Sentre for fremragende forskning

Sentre for fremragende forskning (SFF)

UiB leder i dag seks Sentre for fremragende forskning som fremmer kvalitet i norsk forskning.

Neste
SAPIENCE
SapienCE - Center for Early Sapence Behaviour - har som mål å gi økt forståelse av når og hvordan Homo sapiens utviklet seg til moderne mennesker, og forsker bl.a. i Sør-Afrika.
SapienCE
Senter for digitale fortellinger
Senter for digitale fortellinger (Center for digital narrative, CDN) skal utforske hvordan vi blir påvirket av algoritmer.
CDN
 Bergen Centre for Ethics and Priority Setting
Bergen Centre for Ethics and Priority Setting (BCEPS) vil utvikle banebrytende verktøy for effektiv og rettferdig prioritering i helse.
BCEPS
Birkeland
Birkelandsenter for romforskning vil forstår hvordan jorden er koblet til verdensrommet.
Birkelandsenter
CISMAC
CISMAC - Centre for Intervention Science in maternal and child health - har en visjon om å få til rettferdige forbedringer i helsen og utviklingen til mødre, nyfødte og barns i lav- og mellominntektsland (LMICs).
CISMAC
CCBIO
Centre for Cancer Biomarkers (CCBIO) arbeider med nye kreftmarkører og målrettet behandling av kreft.
CCBIO

• Senter for digitale fortellinger - CDN (2023-2033)
    • Kraftsenteret for forskning på digital kultur skal arbeide for å fremme forståelsen av hvordan digitale fortellinger former forståelsen av oss selv og samfunnet vi lever i.
  • Bergen senter for etikk og prioritering - BCEPS (2023-2033)

• Senteret skal bli et verdensledende forskningssenter som vil utvikle nye metoder og et nytt etisk rammeverk som hjelper beslutningstakere til å fordele helsetjenester på en mer rettferdig og effektiv måte.

• Centre for Early Sapiens Behaviour -SapienCE (2017-2027)
    • Senteret skal gi banebrytende innsikt i de ulike aspektene ved hva det vil si å være menneske. Senteret har eksklusiv tilgang til Blombos-grotten, Klasies River hovedområde og Klipdrift-komplekset; steder som inneholder nøkkelen for å låse opp fortiden.
  • Senter for forskning på mødre- og barnehelseintervensjoner - CISMAC (2013-2024)
    • CISMAC øsnker å forbedre helse og overlevelse for mødre og barn samt barns utvikling gjennom intervensjonsstudier blant lavinntektsbefolkninger i Asia og Afrika sør for Sahara.
  • Birkelandsenteret for romforsking - BCSS (2013-2023)
    • BCSS leter etter svar på tre store spørsmål: Når og hvorfor er nordlysene i de to halvkulene asymmetriske? Hva er effekten av partikkelnedbør på det atmosfæriske systemet? Hva er rollen til energiske partikler fra tordenvær?
    • Senter for kreftmarkører - CCBIO (2013-2023)
      • CCBIO har som mål å oppdage, validere og oversette funksjonelle kreftbiomarkører for å forbedre vår forståelse av tumormekanismer, fremme tidlig diagnose av aggressive tumorfenotyper og støtte kostnadseffektiv og ansvarlig behandling av kreft.

I tillegg er UiB partner i Norsk senter for forsking på mentale lidelser - NORMENT. Hovedmålet til senteret er å finne svar på hvorfor noen utvikler alvorlig psykisk lidelse. UiO er vertsinstitusjon.