Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Utforsker grensene mellom reklame og journalistikk

Nyhet fra På Høyden

Er kamuflert reklame døden for norske aviser? Man skal være forsiktig med å trekke slike konklusjoner, sier medieforsker Erik Knudsen.

Utforsker grensene mellom reklame og journalistikk
Erik Knudsen har nylig levert doktorgrad i medievitenskap. Nå forsker han på kamuflert reklame, og har nylig fått penger til et nytt prosjekt.
Foto/ill.:
Hilde Kristin Strand/På Høyden

Hovedinnhold

Hva skjer dersom du leser en tilsynelatende helt standard nyhetssak og etterpå får vite at avsender ikke var den du trodde, men en eller annen aktør med en klar agenda?

Det skal medieforsker Erik Knudsen prøve å finne ut av.

Det handler om det som på godt norsk kalles «content marketing» – innholdsmarkedsføring og «native advertising» – forsøkt oversatt med «kamuflert reklame». VG og satsningen VG Familieliv ble før jul felt av Pressens faglige utvalg fordi, som utvalget uttalte, sakene gir inntrykk av å være redaksjonelle og det er vanskelig å skille disse publiseringene utseendemessig fra det øvrige redaksjonelle stoffet.

Selger man troverdigheten?
Knudsen og kollega Magnus Hoem Iversen har nylig fått godkjent et innlegg til verdens største konferanse i medievitenskap i Japan. De har gjennomført et eksperiment der de har brukt Medborgerpanelet.

 

Les hele artikkelen i På Høyden