Institutt for global helse og samfunnsmedisin
virtues

Virtual Reality Trening forbedrer arm- og håndfunksjon etter hjerneslag like mye som konvensjonell trening

Trening med VR utstyr er like effektiv som konvensjonell trening. Det viser ny forskning fra Universitet i Bergen som nylig ble publisert i Neurology.

VIRTUES ILLUSTRATION
VIRTUES

Trening med virtual reality  kan ikke erstatte annen rehabilitering, men som ekstra trening er det like effektivt som ekstra fysio- og ergoterapi. Det viser ny forskning som gikk ut fra Universitetet i Bergen.

Den internationale multicenter studien Virtual Reality Training for Upper Extremity after Stroke (VIRTUES) ble nylig publisert i tidskrift Neurology. Studien er utført i 5 forskjellige rehabiliteringsinstitusjoner i Norge, Danmark og Belgia.

Funn
Til sammen 120 pasienter med nedsatt armfunksjon ble inkludert innenfor de første 3 måneder etter hjerneslag. De ble randomisert til to grupper, hvorav den ene gruppen fikk virtual reality trening og den andre samme mengde konvensjonell trening, begge i tillegg til standard rehabilitering. I begge grupper forbedret seg armfunksjonen betydelig, men det var ingen forskjell mellom gruppene.

Resultatene tyder på at man kan oppnå samme resultat med forskjellige behandlingstilnærminger. Virtual reality trening kan betraktes som motiverende alternativ for mange pasienter og er egnet til å øke total mengde trening.

Les abstraktet her: Virtual Reality Training for Upper Extremity in Subacute Stroke (VIRTUES): A multicenter RCT.

Resultatene til Virtual Reality for Upper Extremity i Subacute Stroke (VIRTUES) studien har blitt publisert i Neurology.

VIRTUES ble organisert av Institutt for Global Helse og Samfunnsmedisin, UiB, i samarbeid med KU Leuven og 5 rehabiliteringsinstitusjoner i 3 land.