Home
Sigmund Grønmo's picture

Sigmund Grønmo

Professor Emeritus
  • E-mailSigmund.Gronmo@uib.no
  • Phone+47 957 70 068
  • Visitor Address
    Rosenbergsgaten 39
  • Postal Address
    Postboks 7802
    5020 Bergen

 

Economic sociology, with particular emphasis on network studies and structural analysis. Several books and numerous articles in Norwegian and international journals, especially in the areas of economic sociology, sociology of time, and social science methodology. Most recent books: Samfunnsvitenskapelige metoder (2. utgave, Fagbokforlaget 2016), Social Research Methods: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (Sage 2020), and Ulikhet: Sosiologiske perspektiver og analyser (Fagbokforlaget 2021 – edited with Ann Nilsen and Karen Christensen).

 

Textbook
  • Show author(s) 2016. Samfunnsvitenskapelige metoder (2. utgave). Fagbokforlaget.
  • Show author(s) 2004. Samfunnsvitenskapelige metoder. Fagbokforlaget.
Academic article
  • Show author(s) 2012. Kvalitative og kvantitative metoder: Begreper og distinksjoner. Sosiologisk Tidsskrift. 85-91.
  • Show author(s) 2001. Strukturelle sentra i næringslivet: En studie av økonomisk makt i Norge 1970-1995. Sosiologisk Årbok. 69-105.
  • Show author(s) 1995. De usynlige bånd: Noen trekk ved bankenes nettverk. Sosiologisk Tidsskrift. 129-147.
  • Show author(s) 1991. Factors moderating advertising effectiveness as reflected in 333 tested advertisements. Journal of Advertising Research. 42-50.
  • Show author(s) 1991. Consumer power: Enabling and limiting factors. Journal of Consumer Policy. 141-169.
  • Show author(s) 1989. Begreper om tid. Sosiologisk Årbok. 49-69.
  • Show author(s) 1987. The strategic position of consumers in the information society. Journal of Consumer Policy. 43-67.
  • Show author(s) 1987. Statsvitenskapelige problemstillinger i norsk forbrukerforskning. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 5.
  • Show author(s) 1986. Invreasing equality in household work: Patterns of time use change in Norway. European Sociological Review. 176-190.
  • Show author(s) 1983. Varedistribusjon og forbrukeratferd: En flernivåanalyse av betingelser for dagligvareinnkjøp. Tidsskrift for samfunnsforskning. 31-58.
  • Show author(s) 1983. Husholdsarbeid og likestilling: Utviklingstendenser i 1970-årene. Tidsskrift for samfunnsforskning. 415-439.
  • Show author(s) 1981. Intervju-undersøkelser i norsk samfunnsforskning. Tidsskrift for samfunnsforskning. 515-525.
  • Show author(s) 1980. State support to small stores: A Nordic form of consumer policy. Journal of Consumer Policy. 195-211.
  • Show author(s) 1980. Allocation of time to leisure activities: Norwegian and American patterns. Journal of Cross-Cultural Psychology. 498-511.
  • Show author(s) 1975. Skillelinjer i partipolitikken 1969-1973: Noen virkninger av EF-striden. Tidsskrift for samfunnsforskning. 119-153.
  • Show author(s) 1974. Det norske befalskorpset: Struktur, rekruttering og holdninger. Kontrast : tidsskrift for politikk, kultur, kritikk. 5-19.
Report
  • Show author(s) 2017. Institutionsakkreditering - Aarhus Universitet (AU). .
  • Show author(s) 2002. The strength of weak coordination: A new perspective on interlocking directorates. .
  • Show author(s) 2001. Forholdet mellom UiB og Unifob. Notat fra prorektor. .
  • Show author(s) 1995. Economic conditions, political reforms, and bank centrality. 77. 77. .
  • Show author(s) 1990. The study of shopping patterns: A script theoretic approach. I: N.E. Synodinos et al. (eds.), Proceedings of the Third symposium on cross-cultural consumer and business studies, p. 173-184. .
  • Show author(s) 1988. Mobilizing consumers: Toward theoretical clarity and empirical testing. .
  • Show author(s) 1987. Relationships among consumer interests and other interests: Some implications for consumer policy I: V. Hampton (ed.), Proceedings of The 33rd annual conference, p. 302-308. .
  • Show author(s) 1987. Internasjonale perspektiver for markeds- og distribusjonsforskningen i Norge. .
  • Show author(s) 1987. Intern organisering ved FMD. Et diskusjonsgrunnlag. .
