Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Nyhet fra NVE Media

Her skapes morgendagens medieløsninger

Prototyper, apper, nye annonseløsninger og spenstige brukergrensesnitt. Dette er noe av resultatet når mediestudenter ved UiB får boltre seg sammen med selskapene i medieklyngen.

Nyhet fra NCE Media
Kamilla Svendsen og Ørjan Blytt Polden har jobbet med Hubii, og utviklet ny løsning for tablet.
Foto/ill.:
NCE Media

Det nærmer seg eksamen for studentene ved faget Nye medier ved UiB, og denne uken ble det arrangert prøvepitcher som forberedelser til eksamen på Institutt for informasjons- og medievitenskap. NCE Media fikk være tilstede på pitchene, og fikk oppleve imponerende arbeid fra fire ulike studentgrupper.

Studentene, som har samarbeidet med ulike selskaper i medieklyngen, har lagt ned betydelig arbeidsinnsats i sine bachelorstudier, og har på ulikt vis tenkt nytt rundt etablerte løsninger i mediehusene. Vi har tidligere skrevet om Joakim Vindenes, Petter Omdal og Morten Dahle, som har videreutviklet ideen RAD, Responsible Advertising, sammen med Mobiletech. Dette er løsningen som skal gjøre det mer attraktivt å se ferdig reklamevideoen når man ser feks nyhetsinnslag på nett. RAD (Responsible advertising) fungerer slik at dersom man som seer ikke velger bort reklamen, donerer annonsøren en sum til et veldedig formål, bestemt av seeren. På den måten håper man at mediehusene får beholde en større del av annonseinntektene, som igjen skal finansiere god journalistikk. Studentene har tatt ideen til prototyp, testet effekt og kartlagt potensialet. Løsningen er nå under testing både i TV2 og Orkla, og har et stort potensiale for videreutvikling. Nå avlegger de tre eksamen der dette arbeidet inngår.

Et svært spennende prosjekt er også kommet i stand sammen med Bergens Tidende. De tre studentene, Mari Anvik Berg, Karoline Erstad Raudstein og Eileen K. Osmo har tatt for seg live-senteret til BT, og foreslått nye og innovative løsninger i grensesnittet. Her har brukervennlighet og interaksjon stått fremst, og studentene har med helt nytt blikk på etablerte løsninger utviklet geniale små tweeks og features som bidrar til store løft i brukeropplevelsen. Disse studentene har videre lagt ned et imponerende stykke arbeid med analyser og brukerundersøkelser i forkant av utviklingen, som igjen bidrar til å skape bedre løsninger tilpasset stadig endrede medievaner hos publikum.

Les hele saken på siden til NCE Media