Hjem

UiB Fram

Hovedinnhold

Illustrasjonsbilde som viser framside på UiB FRAM - rapporten

UiB FRAM skal sikre best mulig rammer for forskningen ved Universitetet i Bergen.

Målet med utviklingsprosjektet er å fremme forskningskvalitet i hele universitetets bredde og i tråd med universitetets ambisjoner, verdier og samfunnsrolle. 

 

  

UiB FRAM
Eilin K. Erevik, ISP

Forskning krever god selvledelse

– Det kan til tider være krevende at forskningsbiten av jobben krever såpass mye selvledelse, mens vi i undervisning og administrasjon i større grad kan agere på det som dukker opp, sier Eilin K. Erevik.

UiB FRAM
TEEMU RYYMIN instituttleder for AHKR, uib

Slik skal forskerne få mer tid til sammenhengende forskning

- Vi er privilegerte som har forskningstid lagt til stillingene våre. Som en av pilotene i FRAM har vi nå muligheten til å organisere oss på nye måter som kan frigjøre mer tid til sammenhengende forskning, sier Teemu Ryymin ved AHKR.

Nyhet
Tre illustrasjoner. Bilde med teksten UiB Fram, bilde av bakgården på humanistisk fakultet og eksteriør av psykologisk fakultet.

UiB FRAM-piloter i gang ved tre institutter

Pilotprosjekter under UiB FRAM-fanen har startet opp ved tre institutter. – Prosjektet gir oss en god ramme og et driv til å se på egen virksomhet og jobbe videre med resultatene som kom fram i UiB FRAM-undersøkelsen, sier Anlaug Lid, administrasjonssjef ved Institutt for samfunnspsykologi.
UiB FRAM
Fag og forksningsansvarlig i Studentparlanmenetet Oscar Kvalsvik

Forskning og utdanning – hånd i hånd

-Det er lett å glemme hvor heldige vi er som får studere ved et universitet med engasjerte forelesere som forsker og underviser parallelt, sier Oscar Dos Santos Kvalsvik.

FRAM
Bilde av kronikkforfatterne rektor Margareth Hagen og assisterende universitetsidrektør Tore Tungodden

Universitetet i Bergen satser på sammenhengende forskningstid

— Ved UiB tror vi ikke nye administrative kutt gir bedre betingelser for de vitenskapelig ansatte, men at administrasjonen må komme tettere på kjernevirksomheten.