Humaniorastrategien

Nyhetsarkiv for Humaniorastrategien

Humaniorastrategien er en flerårig plan for å styrke de humanistiske fagene på hele universitetet. Nå er det tildelt tre millioner kroner til forprosjekter og faglig pilotarbeid for 2023.
Nå er årets tildelinger under Humaniorastrategien klare. Åtte prosjekter fra fem fakulteter har fått totalt 4,5 millioner kroner til utvikling innen utdanning, forskning, rekruttering og formidling.
UiB har høye ambisjoner for humaniora. Nå kan fagmiljøer fra hele universitetet søke støtte til tiltak for å oppfylle ambisjonene i Humaniorastrategien.
UiB viderefører ambisjonen om å styrke og internasjonalisere humanistisk forskning og lyser ut inntil seks nye prosjektmidler. En del av midlene er øremerket humanistisk grunnforskning. I tillegg lyses det ut såkornsmidler til tverrfakultære samarbeidsprosjekter. Søknadsfrist er 1. februar 2020.
Tre forskergrupper er tildelt såkornsmidler til tverrfakultært samarbeid ved UiB. Midlene skal gå til å utvikle prosjektsøknader tilpasset Forskningsrådets satsning på humaniora.
UiB planlegger å etablere et tverrfaglig senter for humanistisk forskning. I den anledning lyses det ut midler til to grunnforskningsprosjekt med søknadsfrist 15. mars.