Home
Thomas Noven Eide's picture
Photo:
Eivind Senneset, UiB

Research interest:

Ongoing PhD-project:

  • Didactics of Social Studies/ Social Studies Skills
  • Sociology of Education/ Social Inequalities and Class Reproduction in School and Society.

Earlier interests:

  • The meaning of class for socio-political attitudes towards inequalities (Quantitative analysis in SPSS of ISSP-data)
  • The use of class theory/terminology in research on norwegian general elections (literature analysis)

Eide has completed the Norwegian National Graduate School in Teacher Education, NAFOL, group of 2016-2019: https://www.ntnu.no/nafol

I teach subjects covering The didactics of Social Science at the postgraduate level. This is part of the university´s teacher education (5 year master-programs), and the Postgraduate Certificate in Education (1 year) for master level students.

Academic article
  • Show author(s) (2021). Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar. Ein kvalitativ studie av klasseskilje på ein vidaregåande skule. Norsk sosiologisk tidsskrift. 4-18.
Popular scientific lecture
  • Show author(s) (2013). Klasse og ulikskapen sin legitimitet - ein kvantitativ studie av klassar og haldningar til sosial ulikskap i Noreg.
Academic lecture
  • Show author(s) (2021). Kritisk tenking i samfunnsfag - rettkomne versus bandlagde elevar. Ein kvalitativ studie av klasseskille i vidaregåande skule.
  • Show author(s) (2019). Ferdigheiter i samfunnsfag. Handlingskomponentar i 10 forskingstradisjonar.
  • Show author(s) (2019). Ferdigheiter i feltet - ein etnografisk observasjonsstudie av elevar sine sosiale praksisar i det obligatoriske fellesfaget Samfunnsfag VG1/VG2.
  • Show author(s) (2019). Ferdigheiter i feltet - Samfunnsfag VG1/VG2.
  • Show author(s) (2018). Ferdigheiter i samfunnsfag. Forskingsmetodar, diskusjon eller mykje prat?
  • Show author(s) (2017). Ferdigheiter i samfunnsfag VG1/VG2 – kva rolle spelar elevføresetnader?
  • Show author(s) (2016). Sosial ulikskap i samfunnsfaget?
Masters thesis
  • Show author(s) (2013). Klasse og ulikskapen sin legitimitet. Ein kvantitativ analyse av klassar og haldningar til sosial ulikskap i Noreg.

More information in national current research information system (CRIStin)

Eide, T. N. (2021). Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar. Norsk Sosiologisk Tidsskrift = Norwegian Journal of Sociology, 5(5), 4–18. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2021-05-01

Eide, T. N. (2023). Elevar sine erfaringar og bruk av samfunnsfaglege ferdigheiter. Ein kvalitativ klassestudie av elevar i vidaregåande skule. Acta didactica Norden. [Akseptert for publikasjon i temanummer om samfunnsfaget sitt potensiale i elevar sine liv, våren 2023.]

Eide, T. N. (i fagfellevurdering). Dei verdifulle ferdigheitene. Tre perspektiv på samfunnskunnskap i skulen. Nordidactica.

PhD project (will be completed in 2023)

What are the meaning class inequality in social studies skill-acquisition?

Twitter