Geokjemi & Geobiologi
Masterprosjekt GEO - Rolf Birger Pedersen

Granittdannelse relatert til øybue- og ofiolittkomplekser på Bømlo

Dette masterprosjektet er ledig fra høsten 2019

Prosjektbeskrivelse

Prosjektet baserer seg på geokjemiske og geokronologiske undersøkelser av granitter relatert til øybue og ofiolittkomplekser på Bømlo, sør for Bergen. Bergartene er en del av øvre allokton i den kaledonske dekkeserien. Studenten vil få delta på geologisk feltarbeid samt gjennomførelsen av diverse geokjemiske og geokronologiske (U-Pb zirkon datering) undersøkelser.

Foreslåtte emner i spesialiseringen (60 stp)

H-2019
GEOV210 – Platetektonikk
GEOV241 – Mikroskopi
GEOV300 – Utvalgte emner i geovitenskap
GEOV343 – Petrologisk og geokjemisk feltkurs

V-2020
GEOV242 - Magmatisk og metamorf petrologi
GEOV342 – Radiogen og stabilisotop geokjemi
GEOV345 – Regionalgeologisk feltkurs til Vestlandet
GEOV347 – Instrumentelle metoder i analytisk geokjemi

Forkunnskapskrav for denne oppgaven

Det er krav om at kandidaten som velger dette prosjektet har geokjemi i sin bachelorgrad som GEOV109 eller tilsvarende.

Felt- lab- og analysearbeid

Feltarbeid med bil (og/eller åpen båt) for beskrivelser og prøvetaking av nøkkellokaliteter. Studenten må påregne selvstendig labarbeid på instituttet for preparering av prøver. Studenten vil også delta i gjennomførelsen av diverse analytiske metoder innen geokjemi og geokronologi (LA-ICP-MS, ICP-MS, ICP-OES, XRF).