Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Ny bok

Gameworld Interfaces

Dataspillutviklere presenterer vanligvis informasjon til spilleren på to måter. Spillet kan presentere informasjonen slik at den virker som en integrert del av spillets fantasiunivers, naturalistisk, eller det kan gi spilleren informasjon ved hjelp av «overlays», symboler og menyer.

Gameworld Interfaces, illustrasjonsbilde
Gameworld Interfaces (MIT Press)
Foto/ill.:
Montasje

I boken Gameworld Interfaces undersøker Kristine Jørgensen begge typer grensesnitt. Hun viser at selv om den naturalistiske tilnærming tilsynelatende kan virke som en mer integrert del av den imaginære spillverdenen, så vil uansett både de usynlige og synlige grensesnittene presentere informasjon spillerne trenger for å samhandle med spillet og dets regler. Den symbolske, mindre naturalistiske tilnærmingen synes å være i motsetning til ideen om et sømløst autonomt fiktivt univers, men spillverdener er ikke styrt av fiktiv samstemthet, heller av spillmekanikk og spillets mål. Dette er karakteristisk for dataspill og skiller dem fra andre tradisjonelle fiktive verdener.

Boken undersøker spilldesignerens og spillerens tilnærming til grensesnitt(ene). Boken baserer seg på omfattende intervjuer og observasjoner av spillere og spillutviklere, og talløse timer med spilling.

Boken presenterer en teori for brukergrensesnitt i spill og vurderer konsekvensene av denne teorien for spilldesign.

Kristine Jørgensen er for tiden førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB.