Mediebruksgruppen
Professor II

Janice Radway er ny professor II ved UiB

Den internasjonalt anerkjente resepsjonsforskeren Janice A. Radway er ny professor II ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, tilknyttet Forskningsgruppen for mediebruk og publikumsstudier.

Neste
Janice Radway
Northwestern University
Janice Radway på UiB

I forbindelse med utnevnelsen arrangerte forskningsgruppen et tverrfaglig seminar med tittel Janice Radway i en skandinavisk kontekst. Seminaret fant sted i Bergen 20. september med innlegg av Radway selv, den danske resepsjonsforskeren Kirsten Drotner, litteraturprofessor Christine Hamm og norske forskere fra UiB og UiO som arbeider med kultur og medier.

"I felt truly honored by the seminar and grateful to its organizers, Synnove Skarsbo Lindtner and Brita Ytre-Arne.  It is rare to be given such a gift. Indeed, to hear others summarize the nature of one’s work in such interesting ways and to learn how one’s books and articles have inspired new research over the years is profoundly gratifying. And the papers were all terrific! The research being done in the department and around Norway and Scandinavia more generally about audiences and reception is very exciting. I was especially intrigued to hear how researchers are combining quantitative research with interviews and ethnography in order to understand people’s engagement with social media, Norwegian television series, fictional discourse, writing about mothers and motherhood and so much more. I was also really excited to hear how people are incorporating social media in innovative ways in research that looks at other forms and at public connection in the larger sense. I really do look forward to continuing the conversations that began at the seminar", - Janice Radway.

Radway er professor i kommunikasjonsstudier, amerikanske studier og kjønnsstudier. Til daglig arbeider hun ved Northwestern University i Chicago, der hun blant annet leder programmet for retorikk og offentlig kultur. Radway er kjent for sine studier av lesere, bøker og bokkultur. Boken hennes Reading the Romance: Women, Patriarchy and Popular Literature er en klassiker innenfor publikumsforskningen. For tiden jobber Radway med såkalte “girls studies” og feministiske undergrunnspublikasjoner fra 1990-tallet.

Ved UiB vil Radway arbeide sammen med postdoktor Synnøve Lindtner, blant annet om en publikasjon basert på seminaret. Under oppholdet i Bergen har hun også undervist masterstudenter i intervjuteknikk, hatt møter med ulike forskere ved instituttet og holdt seminar for studenter som begynner å skrive masteroppgave.