- E-mailsigmund.gronmo@uib.no
- Visitor AddressMuséplassen 15007 Bergen
- Postal AddressPostboks 78005020 Bergen
Economic sociology, with particular emphasis on network studies and structural analysis. Several books and numerous articles in Norwegian and international journals, especially in the areas of economic sociology, sociology of time, and social science methodology. Most recent books: Samfunnsvitenskapelige metoder (2. utgave, Fagbokforlaget 2016), Social Research Methods: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (Sage 2020), and Ulikhet: Sosiologiske perspektiver og analyser (Fagbokforlaget 2021 – edited with Ann Nilsen and Karen Christensen).
- (2016). Samfunnsvitenskapelige metoder (2. utgave). Fagbokforlaget.
- (2004). Samfunnsvitenskapelige metoder. Fagbokforlaget.
- (2012). Kvalitative og kvantitative metoder: Begreper og distinksjoner. Sosiologisk Tidsskrift. 85-91.
- (2001). Strukturelle sentra i næringslivet: En studie av økonomisk makt i Norge 1970-1995. Sosiologisk Årbok. 69-105.
- (1995). De usynlige bånd: Noen trekk ved bankenes nettverk. Sosiologisk Tidsskrift. 129-147.
- (1991). Factors moderating advertising effectiveness as reflected in 333 tested advertisements. Journal of Advertising Research. 42-50.
- (1991). Consumer power: Enabling and limiting factors. Journal of Consumer Policy. 141-169.
- (1989). Begreper om tid. Sosiologisk Årbok. 49-69.
- (1987). The strategic position of consumers in the information society. Journal of Consumer Policy. 43-67.
- (1987). Statsvitenskapelige problemstillinger i norsk forbrukerforskning. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 5.
- (1986). Invreasing equality in household work: Patterns of time use change in Norway. European Sociological Review. 176-190.
- (1983). Varedistribusjon og forbrukeratferd: En flernivåanalyse av betingelser for dagligvareinnkjøp. Tidsskrift for samfunnsforskning. 31-58.
- (1983). Husholdsarbeid og likestilling: Utviklingstendenser i 1970-årene. Tidsskrift for samfunnsforskning. 415-439.
- (1981). Intervju-undersøkelser i norsk samfunnsforskning. Tidsskrift for samfunnsforskning. 515-525.
- (1980). State support to small stores: A Nordic form of consumer policy. Journal of Consumer Policy. 195-211.
- (1980). Allocation of time to leisure activities: Norwegian and American patterns. Journal of Cross-Cultural Psychology. 498-511.
- (1975). Skillelinjer i partipolitikken 1969-1973: Noen virkninger av EF-striden. Tidsskrift for samfunnsforskning. 119-153.
- (1974). Det norske befalskorpset: Struktur, rekruttering og holdninger. Kontrast : tidsskrift for politikk, kultur, kritikk. 5-19.
- (2017). Institutionsakkreditering - Aarhus Universitet (AU). .
- (2002). The strength of weak coordination: A new perspective on interlocking directorates. .
- (2001). Forholdet mellom UiB og Unifob. Notat fra prorektor. .
- (1995). Economic conditions, political reforms, and bank centrality. 77. 77. .
- (1990). The study of shopping patterns: A script theoretic approach. I: N.E. Synodinos et al. (eds.), Proceedings of the Third symposium on cross-cultural consumer and business studies, p. 173-184. .
- (1988). Mobilizing consumers: Toward theoretical clarity and empirical testing. .
- (1987). Relationships among consumer interests and other interests: Some implications for consumer policy I: V. Hampton (ed.), Proceedings of The 33rd annual conference, p. 302-308. .
- (1987). Internasjonale perspektiver for markeds- og distribusjonsforskningen i Norge. .
- (1987). Intern organisering ved FMD. Et diskusjonsgrunnlag. .
- (1987). Forbrukernes strategiske posisjon i informasjonssamfunnet: Perspektiver på den datateknologiske utviklingen. I: Aktuelle problemer i varehandelen, s. 181-202. .
- (1987). Annonseutforming og annonsevirkninger. 67. 67. .
- (1986). Betingelser for forbrukerinnflytelse: Begreper og perspektiver for videre forskning. I: U. Aitta et al. (red.), Vägar till konsumentinflytande, s. 299-318. .
- (1986). A historical perspective on consumer research in Norway. .
- (1985). Tidsperspektiv på forbrukeratferd: Tilbakeblikk på en pionérstudie. Holbæk-Hansen-forelesningen 1985. .
