000. "Den store teksten". Hovudfagsoppgåva som kjelde til frustrasjon og glede. 58-73. In:
        • [Mangler etternavn], [Mangler fornavn]. 2000. Fagskriving som dialog.
      • Dysthe, Olga. 2000. The Learning Potential of a Webmediated discussion in a university course. 103-120. In:
        • Austermühl, Frank; Apollon, Daniel. 2000. Humanities Education and the Challenge of e-learning. 234 pages. ISBN: 82-7283-103-1.
      • Dysthe, Olga. 2000. "Mitt ansvar er å gi elevene de redskaper de trenger for å lykkes" Om lærerens rolle i det dialogiske og flerstemmige klasserommet. 15-47. In:
        • Esman, Karin. 2000. Dansk i dialog.
      • Dysthe, Olga. 2000. The teacher's role in the multivoiced classroom. 55-73. In:
        • Sjöholm, Kaj; Østern, Anna. 2000. Perspectives on Language and Communication in Multilingual Education. Reports from the Facultuy of Education, Åbo Akademi University, Finland. 6. MANGLER, Åbo.
      • Dysthe, Olga. 2000. "Porteføljemetodikk med sosiokulturell forankring". In:
        • Björk, Maj. 2000. Att vãxa med språk och litteratur. ISBN: 91-27-63390-X.

      More information in national current research information system (CRIStin)

      RECENT PUBLICATIONS

      Book:

      Dysthe, O; Bernhardt, N; Esbjørn, L. (2012) Dialogbasert undervisning. Kunstmuseet som læringsrom. Oslo: Fagbokforlaget. LNUs skriftserie (189) ISBN 978-82-450-1333-7) 256 s.

      Dansk utgave: København: Skoletjenesten 2012.

       

      Translations:

      Dysthe, O; Bernhardt, N; Esbjørn, L. (2013) Dialoguebased Teaching. The Art Museum as a Learning Space.

      Copenhagen: Skoletjenesten. Tanslation: Russel Dees. ISBN 978-87-91663-11-6

       

      Dysthe, O; Bernhardt, N; Esbjørn, L. (2013) Enseñanza basada en el dialogo. El Museuo de Arte como Espacio de Aprendizaje. Skoletjenesten. Traduccion: Avanti Gruppen. ISBN 978-91663-12-3.

       

      Articles 2011-13

      Dysthe, O. (2011) Opportunity spaces for dialogic pedagogy in test-oriented achools. A case study of teaching and learning in high school. In M. Peters & J. White (Eds.) Bakhtinian Pedagogy: Opportunities and challenges for research, policy and practice in education across the globe. Peter Lang Publisher. 69-90

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2011) Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(1), 63-79 

      Dysthe, O. (2011)Museenes særlige læringspotensiale i et dialogisk og flerstemmig perspektiv.(The particular learning potential in museums in a dialogical and multivoiced perspective) Unge Pædagoger  (1) p. 23-31

      Dysthe, O; Lillejord, S; Wasson, B; Vines, A. (2011) Productive e-feedback in higher education - Some critical issues. In S. R. Ludvigsen, R. Säljö, I. Rasmussen & A. Lund  Learning across sites: new tools, infrastructures and practices. Cambridge University Press, p. 243-258

      Dysthe, O.(2011) "What is the Purpose of Feedback when Revision is not Expected?" A Case Study of Feedback Quality and Study Design in a First Year Master's Programme. Journal of Academic Writing 2011 ;Volum 1.(1) p. 126-134

      Dysthe, O. (2012) Multivoiced classrooms in higher education academic writing. In M. Castelló & C. Donahue (Eds.) University writing: Selves and Texts in Academic Societes. Emerald Group Publishers.

      Dysthe, O. (2012) Medborgerskap og dialogens muligheter og begrensninger. (Citizenship and the possibilites and restrictions of dialogue) MiD Magasin Nr. 26. p. 16 – 19. Museumsformidlere i Danmark.

       

      Dysthe, O.& Lillejord, S. (2012) From Humboldt to Bologna: Using peer-feedback to foster productive writing practices among online master students. International Journal of Web Based Communities 2012; Volum 4.(8) p. 471-485

      Havnes, A.; Smith, K.; Dysthe, O.; Ludvigsen, K. (2012) Formative assessment and feedback: Making learning visible. Studies in Educational Evaluation; Vol. 38. p. 21-27

      Hertzberg, F. & Dysthe, O. (2012) Prosesskriving – hvor står vi I dag? In S. Matre, D. K. Sjøhelle, R. Solheim (Eds.) Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser.(Process writing-where are we today? In Theories of text meeting reading and writing practices in schools. Oslo: Universitetsforlaget, p. 59-72.

