Energilaboratoriet
BEL Lunch

Presentasjon av to FME initiativer: Energy SoS and Offshore Wind 2040

Forskningssentrene for miljøvennlig energi (FME) arbeider med langsiktig forskning som er rettet mot fornybar energi, energieffektivisering, CO2-håndtering og samfunnsvitenskap. Følg seminaret for å bli kjent med to lokale initativer som vil bli fremmet i høstens søknadsrunde.

Illustration photo showing a landscape with symbolic representations of a number of possible future energy sources with question marks
Geir Nævdal/NORCE

Geir Nævdal

er ansatt som Forsker I i Norce, Divisjon for energi og teknologi.  Nævdal er utdannet matematiker, og har drevet med anvendt forskning i mer enn 25 år, spesielt innenfor anvendelser rettet mot strømning i porøse medier og brønner, og i den senere tid også mot fornybar energi, seismisk inversjon, ultralyd og medisin.

Cristian Guillermo Gebhardt

er professor i offshore vindenergi ved Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen (UiB) og direktør for Bergen Offshore Wind Center (BOW). Cristian har mer enn 20 års erfaring fra vindindustrien og i 2012 fullførte han sine doktorgradsstudier knyttet til aeroelastisiteten til landbaserte vindturbiner. Fram til 2021 jobbet han ved Fraunhofer IWES og Leibniz Universität Hannover, hvoretter han startet sin stilling ved Universitetet i Bergen. Siden ankomsten til UiB har Cristian sikret seg et prestisjefylt ERC-stipend for utvikling av banebrytende havvindteknologi, og han leder nå også OW2040 FME-initiativet – et samarbeid med UiA, UiS, Norce og Havforskningsinstituttet.

Om Energy-SoS (Nævdal)

The transition to a net-zero energy system requires significant investments and societal transformations at all levels. Energy-SOS aims to enable design of flexible, decentralized renewable energy systems to ensure local clean, cost-efficient, sustainable, and secure energy supply with a strong focus on energy efficiency and minimizing decision making risk. In a decentralized system, new technologies, such as battery storage and use of hydrogen, will greatly increase local conversion and storage capacity. In addition, optimal use of surplus heat/cooling resources can contribute to large efficiency gains in the system. The centre will focus on strategies for renewable energy production, energy conversion, storage, conservation, and demand-side management while considering uncertainty, risk, and cost. Key tasks include demand shift analysis, energy vector transition, and developing a flexible, open research framework for decentralized energy systems. The research approach of Energy-SoS will be bottom-up, moving from individual entities and small systems to grids of increasing size, building a flexible workflow for integrated and digitized systems which can be customized for green hubs. The primary objective of Energy-SoS is to enable design and operation of decentralized digitized renewable energy systems by empowering stakeholders to make informed decisions in the face of uncertainty, by providing knowledge, methodologies and tools that minimize risks associated with these choices, facilitating the decentralization of energy systems, along with the aggregation of information and data.

Om Offshore Wind 2040 (OW2040) - accelerating sustainable offshore wind energy development through research & innovation (Gebhardt)

Building upon the strengths of Vestland’s, Rogaland’s and Agder’s thriving industry, robust infrastructure, vast knowledge and experience, Offshore Wind 2040 aims to secure Norway’s position as a world-leading hub for offshore wind energy.

We will lay the foundation for advancing knowledge, streamlining decision-making processes, increasing visibility and public perception, develop eco-friendly solutions, and minimizing potential conflicts with other marine activities.

We will contribute to fast and sustainable development of offshore wind energy by considering:

• Management of marine ecosystems
  • Governance and social readiness
  • Offshore resource assessment and planning
  • Smart monitoring strategies
  • Digital decision-making processes