Hjem
Ansattsider
Forskningsformidling

Forskningsrådet advarer mot forskningsmagasiner med betalt innhold.

Med jevne mellomrom får norske forskere intervjuforespørsler fra magasiner som International Innovation og Science and Technology. Vær obs på at disse magasinene fakturerer forskere fra kr. 20 000,- og oppover for et oppslag.

forsider på forskningsmagasin

Hovedinnhold

Også ved UiB har flere ansatte fått henvendelser fra disse magasinene, og det er fort gjort å la seg friste til å gi et intervju. Det er representanter for bladet som henvender seg direkte til deg som forsker, og spør om mulighet for et intervju. Gjerne per e-post; et eksempel på en forespørsel (på engelsk) kan du lese her. Dersom du takker ja, får du tilsendt en liste med spørsmål som du skal svare på. Iblant er det også noe kommunikasjon per telefon. Den samme rekka med spørsmål gjentas gang på gang, i sak etter sak. Svarene kommer på trykk med lite eller ingen redigering.

Kommunikasjonsavdelingen ved UiB vil presisere at vi vet svært lite om nedslagsfelt eller effekten av en slik pengebruk, og hvem som faktisk leser disse magasinene.

Thomas Evensen, avdelingsdirektør ved Kommunikasjonsenheten i Norges Forskningsråd (NFR), råder forskere til å styre unna slike magasiner:

«Forskningsrådet har gjentatte ganger etterlyst leserundersøkelser fra disse bladene, men aldri fått dette», understreker Evensen.

Forskningsformidling eller reklame?

Det er viktig at du som forsker er bevisst på hva du får ut av å eventuelt betale for et redaksjonelt oppslag. Disse artiklene ligger i en gråsone mellom forskningsformidling og markedsføring, og kan bli oppfattet som lite troverdige.

Magasinene har også jevnlige oppslag med beslutningstakere på nasjonalt og internasjonalt nivå, statsråder, forskningsledere og EU-politikere, med mål om å fremstå som mer seriøse. Utgiver legger stor vekt på at magasinene distribueres i EU og at de påvirker beslutningstakere. Kommunikasjonsavdelingen ved UiB og NFR har ingen dokumentasjon på at beslutningstakere leser disse magasinene.

Les også:

Betaler hundretusener for omtale av prosjekter (Forskning.no)

- Ikke OK å bli brukt som salgsargument (Forskning.no)

Tror ikke på kjøp av redaksjonell omtale (Forskning.no)