Geofysisk institutt
Åpen dag 2016

Fagdag om vær, hav, klima og fornybar energi

Ved Geofysisk institutt forsker vi på vær og vind, havstrømmer og havis, klimavariasjoner og klimaendringer, og mye mer.

Elever studerer modellfly brukt til meteorologiske målinger
Fagdag ved Geofysisk institutt

Lurer du på hvordan skyene oppstår, hvorfor himmelen er blå, hvorfor det regner så mye i Bergen, hvorfor lavtrykkene roterer mot klokken, om Golfstrømmen vil stoppe eller fortsette å strømme som i dag, hvordan vi kan varsle været, hva en klimamodell er, hvordan klimaet kan bli om 100 år eller hvordan en vindmølle eller andre fornybare energikilder fungerer – er du velkommen til Geofysisk institutt!

Programmet passer for elever som tar matematikk, fysikk eller geofag, eller som rett og slett lurer på hva som rører seg i luft og vann.

Velg om du vil komme før lunsj kl. 09:30-11:30 eller etter lunsj kl. 13:00-15:00. De to øktene har samme program:

• Vær og vind. Hvordan varsle været?
  • Klima og klimamodeller. Siste nytt fra forskningen. Hvordan bygge en klimamodell?
  • Havet. Hvordan måle strømmer i havet? Havforsuring.
  • Energiomstilling. Hvordan gjøre om sol, vind og vann til elektrisitet?

I løpet av de to timene vil elevene bli ledet av studenter og forskere ved Geofysisk institutt som vil vise noe av det vi forsker på.

Lunsj
UiB spanderer lunsj på Studentsenteret 11.30- 13.00

Hvor skal jeg møte opp?

For Fagdag om vær, hav, klima og fornybar energi før lunsj er oppmøtested i Universitetsaulaen kl. 9.00 for velkomst.
Etter dette og for fagdag etter lunsj er oppmøtestedet Geofysisk institutt som ligger i Allegaten 70. Gå videre sørover fra Realfagsbygget mot den flotte hvite murbygningen i enden av alleen. Møt opp utenfor døren eller inne i hallen. Bruk dørtelefonen (Geofysisk institutt) dersom du kommer litt seint. Følg skilting til Auditorium før lunsj og kommer du etter lunsj går du opp trappen til Foredragssalen.