Institutt for geovitenskap
GEOV352

GEOV352 Reservoargeologisk feltkurs i Utah

Store fjellsider gir oss muligheten til å forstå hvordan reservoarer i undergrunnen kan håndteres på best mulig måte. Ved å forstå prosessene som førte til at disse bergartene ble dannet, kan vi bedre tolke brønndata og seismikk fra flere kilometer under havbunnen.
Christian Haug Eide

Det reservoargeologiske feltkurset GEOV352 til Utah er no i full sving. Utah i USA har enorme fjellsider, og bergartene i fjellsidene er av samme type og har samme type strukturer som bergarten vi har langt under havbunnen på norsk sokkel. Ved å undersøke disse fjellsidene, kan studentene forstå hvordan væsker vil bevege seg i undergrunnen, og hvordan en kan utnytte disse reservoarene på best mulig måte.

I Utah finner en også naturlige CO2-reservoarer under bakken, og det er tydelige tegn på migrasjon av CO2 i undergrunnen og lekkasje fra disse reservoarene til overflaten.

Ved å undersøke disse kan en bedre forstå hvordan CO2-lagring bør foregå. Mange av de som er med på kurset, gjør også feltarbeid for sine oppgaver her, og i år blir fem masterstudenter, to PhDer og en postdoktor igjen i Utah etter kurset for å arbeide med sine forskningsprosjekter.

Vi er veldig heldige som har muligheten til å arrangere et slikt kurs med hjelp fra akademiaavtalen, og kompetanse som blir dannet i Utah er viktig for mange av forskningsprosjektene vi har både på UiB og for det nye Centre for Sustainable Subsurface Resources på NORCE.