Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Hovedinnhold

Infomedia logo

Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) tilbyr teoretiske og praktiske studier innen medier, teknologi og informasjonsvitenskap, og har forsknings- og utviklingsprosjekter finansiert av bl.a. European Research Council, Norges Forskningsråd, HK-dir og næringslivspartnere.

Instituttet er vertskap for:

Studier
Media City Bergen

Suksesskurs om KI og gravejournalistikk

Etter utallige frokostmøter om ChatGPT og prompting har nye verktøy med kunstig intelligens blitt en del av den journalistiske arbeidshverdagen for mange. Det krevet tiltak både hos redaksjoner, journalister og det akademiske miljøet.

Studier
Animasjon av en hjerne

Visste du at UiB hadde Norges første KI-bachelor?

Først ute med banebrytende kompetanse. Denne bacheloren gjør deg attraktiv på arbeidsmarkedet.

Kunstig intelligens
Barbara Wasson, Marija Slavkovik, Andreas Opdahl

Tre Infomedia-initiativ i finalen om nasjonalt KI-senter

Det er med stor glede vi kan informere om at tre initiativ tilknyttet vårt institutt er blant de 19 utvalgte forskningsmiljøene i hele landet som har gått videre til finalerunden i konkurransen om å bli nasjonale forskningssentre for kunstig intelligens. – En fantastisk nyhet, sier Andreas Opdahl,...

Nyhet
Illustrasjonsbilde

Ny forskningsgruppe ved Infomedia

Instituttrådet godkjente nylig søknad om formell oppretting av Forskningsgruppe i medievitenskap for forskning på kultur, ulikhet og demokrati.

Tildeling
kollasj med bilde av forskerne

1.5 millioner til forskning på barns mediebruk og algoritmer i familien

Forskerne Hallvard Moe, Emilija Gagrcin og Andreas Roaldsnes får over 1.5 millioner fra Medietilsynet til prosjektene MedBarn og «Familien som kjerne til kilde til kritisk medieforståelse».

Sist utgitte bøker

Når musikken tek form - Om skapande praksisar i musikk (2025) - Anja Nylund Hagen, Ragnhild Torvanger Solberg, Torgeir Uberg Nærland og Michael Francis Duch (red.)

Håndbok i innovasjon for studenter (2025) - Lars Nyre, Geir Terje Ruud, Audun Gulbrandsen, Julie Sofie Berntsen, Julia Hellem Brandt, Helene Høylandskjær

Navigating Pandemic Phases (2024) - Øyvind Ihlen, Sine Nørholm Just, Jens E. Kjeldsen, Ragnhild Mølster, Truls Strand Offerdal, Joel Rasmussen, Eli Skogerbø

Metoder for å forstå mediebruk (2024) - Hallvard More og Brita Ytre-Arne

Teknologi - en teoretisk innføring (2024) - Lars Nyre

Media Use in Digital Everyday life (2023) - Brita Ytre-Arne

An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century (2022) - Ole J. Mjøs

What is the Avatar? (2022) - Rune Klevjer

Social Data Analytics (2022) - Amin Beheshti, Samira Ghodratnama, Mehdi Elahi, Helia Farhood