- (1985). Perspektiver på forbruksmønsteret. I: Fakta om norske husholdningers bruk av tid og penger, s. 50-68. , Oslo.
- (1985). Dr.polit.-studiet: Forutsetninger og problemer. .
- (1984). Qualitative and quantitative approaches in social research. .
- (1984). Forbrukersamvirke: Samfunnsvitenskapelige perspektiver og problemområder. .
- (1983). Lørdag som handledag: Utviklingstendenser i Norge i 1970-årene. 45. 45. .
- (1982). Use of time and quality of life: Dimensions of welfare related to specific activities I: Z. Staikov (ed.), It's about time, p. 97-117. . .
- (1981). Søkelys på sparing. Opposisjonsinnlegg ved Alf Lindquists doktordisputas. .
- (1981). Butikkstruktur og innkjøpsatferd. I: Aktuelle problemer i norsk varehandel, s. 2-20. .
- (1979). En forbrukerundersøkelse i ulike lokalsamfunn. Metodologiske problemer og erfaringer. 18. 18. .
- (1979). Betingelser for handling: Dagligvareinnkjøp i ulike lokalsamfunn. 40. 40. .
- (1978). Shopping time and leisure time: Some preliminary cross-cultural comparisons of time-budget expenditures. I: H. Keith Hunt (ed.), Advances in consumer research, Vol. V, p. 151-159. .
- (1978). Handling og samhandling: Lørdagshandelens betydning for norske forbrukere. 17. 17. .
- (1978). Forbrukernes deltakelse i distribusjonsprosessen: Samfunnsmessig betydning og velferdsteoretiske perspektiver. I: Forbruksforskning I, s. 161-179. .
- (1977). The time dimension of shopping behavior: Some empirical findings. I: W.D Perreault (ed.), Advances in consumer research, Vol. IV, p. 230-235. .
- (1977). Nærbutikken fra konsumentens synsvinkel. I: Glesbygdshandeln i de nordiska länderna: Problem och lösningsmöjligheter, s. 128-150. .
- (1977). Hovedlinjer i den samfunnsvitenskapelige forbrukerforskning. I: Forbrukerpolitikk og markedsføring. .
- (1976). Innkjøp og tidsbruk: Forbrukerinnsats i norsk varedistribusjon. 12. 12. .
- (1976). Forbrukernes situasjon sett i forhold til varedistribusjonens utvikling. I: Rapport fra nordisk distribusjonskonference om detailhandeln i fremtidens byer, s. 173-189. .
- (1976). Forbrukeren i markedssystemet. Synspunkter på utviklingen av et forskningsområde. .
- (1975). Forbrukerorientert forskning - perspektiver og planer. .
- (1973). Innholdsanalyse av befalstidsskrifter 1918-1970: Bakgrunn og metode. .
- (1972). Stortingsdebatten om EF - januar 1972. .
- (1972). Partiprofiler og konfliktlinjer i norsk politikk etter 1884. Opplegg til en innholdsanalyse av partiprogrammer. .
- (1972). Noen resultater fra forskningen om EEC-debatten i Norge. .
- (1996). Time perspectives: Distinctions and relationships. Comments on Gunhild Hagestad's paper: 'The social structuring of time: Pleasures, pressures and political marginality.
- (1984). Strategi for forbruksforskning. Oppsummering av et seminar.
- (1998). Social Change and Social Research: Challenges, Strategies, and Perspectives.
- (1998). Samfunnsendring og samfunnsforskning: Utfordringer og perspektiver.
- (1997). Towards Financial Hegemony in the Corporatist Channel ? CorporateGovernmental Networks in Norway 1985-90.
- (2014). The decline of national corporate networks: The case of Norway.
- (2005). Universitetets framtid.
- (2004). Nettverk i næringslivet.
- (2003). Social Networks and Economic Power.
- (2003). Interlocking Directorates in Norway.
- (2002). The Strength of Weak Coordination: Networks of Interlocking Directorates in Norway 1970-1995.
- (2000). Styrefellesskap i norske bedrifter 1970-1995: Skiftende innflytelsessfærer?
- (2000). Styrefellesskap i norske bedrifter 1970-1995: Skiftende innflytelsessfærer?
- (1999). Networks for North-North-South-South Co-operation: Some Concluding Remarks.
- (1999). Motstridende tendenser i samfunnsutviklingen: Noen utfordringer for samfunnsforskningen.
- (1996). Corporate-governmental networks in Norway.
