Home
Viggo Krüger's picture

Viggo Krüger

Associate Professor
  • E-mailViggo.Kruger@uib.no
  • Phone+47 995 34 628
  • Visitor Address
    Lars Hillesgt. 3
  • Postal Address
    Postboks 7800
    5020 Bergen
Academic article
  • 2019. Musikkterapi og skoledeltakelse for ungdommer med barnevernsbakgrunn – en casestudie. Tidsskriftet Norges Barnevern. 40-55.
  • 2018. Music therapy: Building Bridges Between a Participatory Approach and Trauma-informed Care in a Child Welfare Setting. Voices: A World Forum for Music Therapy.
  • 2018. Community music therapy as participatory practice in a child welfare setting – a Norwegian case study. Community Development Journal. 465-481.
  • 2017. Musikkterapi og traumebevisst omsorg i barnevernet. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 999-1008.
  • 2016. Hvorfor og hvordan utvikle musikkterapi i barnevernet? Om tjenesteutvikling og forskning som samspillende sosiale praksiser. Tidsskriftet Norges Barnevern. 322-338.
  • 2015. Norway: Country report on professional recognition of music therapy. Approaches: Ena diepistīmoniko periodiko mousikotherapeias.
  • 2015. Between rights and realities – music as a structuring resource in child welfare everyday life: a qualitative study. Nordic journal of music therapy. 99-122.
  • 2014. Musikkterapi som ettervernstiltak i barnevernet - deltakelse og jevnalderfellesskap. Tidsskriftet Norges Barnevern. 78-94.
  • 2013. Perspektiv på musikkterapi i barnevernet: Musikk som ressurs for å fremme barn og unges deltagelse. Tidsskriftet Norges Barnevern. 110-122.
  • 2013. Converging reflections on music therapy with children and adolescents: A collaborative seminar on diverse areas of music therapy practice and research. Voices: A World Forum for Music Therapy.
  • 2000. The use of information technology in music therapy. Nordisk tidsskrift for musikkterapi.
Academic lecture
  • 2020. Music therapy in child welfare Bridging provision, protection and participation .
  • 2020. Et utviklingsøkologisk perspektiv på hvordan musikk kan brukes i forebyggende arbeid for elever på ungdomstrinnet.
  • 2019. Working to the UN’s Sustainable Development Goals: Music therapy in child and adolescent welfare contexts.
  • 2019. Sustaining Teachers and Learners with the Arts. developing European trainings for educators to support vulnerable young people. Round Table presentation.
  • 2019. Musikkterapi som ressurs i barnevernet og i skolen - utvikling av praksis og kunnskap.
  • 2019. Music, Adolescents and Wellbeing.
  • 2019. Music therapy as an approach in the provision of cultural participation for unaccompanied minors – a Norwegian case example .
  • 2019. Kunst og kreativitet i barnevernfeltet – hva og hvorfor?
  • 2019. Kan musikkterapi være med å fremme et barnefokusert (child-focused) barnevern?
  • 2019. Flying over the windmills: creative arts therapists, teachers and researchers work together towards supporting young people’s wellbeing in schools .
  • 2019. A collaborative approach to finding space for music therapy in mainstream schools: perspectives from Australia and Norway.
  • 2018. Trauma informed care and music therapy for children and youth at risk – Theory, Research and Case examples.
  • 2018. Musikkterapi som tilnærming for å fremme skoletrivsel for ungdom med barnevernserfaringer på mellomtrinnet – en kvalitativ undersøkelse av skoleansattes erfaringer.
  • 2018. Musikkterapi som tilbud til barn og unge med barnevernserfaringer .
  • 2018. Musikkterapi som ressurs i barnevernet og i skolen - utvikling av praksis og kunnskap.
  • 2018. Musikkterapi i spennet mellom traumebevisst omsorg og deltakelse i barnevernet.
  • 2018. Music therapy in Norway.
  • 2018. Music Therapy as an approach to inform educators and therapists about relation health in school.