      Dysthe, O. (forthcoming) The art museum as a learning space – Fostering Broad Educational Goals. In D. Rugaard, L. Sattrup & S. Brovall Villumsen (Eds.) Cultural institutions & cultural citizenship, GB: Common Ground Publishing. 


      PUBLICATIONS IN ENGLISH 1996-2010

      Articles in peer reviewed international journals and books (selection)

      Dysthe, O. (1996) "The Multivoiced Classroom". Written Communication 3, Sage Publications, 57s.

      Dysthe, O. (1999) Dialogue theory as a tool for understanding interactive learning processes" Literacy and Numeracy. Sidney, Australia 2/99.39-65.

      Dysthe, O.(2000) The teacher’s role in the multivoiced classroom. In K. Sjøholm & A. Østern (Eds): Perspectives on language and communication in multilingual education. Faculty of Education. Åbo Academi University. 55-73.

      Dysthe, O. (2002) Writing at Norwegian universities in an international perspective: From indirect strategies of strengthening writing to the Quality Reform. I G. Rijlaarsdam, L. Björk, G. Bräuer, L. Rienecker & P. Stray Jorgensen. Studies in Writing, Volume 12: Teaching Academic Writing in European Higher Education. Amsterdam: 2002 Kluwer Academic Publisher.

      Dysthe, O. (2002) The learning potential of a web-mediated discussion in a university course. Studies in Higher Education, 2002, 25, 339-352.

      Dysthe, O. (2002) Professors as mediators of academic text culture. An interview study with advisors and master degree students in three disciplines in a Norwegian university. Written Communication, Sage publications: 2002, 19/4, 485-536.

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2004) Portfolios and assessment in teacher education in Norway: a theory-based discussion of different models in two sites. Assessment & Evaluation in Higher Education. 29 ( 2), 239-258.

      Dysthe, O.; Samara, A; Westrheim, K. (2006) Multivoiced supervision of Master's students: a case study of alternative supervision practices in higher education. Studies in Higher Education, 31 (3), 299-319.

      Dysthe, O. (2007) How a reform affects writing in higher education. Studies in Higher Education. 32 ( 2) , 237-252.

      Dysthe, O. (2007) The challenges of assessment in a new learning culture. In A. Havnes & L. McDonald: Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education. Routledge:15-32.

      Dysthe, O., Engelsen, K. S., Madsen, T., & Wittek, L.: (2007) Criteria in portfolio assessment from student perspectives. The balance between explicitness and negotiation. In A. Havnes & L. McDonald: Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education. Routledge: 121-132.

      Dysthe, O. & Tolo, A. (2007) Digital portfolios and feedback practices in a traditional university course. In M. Kankaanranta & P. Linnakylä (eds): Perspectives on e-Portfolios. Jyväskylä , Fi: Agora Center, University of Jyväskylä Press:107-133.

      Dysthe, O. (2007) From the contested field of testing in the US: The case of the university placement exam in writing. In C. Carlsen & E. Moe (Eds) A human touch to language testing. Oslo: Novus: 157-172.

      Wake, J. D., Dysthe, O., & Mjelstad, S. (2007). New and changing teacher roles in a digital age. Educational Technology & Society 10 (1), 40-51.

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2008) Portfolios and assessment in teacher education in Norway, a theory-based discussion of different models in two sites. In P. Murphy & K. Hall: Learning and practice. Agency and identites. London: Sage.

      Lillejord, S. & Dysthe, O.: (2008) Productive Learning Practice - A Theoretical Discussion. Journal of Education and Work, 21(1), 75-89.

      Dysthe, O. (2009) What factors influence the improvement of academic writing practices? A study of reform of undergraduate writing in Norwegian higher education. In C. Bazerman, R.Krut, K.J. Lunsford, S.Null, P.M. Rogers, & A.Stansell (Eds.), Traditions of writing research. New York, NY: Routledge/Taylor & Francis.

      Vines, A. & Dysthe, O. (2009) Productive learning in the study of law:The role of technology in the learning ecology of a law faculty. L. Dirckinck-Holmfeld, C. Jones, B. Lindstrøm (Eds) Analysing networked learning practices in higher education and continuing professional development. Sense Publishers.

