Hjem
Forskningsgruppen for retorikk, demokrati og offentlig kultur
I media

— Dette er lavmål!

Retorikkgruppen kommenterer kontroversiell politisk reklame fra Askøy Fremskrittsparti

Iversen, kjeldsen og den omstridte reklamen
(Foto: Martin Håndlykken / NMD / Faksimile fra Askøyværingen)

Hovedinnhold

Lokalvalget er i full gang, og det rører seg ute på Askøy: FrPs lokallag på stedet har laget en politisk reklame de viser på nettsidene til publikasjonen Askøyværingen. 

Les hele saken hos ba.no

Sakset fra ba.no:

«(...) 

Tre smilende FrP-politikere, med varaordfører Roald Stenseide i spissen, poserer for kamera. I hånden holder Stenseide en klubbe.

Nederst i bildet dukker en smilende Lars Sponheim opp.

Dette er åpenbart manipulert inn. Klubben Stenseide har i hånden er på vei mot fylkesmannens hode.

Slik kan man beskrive annonsen som har dukket opp på lokalavisen Askøyværingen sine nettsider. (Se bilde til høyre)

Retorikkprofessor ved Universitetet i Bergen og kommunikasjonsrådgiver Jens E. Kjeldsen blir overrasket når han hører beskrivelsen av bildet i Askøy Frps reklame.

Han sier på generelt grunnlag at bruk av negativ reklame, særlig rettet mot en spesifikk person, er uvanlig i Norge.

– Dette høres litt rart ut. Det er mest noe vi kjenner fra USA hvor negativ reklame brukes en del, sier han til BA.

Professoren er skeptisk til denne formen for politisk reklame.

– Personrettet negativ reklame kan bidra til å undergrave den offentlige debatten, påpeker han.

– Barnslig

Det er ikke bare professoren som er kritisk til annonsen. Det er også leder for Ap i Askøy, Else Benjaminsen.

– Lars Sponheim har et mandat som fylkesmann fra staten som han skal utføre. Jeg synes det er barnslig å bruke bildet av ham på den måten. Dette var lavmål, men ikke overraskende med tanke på at det er Frp.

Hun er skeptisk til at de har manipulert inn et bilde av Lars Sponheim på denne måten.

– Frp er jo interessert i at kommunen får større råderett. De skulle heller fokusert på dette enn å bruke et slikt bilde av Sponheim.

En av dem som står bak reklamen er Roald Steinseide, varaordfører og politisk nestleder i Askøy Frp.

Han sier reklamen er laget med glimt i øyet.

– Jeg skal være så ærlig å si at vi ikke hadde gjort dette om vi hadde hatt en annen fylkesmann enn Lars Sponheim. Han er en mann med humor som tåler en støyt. Jeg er sikker på at han ler av dette. Det er gjort med et smil om munnen, sier han.

– Har dere spurt Sponheim om lov til å bruke et bilde av ham i reklamen?

– Nei, vi burde gjerne gjort det, men vi tok en sjanse. Han er en offisiell person, så han ville nok ikke sagt ja om vi hadde spurt.  Så vi får håpe vi har rett i at han tar det humoristisk, sier Steinseide.

– Dette er humor

Han forteller at bildet ble satt sammen for dem av noen ungdommer etter en felles idé fra flere i Askøy Frp. Reklamen har ligget på Askøyværingens nettutgave i rundt én måned, ifølge Steinseide. Reaksjonene de har fått er at det er «litt artig», sier han.

– Hva er tanken og budskapet bak reklamen?

– Budskapet er at vi vil klubbe ned det at Fylkesmannen setter en stopper for å bygge. Vi ønsker at folk skal få bygge, at Fylkesmannen ikke skal kunne si nei, men at lokalpolitikerne avgjør slike saker, samt å ivareta eiendomsretten, forklarer han.

– Er dette et eksempel på hvordan dere vil drive valgkamp fremover?

– Nei, men jeg mener at så lenge man gjør det humoristisk, kan man gjøre mye. Men sjikane er ikke ok. Man må ha respekt for andre mennesker, det er viktig. Men man må mangle humor om man synes dette er sjikanerende, mener Steinseide.

Spesiell lovgivning i Norge

Magnus Hoem Iversen er stipendiat ved Universitetet i Bergen og er tilknyttet Retorikkgruppen på instituttet. Han har blant annet skrevet en masteroppgave om politisk reklame.

Han stusser ved Askøy Frp sitt reklamestunt i lokalavisen. Han bruker ord som «merkelig» når han skal beskrive annonsen.

– Det er vel en annonse som spiller på gamle strenger ved at Frp protesterer mot makten og Fylkesmannen. En slik reklame kunne nok ha blitt gjort mer elegant enn dette, sier han.

– Tror vi du vi kommer til å se en drøss av annonser og forsøk som dette fremover i valgkampen?

– Ja. Allerede i disse dager florerer det med forskjellige forsøk på politisk reklame på nettet. Arbeiderpartiet i Tromsø har betalt for en såkalt «content marketing-artikkel» i Nordlys, sier han.

Kort fortalt går det ut på at hele annonsen ser ut som en nyhetsartikkel uten at det virkelig er det.

– Så dermed er det ikke et eneste kritisk spørsmål til kandidaten, sier Hoem Iversen og ramser opp flere kreative forsøk:

– Det er også eksempler der partier kjøper opp søkeord i Google, sier han.

Lovgivningen om politisk reklame i Norge er ganske spesiell.

– Det er ikke tillat å vise politisk reklame på TV, men det er lov alle andre steder som for eksempel på nettet.

– Og da må man være kreative som i eksemplet fra Askøy?

– Ja. Det kan du si.

Bakgrunnen for reklameforbudet er rett og slett at man ikke ønsker «amerikanske tilstander» i norsk valgkamp.

– Politisk TV-reklame er dyrt. Dermed har man vært redd for at dette tillater et pengejag som vil skvise mindre partier med lite penger. 

(...)»

Les hele saken hos ba.no