Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Undersøkelse om dataspill

Hvor stor er egentlig spillbransjen?

Stor vekst i en ung bransje.

Hovedinnhold

Denne høsten kommer Zoë tilbake. Helten fra Funcoms gamle eventyr Den Lengste Reisen skal igjen ut og navigere i verdenene Stark og Arkadia. En vellykket Kickstarter-kampanje i fjor ga Red Thread Games kraftig medvind. Spillet får stor oppmerksomhet internasjonalt, selv om det er nesten et år til det kommer ut. En kjempesjanse for norsk spillbransj.

Kristine Jørgensen, førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB har akkurat forsket på nettopp dette. Eller, hun har gjennomført Den norske spillundersøkelsen 2013, på oppdrag fra Norske film-, tv- og spillprodusenters forening.

Så, hva viser forskningen
- Det er fortsatt en ung bransje, men den er på vei et sted, forteller Jørgensen. Hun har ringt og googlet og forsket seg fram til at det er 99 spillselskaper i Norge. Så den neste som starter opp blir jubilant. Til sammen er det 349 ansatte. Pluss hele 248 utenlandsproffer, eller hva du nå skal kalle norske spillutviklere i utlandet.

Det er ganske stor vekst fra 2012. Da var det bare 73 aktive spillselskaper. Også omsetningen vokser, hele 40 prosent vekst på de to årene fra 2010 til 2012.

- Det som mangler er businessfolkene. De er ikke der. Personene som kan bidra til å forstå forretninger, kontrakter og så videre, sier hun.

Så, står vi på randen av gjennombruddet? Er vi bare en sluttparantes unna en internasjonal spill-superhit?

- Jeg vet ikke om noen er så langt fremme med så gode ideer i 2014, sier Kristine Jørgensen.