- (1995). Structural change during deregulation and crisis: The position of banks in the Norwegian intercorporate network.
- (1994). Bank centrality in networks of intercorporate relations.
- (1993). Forbruksforskjeller som sosial ulikhet: Perspektiver og problemer.
- (1991). Forbrukerinnflytelse i samfunnet: Noen prosjektforslag.
- (1989). Time and society: Concepts of time in sociological research.
- (1989). Sosiologiske studier av 'Det nye pengesamfunnet'.
- (1989). Actors and interactions in the credit market: Some perspectives and problems for social science.
- (1988). Tvers gjennom lov til seier? Forholdet mellom lovgivning og andre virkemidler i forbrukerpolitikken.
- (1988). Some methodological problems in cross-national marketing research.
- (1988). Reenchanting the Macromarketing World? A comment on the paper by David D. Moniesson.
- (1988). Patterns of consumption and quality of life.
- (1988). Kompetanseoppbygging i markeds- og distribusjonsforskning.
- (1988). Det nye pengesamfunnet: Noen utfordringer for samfunnsforskningen.
- (1988). Consumer interests and consumer influence: A conceptual framework.
- (1988). Consumer interests and consumer influence.
- (1988). Age differences in time use: Changes in Norway in the 1970s.
- (1987). The sociology of telecommunication.
- (1987). Internationalization of business: Some challenges for education and research.
- (1987). Forbrukerinteresser og forbrukerpolitikk.
- (1987). Consumtion patterns in the United States: An empirical investigation.
- (1985). Forbrukeratferd og velferdsdimensjoner.
- (1984). Strategi for samfunnsvitenskapelig forbrukerforskning.
- (1984). Social contact and use of time: Canada and Norway.
- (1983). Research on the consumer co-operation.
- (1982). Tiem-diaries and trip-diaries: A comparison.
- (1982). Sexual differences in household work: Patterns of time use changes in Norway.
- (1981). Varedistribusjonens utvikling: Noen konsekvenser for forbrukerne.
- (1981). Intervju-undersøkelser i forbrukerforskning: Erfaringer fra bruk av private institutter for datainnsamling.
- (1980). Studier av forbrukeratferd og velferdsdimensjoner: Utgangspunkt og referanseramme.
- (1979). Produkter, ressurser og behov. Opplegg til en analyse av sammenhenger mellom forbruk og velferd.
- (1978). The issue of Saturday retail closing in Norway: Some consumer welfare aspects.
- (1976). Forbrukernes situasjon sett i forhold til varedistribusjonens utvikling.
- (1975). Politiske skillelinjer i norske partiprogrammer. En analyse av utviklingen fra 1936 til 1973.
- (2021). Regjeringen bestemmer. VG : Verdens gang.
- (2021). Hva er NOKUTs rolle når Høgskolen i Nesna skal gjenreises? Khrono.no.
- (2021). Gjenreising av Høgskolen i Nesna: Ingen trussel mot universitetenes autonomi. Khrono.no.
- (2014). De fem viktigste bøkene. Materialisten. Tidsskrift for forskning, fagkritikk og teoretisk debatt. 111-118.
- (1983). Review of B.H Andersen & M.N. Christoffersen: Om spørgeskemaer. Problemer ved spørgsmålsformulering i interviewundersøgelser. Acta Sociologica. 348-351.
- (1982). Anmeldelse av S. Ilstad, T. Paasche og J. Hovden: Surveymetoden. Tidsskrift for samfunnsforskning. 418-419.
- (1974). Anmeldelse av S.Skirbekk og O.Aagedahl: Meninger i NRK. En studie av idépolitisk balanse. Tidsskrift for samfunnsforskning. 78-80.
- (2021). Ulikhet : Sosiologiske perspektiver og analyser. Fagbokforlaget.
- (1984). Forbruker, marked og samfunn: Perspektiver og resultater fra samfunnsvitenskapelig forbruksforskning. Universitetsforlaget.
- (1975). Militære meninger: Interesser og holdninger blant norske offiserer 1918-1970. Universitetsforlaget.
- (2020). Social Research Methods Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches.
- (2006). Metoder i samhällsvetenskap.
- (1991). Konsumentinflytande i samhället: – en referensram för empiriska undersökningar. 1991: 13.
- (1991). Konsumentinflytande i samhället. En referensram för empiriska undersökningar.
- (2003). Sosiale nettverk og økonomisk makt. Overlappende styremedlemskap mellom norske bedrifter 1970-2000. Fagbokforlaget.
