Hjem

Det humanistiske fakultet

Aktuelt

Har du møtt Hubro?

UiB har fått en ny og helt spesiell kollega. Chatboten Hubro har arbeidsplass ved Det humanistiske fakultet. Her jobber han døgnet rundt med å svare på spørsmål fra både nye og etablerte studenter.

Chatboten Hubro testes av HF studenter
CHATBOTEN HUBRO: HF har fått sin egen chatbot som svarer studentene på spørsmål om studiehverdagen. Oda Villanger og Sindre Molnes synes Hubro er en søt og flink chatbot som det er lett å ta kontakt med.
Foto:
Torill Sommerfelt Ervik

-Vi synes det er kjempespennende å være pilotfakultet for UiB sin første chatbot. Hubro har allerede vist at han lærer raskt og er lett å samarbeide med. Så nå gleder vi oss veldig til å presentere han for studentene, sier Kim Ove Hommen, fakultetsdirektør ved HF.

Bedre service til studentene

Hubro er utviklet for å gi studentene lettere tilgang på informasjon, samtidig som han frigir tid hos studieveilederne til arbeidsoppgaver som krever mer erfaring og komplekse vurderinger. Hommen håper og tror at Hubro vil bli et positivt tilskudd for både studenter og ansatte.

-Vi har lagt ned betydelige ressurser i prosjektet og satt noen av våre aller dyktigste medarbeidere til å utvikle Hubro, sier Hommen. Han understreker at det har vært avgjørende å bruke kompetansen som allerede finnes på fakultetet.

-Studiekonsulentene våre har lang erfaring i å svare på spørsmål og kjenner godt til hva som er de mest vanlige henvendelsene. Dette har dannet et viktig grunnlag for prosjektet, sier Hommen.

Han er imponert over det solide arbeidet som er lagt ned for å gjøre Hubro klar til å møte studentene:

-Det er gøy å se at det er så stort engasjement og vilje til å utforske nye muligheter. Det lover godt for fakultetet fremover.

Chatbot med sjarm

Chatboten Hubro er pålogget døgnet rundt, og kan allerede svare på mange spørsmål. Du kan selvsagt fortsatt velge å ta kontakt direkte med studieveilederne på Infosenteret ved HF hvis du foretrekker det.

Hubro er utviklet av Anne-Lise Nordgulen, Julie Alver Tønsaker og Signe Nilssen ved HF i samarbeid med IT-avdelingen ved UiB og IBM. Hubro har vært på opplæring i flere måneder og har sin egen personlighet. Han er kvikk og imøtekommende når vi åpner chatvinduet:

«God formiddag! Jeg heter Hubro, og jeg kan svare på spørsmål om studiehverdagen din. Spør i vei!»

-Hva kan jeg studere ved HF? Spør vi.

Hubro svarer raskt og utfyllende:

«Ved HF dreier faga seg om det vi menneske utrettar her i verda. Korleis vi tenkjer, kommuniserer og handlar, og kva vi gjer, lagar og trur på. Du kan studere språk og litteratur, arkeologi og historie, filosofi og religion, teater, kunst og kultur. Sjå fagoversikt. Du kan dessutan kombinere fleire fag i graden din».

Hubro har mest kunnskap om studiehverdagen ved HF, men han har også «lest» seg opp på en del andre aktuelle spørsmål.  At Hubro også kan holde samtalen i gang om mer dagligdagse spørsmål ser vi når vi spør:

«Hvilket vær er det i dag?» og han lett og ledig svarer:

«Været er tydeligvis veldig interessant for dere mennesker, for dere spør meg alltid om det. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær!»

En veiviser på fakultetet

Hvordan har dere tenkt når dere har jobbet med Hubro?

-Vi har samarbeidet med studiekonsulenter og studenter for å identifisere hvilke spørsmål som oftest blir stilt. I tillegg har vi jobbet mye med å gi gode og entydige svar som ikke krever for mye tilleggsopplysninger, men som hjelper studentene videre. I noen tilfeller kan det dreie seg om å legge ved en lenke til et søknadsskjema eller en nettside på fakultetet, forklarer Signe Nilssen.

Ved å oppgi lenker i svarene blir Hubro samtidig en veiviser til fakultetets egne nettsider. Her ligger det allerede svar på det meste.

Anne-Lise, Signe og Julie har jobbet bevisst med å gi Hubro et enkelt og dagligdags språk. Han er lært opp til å svare på en ting av gangen, og stiller gjerne oppfølgingsspørsmål for å kunne gi et mest mulig presist svar. Det er derfor viktig å svare på det han spør om slik at et tema blir avsluttet før du stiller flere spørsmål.

Bli med å trene Hubro

-Vi har jobbet mye med at Hubro skal være en som det er lett å henvende seg til, slik at mange vil bruke han som veileder. Han fungerer ellers på samme måte som de fleste av oss: han vokser på utfordringer og blir bedre jo mer erfaring han får. Derfor er det viktig å stille han mange spørsmål sånn at han får en god start og god anledning til å trene. Målet er at han skal bli fast ansatt hos oss på infosenteret, smiler Anne-Lise.

Lanseringen av Hubro er en direkte oppfølging av UiB sin digitaliseringsstrategi der begrepet «Det selvbetjente universitetet» er en av fanesakene. Det har lenge vært vanlig å benytte chatboter i andre bransjer, men UiB er første universitet i landet med å utvikle en chatbot som kan brukes som en del av studieveiledningen.

Flere fakultet kan få chatbot

Kjell Bernstrøm, universitetsdirektør ved UiB, sier at chatboten Hubro er et godt eksempel på et vellykket prosjekt som springer ut av klyngesamarbeidet i Media City Bergen. Nå gleder han seg til å se hvordan studentene mottar Hubro.

-Det humanistiske fakultetet er pilot for dette prosjektet, men dersom Hubro blir den suksessen vi håper og tror, er planen at flere enheter skal få muligheten til å få sin egen chatbot etterhvert.