  • 2018. Music Therapy as an approach to inform educators and therapists about relation health in school.
  • 2018. Exploring different European perspectives about the contribution of music and arts-based classroom practices to the implementation of UNCRC.
  • 2018. Bridging Trauma informed care and Participation - Community music therapy for children and youth at risk .
  • 2018. Bridging Trauma informed care and Participation - Community music therapy for children and youth at risk.
  • 2017. Trauma Informed Care and Participation - Community Music therapy for Children and Youth at Risk .
  • 2017. The researcher as author in context of a case study .
  • 2017. Musikkterapi som miljøfremmede tiltak på ungdomstrinnet .
  • 2017. Musikkterapi som forebyggende arbeid for barn og unge med barnevernserfaringer.
  • 2017. Musikkterapi som døråpner for medvirkning.
  • 2017. Musikkterapi i spennet mellom traumebevisst omsorg og deltakelse i barnevernet.
  • 2017. Lokal kraft skaper kraft lokalt - musikkterapi som tilnærming for å fremme relasjonell helse i skolen.
  • 2017. Life long learning processes in community music therapy - a case story from a school setting .
  • 2016. Non-formal, Informal and Formal learning processes in music therapy - A case story from a school setting.
  • 2016. Musikkterapi med barn og unge i barnevernet.
  • 2016. Musikkterapi for traumatiserte barn og unge .
  • 2016. Music therapy as a supplementing service to the professional needs of Norwegian child welfare - how to facilitate participatory practices?
  • 2016. Barnekonvensjonens problemstillinger sett i lys av barnevernets utfordringer.
  • 2015. Towards Music therapy as an integrated part of Norwegian Child welfare service – How do social workers understand music therapy for adolescents living under care of child welfare?
  • 2015. Non-formal, Informal and Formal learning processes in music therapy - A case story from a school setting.
  • 2015. Musikkterapi som etterverntiltak.
  • 2015. Musikkterapi på ungdomstrinnet.
  • 2014. Musikk som verktøy ved forebyggende arbeid.
  • 2014. Hvordan kan musikk brukes til å støtte ungdommers utvikling under og etter plassering i barnevernsinstitusjon?
  • 2013. Song writing as seen from a CRC child perspective, participation in symposium.
  • 2013. Filling the gap between rights and realities, Music therapy in context of a Norwegian child welfare institution, participation in symposium.
  • 2012. Music, Narrative, Community – Community music therapy in a child welfare setting.
  • 2011. Musikk, fortelling, felleskap -Skisse til en samfunnsmusikkterapeutisk tilnærming i kontekst av barnevernsarbeid.
  • 2011. Musikk – Fortelling - Fellesskap, Skisse til samfunnsmusikkterapeutisk praksis for et ressursorientert barnevern.
  • 2011. Musikk som verktøy for å fremme barns deltagelse i kontekst av barnevernets praksis.
  • 2011. Music therapy as human rights practice in the context of child welfare.
  • 2010. Musikk som ressurs i praktisk barnevernsarbeid.
  • 2010. Music as a multifunctional tool in a child welfare setting.
  • 2009. Tonen i samtalen - om musikalske aspekter ved den kvalitative forskningssamtalen.
  • 2009. Music as a structuring resource - from participation in a music workshop to membership in a self help group.
  • 2009. Essay: Memo som virkemiddel for å etablere forskerstemmen gjennom den kvalitative forskningsprosessen.
  • 2009. Dose-response relationship in music therapy for people with serious mental disorders: Systematic review and meta-analysis.
  • 2008. Using mixed-effects meta-analysis to examine the impact of study design, patient characteristics, and treatment intensity in a systematic review of music therapy for serious mental disorders.
  • 2008. Foredrag: Musikk - fortelling - felleskap.
  • 2007. Tools and technology in music therapy.
  • 2007. Om musikkterapi i barnevernet.
  • 2007. Musikkterapi i barnevernet.
  • 2007. Music therapy as a narrative community approach in a child welfare setting.
  • 2006. Om musikkterapi i barnevernet.