- (2020). Diverse artikler om samfunnsvitenskapelig metode. Store Norske Leksikon (Nettutgaven). 20 pages.
- (2021). Ulikhet handler om mer enn økonomi. Bergens Tidende.
- (2021). Regjeringen og Stortinget kan beslutte å gjenreise Høgskolen i Nesna. Khrono.no.
- (2021). Gode avklaringer om Nesna fra Ap. Khrono.no.
- (2021). Gjenreising av Høgskolen i Nesna - NOKUTs rolle. Khrono.no.
- (2021). Arbeiderpartiets forslag om utdanningssentre - løsning for Nesna? Khrono.no.
- (2020). Gjenreis Høgskolen i Nesna! BRØNNØYSUNDS AVIS.
- (2019). Fusjon, autonomi og nedlegging. Khrono.no.
- (2019). Autonomi eller påtvunget valg. Khrono.no.
- (2014). Samisk høgskole 25 år. Nordlys.
- (2006). Nilen kommer til Bergen. Bergens Tidende.
- (2005). Kritisk blikk på kvalitetsreformen. Bergens Tidende.
- (2005). Forskningen ved universitetene. Forskerforum. 2 pages.
- (2004). Exit Ryssdal - hva nå? Bergens Tidende.
- (2004). Avklarende om høyere utdanning. Bergens Tidende.
- (2003). Nettverk og økonomisk makt. Bergens Tidende.
- (2003). Nettverk og økonomisk makt. Bergens Tidende.
- (2003). Lytt til mindretallet i Ryssdalutvalget. Forskningspolitikk. 18-19.
- (2003). Hvem skal styre universitetene? Bergens Tidende.
- (2001). Styringsreform ved universitetene. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
- (2001). Styringsreform ved universitetene. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
- (2000). UiB-forskning på Europa-toppen. Bergens Tidende.
- (1999). Strategi for utviklingsforskning. Bergens Tidende.
- (1998). Utfordringer for universitetet. Bergens Tidende.
- (1998). Universitetet og næringslivet. Bergens Tidende.
- (1998). Ny forståelse av samfunnsutviklingen. Bergens Tidende.
- (1971). Yrkesbefalets forhold til sine sosiale omgivelser. En innholdsanalyse av to befalstidsskrifter i perioden 1918-1969.
- (2021). Ulikhet - et samfunnsvitenskapelig tema. 27 pages.
- (2015). Store opening hours in Norway 1985-2014: policies, practices and preferences. 26 pages.
- (2005). Patterns of Interest and Strategies for Consumer Policy. 14 pages.
- (2004). Styrken ved den svake koordinering: Nettverk og modellmakt i næringslivet. 29 pages.
- (2001). Sosiale nettverk ressurs, strategi og struktur. 13 pages.
- (1997). Ørjar Øyen and his Work. 20 pages.
- (1997). diverse artikler i Sosiologisk leksikon. -9 pages.
- (1997). National identity and xenophobia. 27 pages.
- (1996). Forholdet mellom kvalitative og kvantitative tilnærminger i samfunnsforskningen. 36 pages.
- (1991). Micro-macro relationships in the study of time and consumption: A comment. 5 pages.
- (1989). Concepts of time: Some implications for consumer research. 7 pages.
- (1988). Shopping behavior and social interaction: An analysis of Norwegian time budget data. 18 pages.
- (1988). Målinger av kvantitative og kvalitative data. 20 pages.
- (1988). Compensatory consumer behavior: Elements of a critical sociology of consumption. 21 pages.
- (1986). Social contact in Canada and Norway: A comparative analysis of time use patterns. 27 pages.
- (1986). Meaning of time: A field research approach. 19 pages.
- (1985). Transcending or changing ideology? Comments on four papers on Paradims and ideology. 7 pages.
- (1985). Forbrukerkooperasjonen - et utgangspunkt for samfunnsvitenskapelige studier.
- (1985). Consumer research in Norway: A historical perspective. 5 pages.
- (1984). Samfunnsvitenskapelig forbrukerforskning: Perspektiver og problemområder. 14 pages.
- (1984). Markedsdeltakelse, produktanskaffelser og velferdsdimensjoner. 20 pages.
- (1984). Forbrukeren som deltaker i varemarkedet. 18 pages.
- (1984). Compensatory consumer behavior: Theoretical perspectives, empirical exammples and methodological challenges. 5 pages.
- (1981). The use of time as an expression of life-style: A cross-national study. 28 pages.
