Arbeids- og miljømedisin

Elektromagnetiske felt og reproduksjonshelse - en oppfølging av "Kvikksaken"

Dette er en oppfølging av Prosjektet HMS Sjø ble avsluttet 31/12-2006 ved Universitetet i Bergen. Dette var en kartlegging av arbeidsmiljø og helse i Sjøforsvaret.

Det er fortsatt en rekke ubesvarte spørsmål i forbindelse med problemstillingen om ansatte på skip får problemer relatert til forplantningen som evt. kan skyldes elektromagnetiske felt fra kommunikasjonsutstyr om bord. Hensikten med prosjektet er å finne mer fakta i saken. Hva var egentlig årsaken til misdannelsene som ble registrert blant barna til de ansatte om bord på Kvikk? Videre er det viktig å finne ut hvilke personellgrupper dette angår, om det er flere enn de ansatte på Kvikk som er rammet, og i så fall om dette er et problem som også angår dagens sjøforsvar eller ikke. Ved å få mer kunnskap, kan vi hindre tilsvarende hendelser i fremtiden. Dette nye prosjektet finansieres av Forsvarsdepartementet, og har tidsramme 2008-2010. Prosjektansvarlig: Bente E. Moen. Stipendiat: Valborg Baste.

Valborg Baste disputerte våren 2011 og prosjektet er nå avsluttet.