Griegakademiet – Institutt for musikk

Norsk sang Minnesota oktober 2013

Harald Bjørkøy, tenor og professor i sang ved Griegakademiet, er sammen med pianisten Geir Botnen invitert til å gi konserter og mesterklasser med hovedvekt på norsk sang ved St Olaf College og Concordia College i Minnesota, USA i tidsrommet 5. – 12. Oktober 2013.

Dette er to betydelige musikkutdanningsinstitusjoner som med sin norsk-amerikanske bakgrunn har spesiell interesse for norsk musikk.

Under besøket skal vi bla presentere sanger av seks norske operakomponister som var samtidige med – og etter Edvard Grieg; Gerhard Schjelderup, Catharinus Elling, Ole Olsen, Johannes Haarklou, Hjalmar Borgstrøm og Arne Eggen.

Sangstudenter ved St Olaf og Concordia College vil innstudere bla dette repertoaret til mesterklassene vi skal holde.

Harald Bjørkøy har tidligere ledet arbeidet med CD-innspillingen ”Shadow Songs” (Euridice) og noteantologien ”Norske romanser – Norwegian art song” (Norsk Musikforlag 2011).