- (1981). Key dimensions of the neighborhood store image. 5 pages.
- (1980). A time budget approach to the study of welfare dimensions: Methodological considerations and empirical examples. 22 pages.
- (1978). Vareforsyning og sosial kontakt: Noen refleksjoner om forbrukernes krav til varedistribusjonen. 13 pages.
- (2005). Ørjar Øyen. 1 pages. In:
- (2005). Norsk Biografisk Leksikon, bind 10.
- (1998). Diverse artikler om samfunnsvitenskapelig metode. . In:
- (1998). Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon. Kunnskapsforlaget.
- (1987). Diverse leksikonartikler. . In:
- (1987). Norsk samfunnsleksikon (1. utgave).
- (2005). Universitetets framtid. Materialisten. Tidsskrift for forskning, fagkritikk og teoretisk debatt. 65-81.
- (2020). Case-studie. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
- (2007). In Memoriam Henry Valen. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. 86-90.
- (1989). Noen kommentarer til debatten om 'Kvinner i Akademia'. Tidsskrift for samfunnsforskning. 297-299.
- (1987). Technology, information and power: A rejoinder. Journal of Consumer Policy. 43-67.
- (1984). Adequate research on provisioning? A comment on the paper on 'Adequate provisioning' by Dichtl & Leibold in JCP, 6, 1983/4. Journal of Consumer Policy. 85-90.
- (2020). Fra tradisjonsrik høgskole til nedlagt universitetscampus - og alternative veger videre. 252-272. In:
- (2020). Kampen om Campus Nesna. Orkana Forlag.
- (1992). Ulike forbruksmønstre. 264-281. In:
- (1992). Sosiologi og ulikhet. Universitetsforlaget.
- (1985). Datakombinasjoner og analysestrategier. 113-146. In:
- (1985). Metode på tvers. Samfunnsvitenskapelige forskningsstrategier som kombinerer metoder og analysenivåer. Tapir Akademisk Forlag.
- (1982). Markeds- og distribusjonsforskning i Norge. 34-51. In:
- (1982). Markedsføring: Idégrunnlag, strategi og organisasjon. Tanum-Norli.
More information in national current research information system (CRIStin)
Born 1947. Degree of Magister in Political Science, University of Oslo 1971. Research Assistant, Institute of Social Research. Research Fellow and Research Director, Norwegian Fund for Market and Distribution Research. Adjunct Professor, University of Oslo and Sami University of Applied Science. Professor, Norwegian School of Management. Professor of Sociology, University of Bergen since 1990.
Honorary University Professorial Fellow, Charles Darwin University, Australia since 2014.
Life Member of Clare Hall, University of Cambridge.
Visiting Professor in Canada (Dalhousie University), USA (Illinois State University and University of California, Berkeley), Australia (University of Queensland and James Cook University), and United Kingdom (University of Cambridge).
Department Chair (1990-92), Vice Dean (1991-92), Dean (1996-98), Pro-Rector (1999-2001) and Rector (2005-13) at the University of Bergen.
Former co-editor of Sosiologisk Årbok and member of the editorial boards of Consumption, Culture & Markets, Sosiologisk tidsskrift and Tidsskrift for samfunnsforskning. Currently member of the editorial board of the Journal of Political Marketing, and academic supervisor for research methods, Store norske leksikon.
Former chair of the Research Committee of the Norwegian University Council. Former chair of the board of NIFU, The Higher Education Network of Western Norway, The Holberg Prize, and The Southern African - Nordic Centre (SANORD). Former preses (president) of the Society for the Advancement of Science. Former vice chair of the board for the Culture and Society Division of the Research Council of Norway. Former member of the board of the Institute of Applied Social Research (INAS), The Norwegian Agency for Quality Assurance in Education (NOKUT), and the Norwegian Association of Higher Education Institutions (UHR). Former member of the Nordic Science Policy Council, the Research Working Group of the European University Association, the Steering Group of the Worldwide Universities Network (WUN), the Hordaland Regional Business and Industry Forum, and the Council of the Bergen International Festival.
Currently chair of the council of the Inter-University Centre in Dubrovnik, and member of the Board of Directors, World University Consortium.
Elected member of the Norwegian Academy of Science and Letters, and Academia Europaea, and Fellow of the World Academy of Art and Sciences.
Life long member and former chair of the Norwegian Student Society. Knight of the Order of the Hedgehog, the Student Society of Bergen. Invited member of the Bergen Academic Male Voice Choir.