Geofysikk

Nyhetsarkiv for Geofysikk

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen har gleden av å kunngjøre den prestisjetunge utmerkelsen som æresdoktor til professor Christopher Aiden-Lee Jackson – en ledende stemme innen geovitenskap.
Saskia Tschache disputerte torsdag 28. september for doktorgraden med avhandlingen «Quantitative seismic interpretation in thin-bedded geology using full-wavefield elastic modelling».
Mathilde B. Sørensen, professor i seismologi ved UiB, forteller om jordskjelvet som rammet Tyrkia mandag 6. februar, midt på natten, i grenseområdet mellom Tyrkia og Syria. Skjelvet hadde styrke 7.8, og var dermed det kraftigste skjelvet Tyrkia har opplevd siden 1939.
Torsdag 19. januar forsvarte Hasbi Ash Shiddiqi sin doktorgradsavhandling. Tittelen på oppgaven hans er 'Intraplate Earthquakes in Nordland, Northern Norway- Insight from Seismic Tomography and Seismicity Analysis'.
VISTA-senteret er et tverrfaglig forskningssenter finansiert av Det Norske Videnskaps-Akademi (DNVA).
Geofysikkgruppen bidrar til Senter for Forskningsbasert Innovasjon (SFI) DigiWells
Geofysikkgruppen (Rolf Mjelde) har vært involvert i GoNorth. GoNorth (Geosciences in the Northern Arctic) er et norsk geovitenskapelig prosjekt for utforskning av Polhavet. 13 norske institusjoner deltar, og det jobbes med å etablere et bredt internasjonalt samarbeid.
Svalex-kurset ble gjennomført fra 2001 til 2014. Geofysikkgruppen har vært en aktiv bidragsyter til dette kurset.
21. mars skjedde et relativt kraftig jordskjelv like utenfor kysten av Bergen. Denne begivenheten ble følt i store deler av Norge.
Ti geofysikk bachelor- og masterstudenter deltok på et feltkurs i Kiel (Tyskland) i august.
Den 15. desember 2021 forsvarte Kristian Jensen sin avhandling om seismisk modellering og avbildning.
Nylig ble to nye EU Horizon Europe (det nye EU-forsknings- og innovasjonsprogrammet) prosjektforslag, Geo-INQUIRE og Skills4EOSC, tildelt av EU-kommisjonen. EPOS (European Plate Observing System) ved Institutt for geovitenskap, UiB, har vært sterkt involvert i forberedelsene til disse to forslagene og vil delta aktivt i begge prosjektene i årene som kommer.
Teknologi, miljø, bærekraft, hav, utdanning, omstilling og fremtidssamfunnet er fokus når MatNat-fakultetet og Marineholmen forskningspark ønsker velkommen til folkefest for hele byen.
Invitation to the EPOS-Norway (EPOS-N) Final Workshop sharing the outcomes and achievements of the EPOS-N project in the areas of Solid Earth data integration and e-infrastructure, and Solid Earth monitoring in the Artic.
Modeling and inversion of seismic data using multiple scattering, renormalization and homotopy methods.
Effekten av magmatiske intrusjoner på temperaturhistorikk og diagenese i sedimentære bassenger og petroleumsystemer.

Sider