Hjem
Forskergruppen Strategier for språkkompetanse

Innhold

Virtuelt og autentisk. Studier av ny teknologis potensial i språklærerutdanningen i interkulturelt perspektiv

(Les rencontres virtuelles interculturelles:vers l’innovation des structures éducatives dans la formation des enseignants de langues)

Prosjektet er knyttet til samarbeidsavtalen  mellom UiB og Universitetet Yaoundé 1- https://www.uib.no/fremmedsprak/forskning/internasjonale-samarbeidsavtaler -  og studerer tekstbasert virtuell kommunikasjon på fransk. Data hentes fra undervisning i litteratur, kultur og språkdidaktikk på 100-, 200-og 300-nivå samt forskerutdanning.

Deltakere er Helge Vidar Holm, Margery Vibe Skagen, Turid Trebbi, ved IF,  Daniel Jung, Myriam Coco ved LLE,  og kolleger ved Université de Yaoundé 1.

Koordinatorer: Alexis Belibi og Turid Trebbi

Pilotfase 2006-2009: Aktiviteter 

 Seminar som er arrangert  i Bergen

- L’Enoncé dans une perspective plurilinguistique v/ UiB 

- Questions epistémologiques relatives à la  langue et à l’apprentissage des langues   v/UiB

Seminar som er arrangert i Yaoundé

- Rencontres plurilingues - virtuelles et face-à-face v/Yaoundé1  

- Didactique de l'interculturel et séminaire doctoral v/Yaoundé1,

Seminar som er arrangert i Paris

Langue, culture et identité,  colloque pluridisciplinaire, Maison des Sciences de l’Homme, Paris og v/ Université de Caen. Artikler fra seminaret er under publisering i spesialnummer av det vitenskapelig tidsskriftet Syllabus ved Yaoundé1 våren 2010.

Møter

Årlige prosjektmøter i Yaoundé og Bergen. Tema har blant annet vært metodiske tilnærminger, tematisering, analyseverktøy.

Nettundervisning

Online-spill ved språklærerstudenter i begge land

Forumdiskusjoner om språkdidaktisk begrepsbruk  

Litteraturseminar om Proust   

Litteraturseminar om Mongo Beti   

Virtuell forskerskole, pilot

Nytt prosjektnavn fra 2010: Fremmedspråkutdanning: diskurs og praksis (DISPRA-prosjektet)