  • Show author(s) 1987. Forbrukernes strategiske posisjon i informasjonssamfunnet: Perspektiver på den datateknologiske utviklingen. I: Aktuelle problemer i varehandelen, s. 181-202. .
  • Show author(s) 1987. Annonseutforming og annonsevirkninger. 67. 67. .
  • Show author(s) 1986. Betingelser for forbrukerinnflytelse: Begreper og perspektiver for videre forskning. I: U. Aitta et al. (red.), Vägar till konsumentinflytande, s. 299-318. .
  • Show author(s) 1986. A historical perspective on consumer research in Norway. .
  • Show author(s) 1985. Tidsperspektiv på forbrukeratferd: Tilbakeblikk på en pionérstudie. Holbæk-Hansen-forelesningen 1985. .
  • Show author(s) 1985. Perspektiver på forbruksmønsteret. I: Fakta om norske husholdningers bruk av tid og penger, s. 50-68. .
  • Show author(s) 1985. Dr.polit.-studiet: Forutsetninger og problemer. .
  • Show author(s) 1984. Qualitative and quantitative approaches in social research. .
  • Show author(s) 1984. Forbrukersamvirke: Samfunnsvitenskapelige perspektiver og problemområder. .
  • Show author(s) 1983. Lørdag som handledag: Utviklingstendenser i Norge i 1970-årene. 45. 45. .
  • Show author(s) 1982. Use of time and quality of life: Dimensions of welfare related to specific activities I: Z. Staikov (ed.), It's about time, p. 97-117. . .
  • Show author(s) 1981. Søkelys på sparing. Opposisjonsinnlegg ved Alf Lindquists doktordisputas. .
  • Show author(s) 1981. Butikkstruktur og innkjøpsatferd. I: Aktuelle problemer i norsk varehandel, s. 2-20. .
  • Show author(s) 1979. En forbrukerundersøkelse i ulike lokalsamfunn. Metodologiske problemer og erfaringer. 18. 18. .
  • Show author(s) 1979. Betingelser for handling: Dagligvareinnkjøp i ulike lokalsamfunn. 40. 40. .
  • Show author(s) 1978. Shopping time and leisure time: Some preliminary cross-cultural comparisons of time-budget expenditures. I: H. Keith Hunt (ed.), Advances in consumer research, Vol. V, p. 151-159. .
  • Show author(s) 1978. Handling og samhandling: Lørdagshandelens betydning for norske forbrukere. 17. 17. .
  • Show author(s) 1978. Forbrukernes deltakelse i distribusjonsprosessen: Samfunnsmessig betydning og velferdsteoretiske perspektiver. I: Forbruksforskning I, s. 161-179. .
  • Show author(s) 1977. The time dimension of shopping behavior: Some empirical findings. I: W.D Perreault (ed.), Advances in consumer research, Vol. IV, p. 230-235. .
  • Show author(s) 1977. Nærbutikken fra konsumentens synsvinkel. I: Glesbygdshandeln i de nordiska länderna: Problem och lösningsmöjligheter, s. 128-150. .
  • Show author(s) 1977. Hovedlinjer i den samfunnsvitenskapelige forbrukerforskning. I: Forbrukerpolitikk og markedsføring. .
  • Show author(s) 1976. Innkjøp og tidsbruk: Forbrukerinnsats i norsk varedistribusjon. 12. 12. .
  • Show author(s) 1976. Forbrukernes situasjon sett i forhold til varedistribusjonens utvikling. I: Rapport fra nordisk distribusjonskonference om detailhandeln i fremtidens byer, s. 173-189. .
  • Show author(s) 1976. Forbrukeren i markedssystemet. Synspunkter på utviklingen av et forskningsområde. .
  • Show author(s) 1975. Forbrukerorientert forskning - perspektiver og planer. .
  • Show author(s) 1973. Innholdsanalyse av befalstidsskrifter 1918-1970: Bakgrunn og metode. .
  • Show author(s) 1972. Stortingsdebatten om EF - januar 1972. .
  • Show author(s) 1972. Partiprofiler og konfliktlinjer i norsk politikk etter 1884. Opplegg til en innholdsanalyse av partiprogrammer. .
  • Show author(s) 1972. Noen resultater fra forskningen om EEC-debatten i Norge. .
Lecture
  • Show author(s) 1996. Time perspectives: Distinctions and relationships. Comments on Gunhild Hagestad's paper: 'The social structuring of time: Pleasures, pressures and political marginality.
  • Show author(s) 1984. Strategi for forbruksforskning. Oppsummering av et seminar.
Popular scientific lecture
  • Show author(s) 1998. Social Change and Social Research: Challenges, Strategies, and Perspectives.
  • Show author(s) 1998. Samfunnsendring og samfunnsforskning: Utfordringer og perspektiver.
  • Show author(s) 1997. Towards Financial Hegemony in the Corporatist Channel ? CorporateGovernmental Networks in Norway 1985-90.
Academic lecture
  • Show author(s) 2014. The decline of national corporate networks: The case of Norway.