Book review
  • 2013. Book review, Oden, J. The Use of Guitar in Music Therapy, Barcelona publishing. Nordic journal of music therapy.
  • 2011. Guitar skills for music therapists and music educators. Nordisk tidsskrift for musikkterapi. 264-265.
  • 2011. Book review - Meyer, P., De Villers, J. & Ebnet, E. (2010). Guitar skills for music therapists and music educators. Barcelona Publishers, Gilsum. Nordic journal of music therapy.
  • 2011. Bokanmeldelse: Guitar skills for music therapists and music educators by Meyer, P., De Villers, J. & Ebnet, E. Nordic journal of music therapy.
  • 2007. Bokanmeldelse av Expressive and Creative Arts Methods for Trauma Survivors. Nordisk tidsskrift for musikkterapi.
  • 2006. Bokanmeldelse av Musikk og helse. Musikk-Kultur. Musikk-Kultur.
  • 2000. Bokanmeldelse for Nordic journal of music therapy, Karen Jean Reed: Music is the Master Key. Nordisk tidsskrift for musikkterapi.
Academic anthology/Conference proceedings
  • 2016. I transitt – mellom til og fra, tekster om musikk og deltakelse i barnevern. Norges musikkhøgskole.
  • 2016. I transitt - mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern. Norges musikkhøgskole.
Popular scientific article
  • 2019. NFMT på to turer til Asia på under 50 dager! Musikkterapi.
  • 2018. Musiktherapie in Norwegen. MUG Musik und Gesundsein.
  • 2016. Musikkterapi i arbeid med barn og unge som bor i fosterhjem. Fosterhjemskontakt : tidsskrift om fosterhjemsarbeid. 10-16.
  • 2007. Essay: Music as narrative technology. Voices: A World Forum for Music Therapy.
  • 2006. Om musikkterapi, teknologi og techne. Musikkterapi. 20-23.
Feature article
  • 2018. Musikkterapi til de heldige få, eller musikkterapi til alle som trenger det? Ballade.
  • 2017. Musikk som verktøy i forebyggende arbeid i skolen Viggo Krüger (Aleris/GAMUT/Griegakademiet) Bente I. B. Hvidsten (Høgskolen på Vestlandet) Cecilie Sand (Bergen kommune) Mardon Åvitsland (Bergen Kulturskole) Thomas Høiseth (Aleris) . Bergens Tidende.
  • 2017. Musikk som forebyggende arbeid for barn og unge. Musikkterapi.
  • 2015. Musikk som terapi. Bergens Tidende.
  • 2012. Popmusikk og samfunnsengasjement, debattinnlegg. Bergens Tidende.
  • 2007. Kronikk: Musikkterapi som behandlingsmetode i en barnevernsinstitusjon. Bergens Tidende.
Academic chapter/article/Conference paper
  • 2019. Music as a Structuring Resource in Identity Formation Processes by Adolescents Engaging in Music Therapy - A Case Story from a Norwegian Child Welfare Setting. 'Hey ho, let's go' (The Ramones). 13 pages.
  • 2008. Bokkapittel: Musikkterapi som læring i et praksisfelleskap – en fortelling om et. rockeband. 16 pages.
Abstract
  • 2016. Healthy and unhealthy use of music by adolescents. Nordic journal of music therapy. 92-92.
Academic literature review
  • 2017. Musikkterapi som nærmiljøtiltak.
  • 2009. Dose-response relationship in music therapy for people with serious mental disorders: Systematic review and meta-analysis. 193-207.
Brochure
  • 2017. Musikkterapi i barnevernet - Nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi i barnevernet.
Article in business/trade/industry journal
  • 2015. NORWAY - Country report on professional recognition of music therapy Sammen med Ingeborg Nebelung. Approaches: Mousikotherapeia kai Eidikī Mousikī Paidagōgikī.
  • 2013. Musikkterapi og barnevernsbarns rett til samfunnsdeltagelse. Sammen.

More information in national current research information system (CRIStin)