Hjem
Ansattsider
Nyhet

Ansiktsløftning for UiB.no

Nettsidene til Universitetet i Bergen får nytt design fra torsdag 10. desember.

Illustration photo for the new web design
NEW DESIGN: UiB.no is launching a new design with bigger fonts, bigger pictures, less clutter and more space.

Hovedinnhold

– Det er viktig for oss at disse endringene skjer nå, så nettsidene skal være mest mulig klar når rekrutteringssesongen starter første januar, sier Hans-Petter Isaksen, fungerende leder for webseksjonen i UiBs kommunikasjonsavdeling.

Torsdag 10. desember vil uib.no fremstå i ny design som bygger på universitetets grafiske profil. De visuelle endringene vil sørge for større samsvar mellom det grafiske uttrykket til UiB på skjerm og i trykksaker.

 

Bedre for studenter

Mellom 30 og 40 prosent av all trafikken til uib.no går til sider med studieinformasjon.

– Vi har tatt grep for å ivareta studentmålgruppen bedre. I det nye designet har studieinformasjonen fått en tydeligere plass på forsiden, og det vil være enklere for potensielle studenter å finne nødvendig informasjon, sier Trude Leknes, prosjektleder for design av uib.no.

Potensielle studenter vil nå kunne se en klar visuell sammenheng mellom for eksempel studiekatalogen og designen av uib.no.

 

Bare visuelle endringer

Det er kun den visuelle presentasjonen som blir annerledes; alt innholdet og funksjonaliteten blir med videre fra de gamle nettsidene – inkludert pålogging og publiseringsverktøy.

Webseksjonen har kontakt med personer på hvert institutt, som kan velge å gjøre redaksjonelle endringer for å tilpasse seg det nye designet.

– De som skaper innhold vil få mange flere muligheter med det nye designet, og de mulighetene ønsker vi selvsagt at folk skal bli klar over og benytte seg av, sier Leknes.

 

Stilrent uttrykk

I arbeidet med den nye designen er det blant annet gjort brukertester med ansatte, studenter og potensielle studenter. Sider som er mye brukt har blitt mer synlige, og det er lagt vekt på et stilrent uttrykk med større bilder og skrift, og mer luft på sidene.

– Nå fortsetter vi med å videreutvikle funksjonaliteten og innholdet på nettsidene. Kommunikasjonsavdelingen har et ansvar for å definere og tydeliggjøre hva slags mål man har med innholdet på uib.no, sier Isaksen.