      Dysthe, O., Lillejord, S., Vines, A., Wasson, B. (2010) Productive E-feedback in higher education – Some critical issues. S. Ludvigsen, A. Lund, I. Rasmussen & R. Säljö). Learning across sites: New tools, infrastructures and practices. Oxford, UK: Pergamon Press.

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (2010) Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment & Evaluation in Higher Education. Accessible reprint version 02 Oct 2009

      Dysthe, O. & Webler, W-D. (2010) Pedagogical issues from Humboldt to Bologna. The case of Norway and Germany. Higher Education Policy, 23, s 247-270.

       

      Books (published in Norwegian) 

      Dysthe, O. (1987) Ord på nye spor. Innføring i prosessorientert skrivepedagogikk. [Introduction to process writing] Oslo: Det Norske Samlaget 173 s. New and revised edition w. Mari-Ann Igland.. Det Norske Samlaget 1993. Danish translation 2006, Århus:Klim

      Dysthe, O. (1995) Det flerstemmige klasserommet.[The multivoiced classroom ] Oslo: Ad Notam/Gyldendal 1995, 246 sider. (Svensk omsetting: Det flerstämmiga klassrummet, Lund: Studentlitteratur 1996, Dansk omsetting: Det flerstemmige klasserommet, KLIM 1997)

      Dysthe, O. (1996) ed. Ulike perspektiv på læring og læringsforskning. [Different perspectives on learning and research on learning] Oslo: Cappelen Akademisk forlag.

      Dysthe, O., Hertzberg, F, Hoel, T. Løkensgard (2000) Skriving for å lære. Skriving i høyere utdanning. [Writing to learn. Writing in higher education] Oslo: Abstrakt forlag. Swedish translation: Studentlitteratur 2002, Danish translation: Klim 2002 .

      Dysthe, O. (2001) ed. Dialog, samspel og læring. [Dialogue, interaction and learning] Oslo: Abstrakt forlag. Swedish translation: Studentlitteratur 2003, Danish translation: Klim 2003

      Dysthe, O. & Engelsen, K. S. eds. (2003) Mapper som lærings- og vurderingsredskap. [Portfolis as a learning tool] Oslo: Abstrakt forlag.  Swedish translation Studentlitteratur: 2004. Danish translation Klim: 2004.

      Dysthe, O. & Samara, S. eds. (2006) Forskningsveiledning på master- og doktorgradsnivå. [Research supervision at master and PhD level] Oslo: Abstrakt forlag.

      International Conference Presentations

      • Dysthe, O. & Lillejord, S. (2009) Using feedback to foster productive writing practices among master students. Paper presented at the Higher Education Special Interest Group Invited Symposium, EARLI Conference: “Fostering communities of learners”, Amsterdam Aug. 2009.
      • Havnes, A. & Dysthe, O, (2009) Assessment, feedback and the advancement of learning. A cross-country comparison of feedback practice and policy in higher education. Paper presented at the Assessment and Evaluation Special Interest Group Invited Symposium, EARLI Conference : “Fostering communities of learners”, Amsterdam Aug. 2009.
      • Dysthe, O. & Engelsen, K.S . (2008) Development, purposes and practices of portfolios in higher education in Norway in an international perspective. What have been shaping factors at macro, meso and micro level?. EARLI/Northumbria Assessment Conference 2008 (ENAC, Potsdam, 2008)
      • Dysthe, O. (2008) Productive learning in view of two strands in dialogism: one focusing on intersubjectivity and interaction as sharing and consensus, the other on difference and controversy. Rommetveit seminaret; 2008-06-12 Høgskolen Stord Haugesund.
      • Dysthe, O. (2009) “What’s the purpose of feedback when revision is not expected?” A case study of feedback practices and study design in a first year master programme .5th EATAW Conference, Coventry, GB June 30. - July 2. 2009
      • Dysthe, O., Engelsen, K.S.,Sjo, A. K.,Allern, M: Variations in higher education portfolio assessment. Discussion of quality issues based on a survey in Norway across institutions and disciplines. EARLI 2007, Budapest 28 Aug -1 September.
      • Samara, A. & Dysthe, O. Three Cases of Postgraduate Peer Learning Practices – Crucial Factors of Success. EARLI 2007, Budapest 28 Aug -1 September.
      • Dysthe, O. Electronic feedback in higher education. Presentation at The 4th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing.30.6- 2.7, 2007 Ruhr- Universität Bochum, Germany.
      • Dysthe, O. What do(n't) we know about feedback? Symposium at 4th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing.30.6- 2.7, 2007 Ruhr- Universität Bochum, Germany