Institutt for informatikk
Fagutvalget

Informatikkstudenter med karriere i sikte

Bedriftskomitéen setter IT-studenter i kontakt med bedrifter.

Bedriftskomitéen står ved inngangen av høyteknologisenteret
Bedriftskomitéen i Echo jobber med å skape kontakt mellom informatikkstudenter og fremtidige arbeidsgivere
Randi Heggernes Eilertsen, UiB

"echo" er fagutvalget for informatikk på UiB, og er ikke som alle andre fagutvalg. Fagutvalget er en stor paraply av undergrupper som arrangerer alt fra sosiale arrangementer fagkvelder, organiserer makerspace og driver med ølbrygging; informatikkstudentene har stort sett alltid noe på gang.

Men det er ikke kun studiemiljøet det er fokus på: Også karriereforberedelser er et sentralt tema i echo.

Aula fylt med bedrifter

24. september ble den første karrieredagen for IT-studenter arrangert.

Ny bedriftssatsing

Aulaen på Høyteknologisenteret ble fylt til randen med bedrifter på jakt etter studenter under den første IT-fokuserte karrieredagen på UiB. I tillegg til studenter fra Informatikk, ble også IT-studenter fra HVL og Infomedia invitert.

- Vi var egentlig litt spente på hvor mange studenter som ville komme, men det gikk over all forventning. På noen tidspunkt var det helt stappfullt, sier programutviklingsstudent og medlem i bedriftskomitéen Eivind Dagsland Halderaker.

Bedriftskomitéen ble satt sammen av Echo, fagutvalget for informatikk, for å arrangere karrieredagen. Selv om det allerede finnes tverrfaglige karrieredager i Bergen, savnet IT-studentene noe som var mer relevant for dem. Også bedrifter satte pris på den nye plattformen:

- Jeg snakket med bedriftene som var der, og de var veldig positive, forteller Sondre Nilsen.

- Det var første gang vi arrangerte, og det var flere av bedriftene som ikke hadde vært på UiB før, og som var glade for muligheten til å fokusere på studentene her.

29 bedrifter møtte opp, og flere bedriftsrepresentanter hadde reist fra Oslo for å tilbringe dagen med studentene.

- Informatikk i Bergen har jo vokst veldig mye i det siste, påpeker Eivind.

- Det er mange bedrifter som tidligere ikke har fått helt med seg Bergen som studiested, men som sakte men sikkert har innsett at det kommer mange veldig gode kandidater herfra.

Les også: Bedrifter «desperate» etter IT-sikkerhetsstudentene (digi.no)

Tweet fra Pinar Heggernes: Karrieredag arrangert av våre studenter! 30 private og offentlige bedrifter har tatt turen. Blant representantene er våre tidligere studenter. Jeg er så stolt og glad.
Via twitter

Bedrifter på utkikk

En av de som stilte opp for å snakke med potensielle fremtidige kollegaer var Hege Krokås Borge, IT-konsulent i Visma Consulting.

- Vi er her for å snakke om våre karrieremuligheter for studentene her. Som IT-konsulenter jobber vi mye med å utvikle IT løsninger, så vi ser etter de som ønsker å jobbe i bransjen som blant annet utvikler eller UX-designer, forteller hun.

- Vi jobber i Oslo og har flydd til Bergen for å komme på karrieredag i dag. Vi tok turen hit fordi det er mange interessante linjer på UiB og dermed mange aktuelle studenter for oss.

Også lokale bedrifter var representert:

- Vi er jo egentlig veldig interessert i om studentene er interesserte i å jobbe i bank, sier Stian Danielsen, avdelingsleder i Sparebanken Vest.

- Vi hadde nettopp noen her som er over gjennomsnittet interessert i sikkerhet. Det er jo kjekt å se at noen går i den retningen, for i bank er jo sikkerhet veldig viktig, og vi har et team og sikkerhetsmiljø internt i bedriften.

- Vi har møtt mange interessante personer, og det har vært flere som har gitt utrykk for at de vil sende inn en liten uformell søknad. Det leder jo kanskje til et intervju eller to, så får vi se, sier Danielsen, og påpeker at åpne søknader fra informatikkstudenter alltid er velkomne.

- Det er bare å søke når som helst, for selv om du ikke finner en utlysning er vi alltid interessert i nye lovende utviklere.

Stort trykk for bedriftspresentasjoner

Det er ikke bare på karrieredagen informatikkstudentene er nærme bedriftene. Omtrent en gang i uken kommer det en bedrift på besøk for å møte unge utviklere. Disse kveldene består gjerne av en bedriftspresentasjon med påfølgende middag spandert av bedriften.

- Det er en enkel plattform for å mingle med bedrifter og bli kjent med de du gjerne kommer til å jobbe med senere i livet, forteller Jonas.

- Det setter studentene veldig stor pris på, og det er stort trykk på påmeldingene.

Er det mange studenter som hender opp med å jobbe for dem?

- Vi har ikke statistikk på det, men det vil jeg tro. Det er jo de store og mest kjente bedriftene som er her, så det gjerne det studentene sikter opp mot, sier Maren.

- Det er jo også en god måte for bedriftene å reklamere for sommerjobber og oppfordre folkene der til å søke, sier Eivind.

- Når du har vært på en bedriftspresentasjon har du jo litt større inntrykk av hvordan en bedrift er, og da blir man gjerne litt mer interessert i å få sommerjobb eller jobb der senere.

Komitéen er fornøyd med hvordan karrieredagen har supplementert bedriftspresentasjonene, og planlegger å gjenta arrangementet i større lokaler neste år.

Bedriftskomitéen står ved inngangen av høyteknologisenteret