Forskningskommunikasjon
Undervisningsopplegg

«Isen smeltar! Det e på ekte!»

Møt pingvinene Piia og Pling i dette dramaforløpet for de yngste om livet i havet

Pingviner i hvalsalen på museet med hvalskjelletter i taket
Foto: Adnan Icagic / Bjørn T. Bøe

I dramaforløpet «Isen smeltar! Det e på ekte!» møter barna pingvinene Piia og Pling som har viktige ting å fortelle. De har oppdaget at noe er i ferd med å skje der de bor. Isen har blitt mindre, det er vanskeligere å finne mat, og flere de kjenner har forsvunnet. Bli med på Piia og Pling sin reise i Universitetsmuseet for å finne ut hva som kan ha skjedd!

I opplegget skaper vi undring rundt spørsmål som: Hva finnes i havet? Hva trenger vi havet til? Hvem lever i havet? Hva bør ikke være i havet? Dramaforløpet benytter seg av lekende, skapende og deltakende arbeidsformer, med pingvinenes reise som en narrativ ramme. Sammen med barna utforsker vi tema knyttet til plastforsøpling, forurensing og klimaendringers påvirkning på livet i havet, ut fra barnas egne innspill, premisser og forutsetninger.

Opplegget tilbys fra 23. april, men vi åpner for bestilling av plass på opplegget nå.

Påmelding

Dersom du har spørsmål eller tilbakemeldinger ta kontakt på skole@um.uib.no