  • Show author(s) 2005. Universitetets framtid.
  • Show author(s) 2004. Nettverk i næringslivet.
  • Show author(s) 2003. Social Networks and Economic Power.
  • Show author(s) 2003. Interlocking Directorates in Norway.
  • Show author(s) 2002. The Strength of Weak Coordination: Networks of Interlocking Directorates in Norway 1970-1995.
  • Show author(s) 2000. Styrefellesskap i norske bedrifter 1970-1995: Skiftende innflytelsessfærer?
  • Show author(s) 2000. Styrefellesskap i norske bedrifter 1970-1995: Skiftende innflytelsessfærer?
  • Show author(s) 1999. Networks for North-North-South-South Co-operation: Some Concluding Remarks.
  • Show author(s) 1999. Motstridende tendenser i samfunnsutviklingen: Noen utfordringer for samfunnsforskningen.
  • Show author(s) 1996. Corporate-governmental networks in Norway.
  • Show author(s) 1995. Structural change during deregulation and crisis: The position of banks in the Norwegian intercorporate network.
  • Show author(s) 1994. Bank centrality in networks of intercorporate relations.
  • Show author(s) 1993. Forbruksforskjeller som sosial ulikhet: Perspektiver og problemer.
  • Show author(s) 1991. Forbrukerinnflytelse i samfunnet: Noen prosjektforslag.
  • Show author(s) 1989. Time and society: Concepts of time in sociological research.
  • Show author(s) 1989. Sosiologiske studier av 'Det nye pengesamfunnet'.
  • Show author(s) 1989. Actors and interactions in the credit market: Some perspectives and problems for social science.
  • Show author(s) 1988. Tvers gjennom lov til seier? Forholdet mellom lovgivning og andre virkemidler i forbrukerpolitikken.
  • Show author(s) 1988. Some methodological problems in cross-national marketing research.
  • Show author(s) 1988. Reenchanting the Macromarketing World? A comment on the paper by David D. Moniesson.
  • Show author(s) 1988. Patterns of consumption and quality of life.
  • Show author(s) 1988. Kompetanseoppbygging i markeds- og distribusjonsforskning.
  • Show author(s) 1988. Det nye pengesamfunnet: Noen utfordringer for samfunnsforskningen.
  • Show author(s) 1988. Consumer interests and consumer influence: A conceptual framework.
  • Show author(s) 1988. Consumer interests and consumer influence.
  • Show author(s) 1988. Age differences in time use: Changes in Norway in the 1970s.
  • Show author(s) 1987. The sociology of telecommunication.
  • Show author(s) 1987. Internationalization of business: Some challenges for education and research.
  • Show author(s) 1987. Forbrukerinteresser og forbrukerpolitikk.
  • Show author(s) 1987. Consumtion patterns in the United States: An empirical investigation.
  • Show author(s) 1985. Forbrukeratferd og velferdsdimensjoner.
  • Show author(s) 1984. Strategi for samfunnsvitenskapelig forbrukerforskning.
  • Show author(s) 1984. Social contact and use of time: Canada and Norway.
  • Show author(s) 1983. Research on the consumer co-operation.
  • Show author(s) 1982. Tiem-diaries and trip-diaries: A comparison.
  • Show author(s) 1982. Sexual differences in household work: Patterns of time use changes in Norway.
  • Show author(s) 1981. Varedistribusjonens utvikling: Noen konsekvenser for forbrukerne.
  • Show author(s) 1981. Intervju-undersøkelser i forbrukerforskning: Erfaringer fra bruk av private institutter for datainnsamling.
  • Show author(s) 1980. Studier av forbrukeratferd og velferdsdimensjoner: Utgangspunkt og referanseramme.
  • Show author(s) 1979. Produkter, ressurser og behov. Opplegg til en analyse av sammenhenger mellom forbruk og velferd.
  • Show author(s) 1978. The issue of Saturday retail closing in Norway: Some consumer welfare aspects.
  • Show author(s) 1976. Forbrukernes situasjon sett i forhold til varedistribusjonens utvikling.
  • Show author(s) 1975. Politiske skillelinjer i norske partiprogrammer. En analyse av utviklingen fra 1936 til 1973.
Short communication
  • Show author(s) 2014. De fem viktigste bøkene. Materialisten. Tidsskrift for forskning, fagkritikk og teoretisk debatt. 111-118.
Book review
  • Show author(s) 1983. Review of B.H Andersen & M.N. Christoffersen: Om spørgeskemaer. Problemer ved spørgsmålsformulering i interviewundersøgelser. Acta Sociologica. 348-351.
