Institutt for informatikk
Norsk informatikkolympiade | INFORMATIKK

Visste du at man kan konkurrere i programmering?

Norsk informatikkolympiade for elever i videregående skole blir arrangert hvert år.

Norsk informatikkolympiade 2016- teaser

Produsent:
Alexandra Pina Kingman

Årets finale gikk av stabelen ved institutt for informatikk på Universitetet i Bergen 12.mars. De 29 deltakerne hadde før dette vært gjennom to kvalifiseringsrunder. I den første runden, som fant sted i november ifjor, deltok 241 elever fra hele landet. De 100 beste gikk videre til andre runde som foregikk i januar. Her måtte de sende inn løsninger på fem programmeringsoppgaver og de beste ble invitert til Bergen. I finalen fikk deltakerne fem oppgaver om alt fra utregning av resultatlister for langrennsløp til strategier for optimal gruvedrift. Iløpet av de fem timene finalen varte måtte deltakerne skrive dataprogrammer som løste disse oppgavene. Besvarelsene består av kildekode som evalueres automatisk: Programmet kjøres mot testdata og man får poeng etter antall riktige svar produsert innen et visst tidsrom. Raskere algoritmer (dvs løsningsmetoder) gir følgelig flere poeng. Arrangør Markus Dregi sier at det er store likhetstrekk mellom denne konkurransen og kurset Algoritme-engineering ved institutt for informatikk på UiB.

Finalen ble spennende og det var et meget godt nivå på deltakerne. Seieren gikk til Daniel Tobias Johansen Langhoff fra Nord-Troms videregående skole, mens Thomas Lund Mathisen fra Kristelig Gymnasium i Oslo og Herman Øie Kolden fra Lillehammer videregående skole kom på de neste plassene. De seks beste deltakerne vil delta på den nordisk-baltiske finalen i Helsinki i mai, mens de fire beste går videre til finalen i International Olympiad in Informatics, som avholdes i Russland i midten av august. Utgifter til reise og opphold dekkes av hovedsponsor Universitetet i Bergen med hjelp fra Bergen Forskningsstiftelse (BFS), Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) og StartupLab. Det ventes deltakere fra rundt 80 land i den internasjonale finalen.