Hjem
Griegakademiets forskergruppe for norsk musikk – GAFONOM
Prosjekter - GAFONOM

Dragedukken

Høsten 2015 presenterte Griegakademiet Dragedukken, et syngespill i fire akter, skrevet av Enevold Falsen og komponert av Friedrich Ludwig Kunzen.

Kollasje med bilder hentet fra forestillingen, studenter fra Griegakademiet i kostyme.

Hovedinnhold

Fra senmiddelalderen av finner vi historier i folketroen om magiske hjelpeånder, et uttrykk for de fattiges ønske om å tiltrekke seg rikdommen de velstående hadde. Varianten her til lands fikk navnet dragedukke. Dukken var en menneskelignende figur laget av bjørkenever eller en alrunerot som ble gitt liv ved å mate den menneskeblod eller ofre til den av nattverdens «kjøtt og blod».

Navnet kommer av at dukken drar rikdom til sin eier. Dukkens plassering bestemmer hvor den stjeler fra - legges den for eksempel på kistebunnen, så er det naboene det går ut over.

Syngespillet Dragedukken ble skrevet av Enevold Falsen og komponert av Friedrich Ludwig Kunzen. Det ble urfremført i 1797 og nøt lang og varig suksess. Handlingen er lagt til komponisten og dramatikerens samtid, en tid preget av sosialt opprør og revolusjon. Syngespillet rører ved noen av disse konfliktene i sin beskrivelse av klasseskiller mellom rik og fattig, og ikke minst de fattiges desperate situasjon. Men midt i alt alvoret finnes humor og menneskelig varme og omtanke. Og vårt publikum vil nok, som publikum gjorde den gang, kjenne igjen de tidløse menneskelige opplevelser av nød, kjærlighet og frihetstrang.

Stykket ble skrevet i København, men vi valgte å legge handlingen til Bergen. Regissør Vera Rostin Wexelsen har bearbeidet teksten. Sist gang “Dragedukken” ble vist i Bergen var Henrik Ibsen teatersjef på Engen og stykkets språk står langt unna dagens moderne norsk. Med Veras hjelp ønsket vi å gi en Dragedukke som tok utgangspunkt i sin opprinnelige historiske kontekst, samtidig som den appellerte til det moderne publikum.