Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
MediaFutures

Åpning av SFI MediaFutures

Vi inviterer til digital åpning av SFI MediaFutures - Forskningssenter for ansvarlig medieteknologi og innovasjon, tirsdag 2. februar kl 1400-1530.

MediaFutures
Foto/ill.:
MediaFutures

Sammen med 13 andre forsknings-, utviklings- og brukerpartnere fra medie- og teknologibransjen og akademia skaper vi det første forskingssenteret i Norge som utvikler ansvarlig medieteknologi, og alle som ønsker er velkommen til digital åpning av senteret.

Senteret skal forske på tema som brukergrupper, brukeropplevelse, innholdsproduksjon, språk og tilgjengelighet. Målet er å utvikle ansvarlige løsninger ved å adressere samfunnsmessige virkninger av kunstig intelligens, falske nyheter, ekkokamre og politisk polarisering. Resultatet blir nye løsninger som digitale verktøy, analysemetoder og innholdstyper, men også forskerutdanning innen medieteknologi og innovasjon. Dette skal danne grunnlag for nye patenter, prototyper, forskningsartikler og programvare, i tillegg til innovative oppstartbedrifter.

 

Streaming

Arrangementet sendes via https://vimeo.com/event/605507

 

Program

1400Velkommenv/ senterleder Christoph Trattner
1405

Åpningsreplikker

1415Videohilsener fra forskningspartnere
1420Panelsamtale

Ordstyrer: Christoph Trattner, senterleder v/MediaFutures, UiB 

I panelet: 

  • Frøy Gudbrandsen, sjefsredaktør i Bergens Tidende 
  • Ingrid Agasøster, Chief Operating Officer, Fonn Group
  • Eirik Solheim, NRK
  • TBC, TV2 
1440Key note: Sinan Aral

Sinan Aral is a Global Authority on Business Analytics; Award-winning Researcher; Entrepreneur and Venture Capitalist; Director of MIT’s Initiative on the Digital Economy and Social Analytics Lab and a founding partner at Manifest Capital. He is a managerial economist and econometrician by training whose expertise spans social networks, causal inference, the design and analysis of large-scale digital experiments, machine learning, predictive modeling, natural language processing, AI, big data, marketing, IT, social commerce, ecommerce, behavior change and economic productivity. He earned his PhD at MIT and completed his Master’s degrees at the London School of Economics and at Harvard. 

1500Videohilsener fra næringslivspartnere
1505Key note: Ricardo Baeza-Yates

Ricardo Baeza-Yates is currently Director of Graduate Data Science Programs (part-time) of Northeastern University, Silicon Valley campus, since January 2018. Between 2016 and 2020 he was CTO of NTENT, a search technology company based in California. Previously, he was VP of Research at Yahoo Labs. He is part-time professor at  the University of Chile and Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, Spain, and an adjunct professor at the CS department of the University of Waterloo, Canada

His research interests includes algorithms and data structures, information retrieval, web search and data mining, and data science and visualization.

He is ACM Fellow and IEEE Fellow.

In his presentation, titled Bias on Search and Recommender Systems, he covers all biases that affect search and recommender systems. They include biases on the data, the algorithms as well as the user interaction, in particular the ones related to relevance feedback loops (e.g., ranking and personalization).  In each case he covers the main concepts and when known, the techniques to ameliorate them, as well as biases that might be product of the evaluation methods used. This presentation is partially based on Bias on the Web, Communications of ACM, June 2018.

 

1525Sluttreplikkv/ senterleder Christoph Trattner

 

Vel møtt!