Hjem
HR-avdelingen

Ergonomi på hjemmekontoret

De fleste av UiBs ansatte har nå hjemmekontor, og det kan være vanskelig å finne en god arbeidsstilling. Under finner du noen tips og råd fra UiBs bedriftshelsetjeneste om hvordan du kan forebygge muskel- og skjelettplager i tiden fremover.

Varier arbeidsstilling så mye som mulig

Stoler og bord i hjemmet har gjerne ulik høyde. Prøv deg frem for å finne den arbeidsplassen som passer best for deg. Kanskje kan du justere litt på stolen med å sitte på en ekstra pute eller legge noe støtte i korsryggen? Bytt gjerne «arbeidsstasjon» flere ganger i løpet av dagen. Og husk: den neste stillingen er alltid den beste!

PC - utstyr

Mange har nå bærbar PC som sitt viktigste arbeidsverktøy. For noen er dette helt uproblematisk, mens andre kan oppleve utfordringer knyttet til mindre/lavere skjerm og nytt tastatur. Om du har tilgang på stor skjerm, tastatur og datamus kan det være lurt å benytte dette.

Har du fått tilrettelagt din kontorarbeidsplass på UiB med utstyr som mousetrapper, rollermouse, underarmstøtte etc, kan det også være lurt å vurdere om dette er utstyr du nå bør ha hjemme. Avtal i så fall med nærmeste leder hvordan det kan hentes.

Ta små pauser – bøy og tøy

Ta små pauser og gjør enkle øvelser for å løse på stramme muskler. Hva med en digital treningsøkt? Finn noe du liker og kast deg på!

Har du mulighet – gå en liten tur

Frisk luft og bevegelse kan være godt både for kropp og produktivitet. Eller hva med et gående telefonmøte med en kollega? Bruk fantasien og del gjerne gode råd med andre.

Pausegym på hjemmekontoret