Fagområde for epidemiologi og medisinsk statistikk
DRONE

DRONE - Drug Repurposing fOr Neurological disEases

Prosjektet "DRONE - Drug RepurpOsing for NEurological sykdommer" har som mål å utvikle nye og effektive behandlinger for de nevrologiske sykdommene Parkinsons sykdom (PD), multippel sklerose (MS), amyotrof lateral sklerose (ALS) og Alzheimers sykdom (AD).

DRONE sin logo

Forskerne vil analyse data fra norske helseregister inkludert Reseptregisteret for å identifisere medisiner og mekanismer som kan gi kandidater til ny behandling for sykdommene. Disse kandidatene vil bli validerte i eksperimentelle studier i samarbeid med forskere ved basal-forskingsmiljøet ved Harvard University i Boston, USA.

I tillegg til finansiering via Michael J. Fox-stiftelsen og Norges Forskningsråd (NFR) er DRONE òg en del av NFR-satsingen på behandling av nevrologisk sykdom, NeuroSysMed (Norges første forskningssenter for klinisk behandling i nevrologi) ved Haukeland Universitetssjukehus / UiB.

Nyheter

1. Professor Alberto Ascherio vil bli kreert til æresdoktor under en seremoni i Universitetsaulaen 24. mai 2024🎉 Han har samarbeidet lenge med Trond Riise og siste årene også med Kjetil Bjørnevik og Marianna Cortese
  2. Julia Romanowska intervjuet av avisen Dagbladet: "Studie: Kobler Parkinsons til medisinbruk."
  3. NY artikkel med Julia Romanowska som førsteforfatter i Neurology: Association Between Use of Any of the Drugs Prescribed in Norway and the Subsequent Risk of Parkinson Disease: A Drug-wide Association Study
  4. NY artikkel fra stipendiat Akash KapaliChildbirth delivery mode and the risk of multiple sclerosis: a prospective population-based study
  5. Masterstudent Muhammad Eid har bestått sin mastereksamen 14. juni med glans! DRONE gratulerer!
  6. NY artikkel fra stipendiat Julia Axiina TuominenBeta2-adrenoreceptor agonists and long-term risk of Parkinson's disease
  7. DRONE gjennomførte en-dags seminar på Augustin hotel 17. november 2022
  8. DRONE ønsker velkommen til Muhammad Eid, Masterstudent Global Helse ved Universitetet i Bergen!
  9. Asieh Abolpour Mofrad disputerer 15.11.2021 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Clique-Based Neural Associative Memories".
  10. 16. september 2021 kl 14.00–14.45: Asieh Abolpour Mofrad holder prøveforelsening!
  11. August 2021: Asieh Abolpour Mofrad er begynt i DRONE - velkommen!
  12. April 2021: Forhåpentligvis arrangerer vi seminar på Solstrand 26-27. mai!
  13. Mars 2021: Vi ønsker Asieh Abolpour Mofrad velkommen som postdoktor i august!
  14. Velkommen til to nye doktorgradsstudenter, Julia Tuominen og Akash Kapali!
  15. Vi har mottatt ekstra finansiering fra ALS pasientforening (Alltid Litt Sterkere)! Dette vil hjelpe oss med å dedikere en full doktorgradsposisjon til forskning på denne sykdommen.

Presentasjoner