  • Show author(s) 1982. Anmeldelse av S. Ilstad, T. Paasche og J. Hovden: Surveymetoden. Tidsskrift for samfunnsforskning. 418-419.
  • Show author(s) 1974. Anmeldelse av S.Skirbekk og O.Aagedahl: Meninger i NRK. En studie av idépolitisk balanse. Tidsskrift for samfunnsforskning. 78-80.
Academic anthology/Conference proceedings
  • Show author(s) 2021. Ulikhet: Sosiologiske perspektiver og analyser. Fagbokforlaget.
  • Show author(s) 1984. Forbruker, marked og samfunn: Perspektiver og resultater fra samfunnsvitenskapelig forbruksforskning. Universitetsforlaget.
  • Show author(s) 1975. Militære meninger: Interesser og holdninger blant norske offiserer 1918-1970. Universitetsforlaget.
Academic monograph
  • Show author(s) 2020. Social Research Methods Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches.
  • Show author(s) 2006. Metoder i samhällsvetenskap.
  • Show author(s) 1991. Konsumentinflytande i samhället: – en referensram för empiriska undersökningar. 1991: 13.
  • Show author(s) 1991. Konsumentinflytande i samhället. En referensram för empiriska undersökningar.
Non-fiction book
  • Show author(s) 2003. Sosiale nettverk og økonomisk makt. Overlappende styremedlemskap mellom norske bedrifter 1970-2000. Fagbokforlaget.
Popular scientific article
  • Show author(s) 2020. Diverse artikler om samfunnsvitenskapelig metode. Store Norske Leksikon (Nettutgaven). 20 pages.
Feature article
  • Show author(s) 2021. Ulikhet handler om mer enn økonomi. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2021. Regjeringen og Stortinget kan beslutte å gjenreise Høgskolen i Nesna. Khrono.no.
  • Show author(s) 2021. Gode avklaringer om Nesna fra Ap. Khrono.no.
  • Show author(s) 2021. Gjenreising av Høgskolen i Nesna - NOKUTs rolle. Khrono.no.
  • Show author(s) 2021. Arbeiderpartiets forslag om utdanningssentre - løsning for Nesna? Khrono.no.
  • Show author(s) 2020. Gjenreis Høgskolen i Nesna! BRØNNØYSUNDS AVIS.
  • Show author(s) 2019. Fusjon, autonomi og nedlegging. Khrono.no.
  • Show author(s) 2019. Autonomi eller påtvunget valg. Khrono.no.
  • Show author(s) 2006. Nilen kommer til Bergen. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2005. Kritisk blikk på kvalitetsreformen. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2005. Forskningen ved universitetene. Forskerforum. 2 pages.
  • Show author(s) 2004. Exit Ryssdal - hva nå? Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2004. Avklarende om høyere utdanning. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2003. Nettverk og økonomisk makt. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2003. Nettverk og økonomisk makt. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2003. Lytt til mindretallet i Ryssdalutvalget. Forskningspolitikk. 18-19.
  • Show author(s) 2003. Hvem skal styre universitetene? Bergens Tidende.
  • Show author(s) 2001. Styringsreform ved universitetene. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Show author(s) 2001. Styringsreform ved universitetene. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Show author(s) 2000. UiB-forskning på Europa-toppen. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 1999. Strategi for utviklingsforskning. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 1998. Utfordringer for universitetet. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 1998. Universitetet og næringslivet. Bergens Tidende.
  • Show author(s) 1998. Ny forståelse av samfunnsutviklingen. Bergens Tidende.
Magister thesis
  • Show author(s) 1971. Yrkesbefalets forhold til sine sosiale omgivelser. En innholdsanalyse av to befalstidsskrifter i perioden 1918-1969.
Academic chapter/article/Conference paper
  • Show author(s) 2021. Ulikhet - et samfunnsvitenskapelig tema. 27 pages.
  • Show author(s) 2015. Store opening hours in Norway 1985-2014: policies, practices and preferences. 26 pages.
  • Show author(s) 2005. Patterns of Interest and Strategies for Consumer Policy. 14 pages.
  • Show author(s) 2004. Styrken ved den svake koordinering: Nettverk og modellmakt i næringslivet. 29 pages.
  • Show author(s) 2001. Sosiale nettverk – ressurs, strategi og struktur. 13 pages.
