Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Ny publikasjon

Socioaesthetics

Professor Asbjørn Grønstad bidrar med et kapittel i boken Socioaesthetics

"Here is a Picture of No Country"
Foto/ill.:
Montasje: Rune Arntsen

Hovedinnhold

Kapitlet heter "Here is a Picture of No Country: The Image Between Fiction and Politics in Eric Baudelaire’s Lost Letters to Max."

Synopsis: I denne artikkelen presenteres og diskuteres begrepet "det estetiske imaginære" gjennom en analyse av den fransk-amerikanske kunstneren Eric Baudelaires arbeider. I dokumentarfilmen Lost Letters to Max og i utstillingen The Secession Sessions (vist på Bergen Kunsthall i 2014) - som omhandler den selvstendige republikken Abkhazia - tar filmskaperen opp spørsmål knyttet til nasjonalstaten og geografisk tilhørighet. Som et selverklært land uten internasjonal anerkjennelse representerer Abkhazia en fiksjon. Artikkelen argumenterer imidlertid for at Baudelaires film innfører et representasjonsnivå som ratifiserer stedets autonomi uavhengig av geopolitiske avgrensninger.

Socioaesthetics er redigert av Anders Michelsen og Fredrik Tygstrup ved Universitetet i København.

Asbjørn Grønstad er professor ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, UiB.