Hjem
Institutt for fremmedspråk
Gjesteforelesning

Re-turning to Janks’ inter-dependent model of critical literacy

Forskningsgruppen Post-Truth English Teaching (POTENT) har gleden av å invitere deg til en gjesteforelesning med professor emerita Hilary Janks, en fremtredende forsker innen språk- og leseopplæring

Hovedinnhold

Sammendrag: Gitt de nåværende utfordringene som kritisk leseopplæring står overfor på grunn av nye teoretiske perspektiver, post-sannhetens og sosiale mediers tidsalder, samt fremveksten av hvit overlegenhetsideologi, er det på tide å tenke nytt om hvordan vi kan utføre det kritiske arbeidet som trengs for å oppnå et mer rettferdig samfunn. I denne presentasjonen gir jeg en kort oversikt over disse utfordringene som en innledning til å vende tilbake til min inter-avhengige modell for kritisk leseopplæring. Jeg forklarer modellens fortid i nåtiden og fremtiden, og viser hvordan diffraksjon av kritisk leseopplæring gjennom posthumanistiske, ny-materialistiske og dekoloniale teorier skaper muligheter for å tenke nytt om rettferdighet, kritisk leseopplæringspraksis og min opprinnelige modell. Jeg avslutter med å tilby et posthumanistisk, ny-materialistisk rammeverk for kritisk leseopplæring.

Hilary Janks er professor emerita, etter å ha jobbet i over 35 år med engelsklærerutdanning ved Wits University i Johannesburg, Sør-Afrika. Hun har publisert omfattende og hennes banebrytende arbeid med kritisk leseopplæring har fått internasjonal anerkjennelse. Janks’ profil kan finnes her: https://hilaryjanks.co.za

Vennligst videresend denne invitasjonen til studenter og kolleger som kan være interesserte.

https://www.uib.no/en/rg/potent