  • Show author(s) 1997. Ørjar Øyen and his Work. 20 pages.
  • Show author(s) 1997. diverse artikler i Sosiologisk leksikon. -9 pages.
  • Show author(s) 1997. National identity and xenophobia. 27 pages.
  • Show author(s) 1996. Forholdet mellom kvalitative og kvantitative tilnærminger i samfunnsforskningen. 36 pages.
  • Show author(s) 1991. Micro-macro relationships in the study of time and consumption: A comment. 5 pages.
  • Show author(s) 1989. Concepts of time: Some implications for consumer research. 7 pages.
  • Show author(s) 1988. Shopping behavior and social interaction: An analysis of Norwegian time budget data. 18 pages.
  • Show author(s) 1988. Målinger av kvantitative og kvalitative data. 20 pages.
  • Show author(s) 1988. Compensatory consumer behavior: Elements of a critical sociology of consumption. 21 pages.
  • Show author(s) 1986. Social contact in Canada and Norway: A comparative analysis of time use patterns. 27 pages.
  • Show author(s) 1986. Meaning of time: A field research approach. 19 pages.
  • Show author(s) 1985. Transcending or changing ideology? Comments on four papers on Paradims and ideology. 7 pages.
  • Show author(s) 1985. Forbrukerkooperasjonen - et utgangspunkt for samfunnsvitenskapelige studier.
  • Show author(s) 1985. Consumer research in Norway: A historical perspective. 5 pages.
  • Show author(s) 1984. Samfunnsvitenskapelig forbrukerforskning: Perspektiver og problemområder. 14 pages.
  • Show author(s) 1984. Markedsdeltakelse, produktanskaffelser og velferdsdimensjoner. 20 pages.
  • Show author(s) 1984. Forbrukeren som deltaker i varemarkedet. 18 pages.
  • Show author(s) 1984. Compensatory consumer behavior: Theoretical perspectives, empirical exammples and methodological challenges. 5 pages.
  • Show author(s) 1981. The use of time as an expression of life-style: A cross-national study. 28 pages.
  • Show author(s) 1981. Key dimensions of the neighborhood store image. 5 pages.
  • Show author(s) 1980. A time budget approach to the study of welfare dimensions: Methodological considerations and empirical examples. 22 pages.
  • Show author(s) 1978. Vareforsyning og sosial kontakt: Noen refleksjoner om forbrukernes krav til varedistribusjonen. 13 pages.
Encyclopedia article
  • Show author(s) 2005. Ørjar Øyen. 1 pages. In:
    • Show author(s) 2005. Norsk Biografisk Leksikon, bind 10.
  • Show author(s) 1998. Diverse artikler om samfunnsvitenskapelig metode. . In:
    • Show author(s) 1998. Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon. Kunnskapsforlaget.
  • Show author(s) 1987. Diverse leksikonartikler. . In:
    • Show author(s) 1987. Norsk samfunnsleksikon (1. utgave).
Academic literature review
  • Show author(s) 2005. Universitetets framtid. Materialisten. Tidsskrift for forskning, fagkritikk og teoretisk debatt. 65-81.
Article in business/trade/industry journal
  • Show author(s) 2020. Case-studie. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
  • Show author(s) 2007. In Memoriam Henry Valen. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 86-90.
  • Show author(s) 1989. Noen kommentarer til debatten om 'Kvinner i Akademia'. Tidsskrift for samfunnsforskning. 297-299.
  • Show author(s) 1987. Technology, information and power: A rejoinder. Journal of Consumer Policy. 43-67.
  • Show author(s) 1984. Adequate research on provisioning? A comment on the paper on 'Adequate provisioning' by Dichtl & Leibold in JCP, 6, 1983/4. Journal of Consumer Policy. 85-90.
Chapter
  • Show author(s) 2020. Fra tradisjonsrik høgskole til nedlagt universitetscampus - og alternative veger videre. 252-272. In:
    • Show author(s) 2020. Kampen om Campus Nesna. Orkana Forlag.
  • Show author(s) 1992. Ulike forbruksmønstre. 264-281. In:
    • Show author(s) 1992. Sosiologi og ulikhet. Universitetsforlaget.
  • Show author(s) 1985. Datakombinasjoner og analysestrategier. 113-146. In:
    • Show author(s) 1985. Metode på tvers. Samfunnsvitenskapelige forskningsstrategier som kombinerer metoder og analysenivåer. Tapir Akademisk Forlag.
  • Show author(s) 1982. Markeds- og distribusjonsforskning i Norge. 34-51. In:
    • Show author(s) 1982. Markedsføring: Idégrunnlag, strategi og organisasjon. Tanum-Norli.

