Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Mer egenpromotering

NRKs nettsider ligner mindre på en nettavis nå enn i 2009.

Nettsjef i NRK, Frank Gander, sier NRK i 2009 iverksatte en strategisk endring hvor målet var å bli en bedre allmennkringkaster på nett.

Measuring Online News Content
Foto/ill.:
Montasje: Rune Arntsen

Hovedinnhold

NRK fronter mer av sin allmennkringkasteridentitet, og er blitt mye mer en inngangsportal til den øvrige produksjonen til NRK, sier postdoktor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap UiB, Helle Sjøvaag.

Sjøvaag mener det ikke er noe som tyder på at nettsiden har endret seg betydelig fra i fjor, da studien ble avsluttet, til i år. Forskerne har målt mellom 60.000 og 70.000 nyhetsartikler på NRK.no både i 2009 og 2013, og kommet fram til at statskanalen har doblet antallet saker de karakteriserer som «egenpromotering» i perioden. I 2009 var det fire prosent slike saker, i 2013 var det åtte prosent.

- Det vil si saker som enten henviser til NRKs egen innholdsproduksjon, eller som er direktelenker til det audiovisuelle tilbudet produsert av NRK som helhet, eller veivisere til direktesendinger. Her er det for eksempel snakk om direkteoverføring av pressekonferanser, taler fra Stortinget, livestreaming av sportsbegivenheter, eller videolenker til fiksjonsserier som går på NRKs kanaler. I tillegg er det snakk om omtale av TV- og radioprogrammer, skriver forskerne.

Les hele artikkelen på Kampanje.no