More information in national current research information system (CRIStin)

 

Born 1947. Degree of Magister in Political Science, University of Oslo 1971. Research Assistant, Institute of Social Research. Research Fellow and Research Director, Norwegian Fund for Market and Distribution Research. Adjunct Professor, University of Oslo and Sami University of Applied Science. Professor, Norwegian School of Management. Professor of Sociology, University of Bergen since 1990.

Honorary University Professorial Fellow, Charles Darwin University, Australia since 2014.

Life Member of Clare Hall, University of Cambridge.

Visiting Professor in Canada (Dalhousie University), USA (Illinois State University and University of California, Berkeley), Australia (University of Queensland and James Cook University), and United Kingdom (University of Cambridge).

Department Chair (1990-92), Vice Dean (1991-92), Dean (1996-98), Pro-Rector (1999-2001) and Rector (2005-13) at the University of Bergen.

Former co-editor of Sosiologisk Årbok and member of the editorial boards of Consumption, Culture & Markets, Sosiologisk tidsskrift and Tidsskrift for samfunnsforskning. Currently member of the editorial board of the Journal of Political Marketing, and academic supervisor for research methods, Store norske leksikon.

Former chair of the Research Committee of the Norwegian University Council. Former chair of the board of NIFU, The Higher Education Network of Western Norway, The Holberg Prize, and The Southern African - Nordic Centre (SANORD). Former preses (president) of the Society for the Advancement of Science. Former vice chair of the board for the Culture and Society Division of the Research Council of Norway. Former member of the board of the Institute of Applied Social Research (INAS), The Norwegian Agency for Quality Assurance in Education (NOKUT), and the Norwegian Association of Higher Education Institutions (UHR). Former member of the Nordic Science Policy Council, the Research Working Group of the European University Association, the Steering Group of the Worldwide Universities Network (WUN), the Hordaland Regional Business and Industry Forum, and the Council of the Bergen International Festival.

Currently chair of the council of the Inter-University Centre in Dubrovnik, and member of the Board of Directors, World University Consortium.

Elected member of the Norwegian Academy of Science and Letters, and Academia Europaea, and Fellow of the World Academy of Art and Sciences.

Life long member and former chair of the Norwegian Student Society. Knight of the Order of the Hedgehog, the Student Society of Bergen. Invited member of the Bergen Academic Male Voice Choir.