Jubileum 2013 - 2015

Arrangementer

Universitetet i Bergen ønsker å feire Stemmerettsjubileet med flere store og små arrangement i løpet av 2013.

10. - 13. juni 2013:

Hovedjubileumsuken i regi av Universitetet i Bergen. I løpet av fire dager vil det arrangeres alt fra store gjesteforelesninger og debatter, til boklansering og utstillinger.

Mandag 10. juni:

"Kvinner som gjekk føre"  (Utstilling) Åpner kl. 12:00

Utstilling -"Norske kvinners stemmerett". (utstilling) Åpner kl 14:00

Kl. 18:00: Boklansering og debatt på Litteraturhuset

Presentasjon av boken «Norsk likestillingshistorie 1814-2013» av Hilde Danielsen, Eirinn Larsen og Ingeborg W. Owesen. Paneldebatt om utfordringer for likestilling i dagens Norge med Audun Lysbakken, Helga Hernes og Siv Jensen.

Tirsdag 11.juni:

Kl. 12:00: Festforedrag på Studentsenteret med Shirin Ebadi, vinner av Raftoprisen og Nobels fredspris. Debatt med Heikki Eidsvoll Holmås, Helga Hernes, Drude Dahlerup, Anne Hellum og Idelta Rodrigues.

Onsdag 12.juni:

Kl. 12:00: "Kvinnestemmeretten 100 år" - foredrag på Bergen Offentlige Bibliotek

Forskerstafett med foredrag på Bergen Offentlige Bibliotek. Med bl.a. Ida Blom og Elisabeth Aasen.

Torsdag 13.juni:

Kl. 18:00: "Kjønn og makt" - debatt og fest i Litteraturhuset,

Debatt og fest i Litteraturhuset. Med Beret Bråten, Dag Øistein Endsjø, Lubna Jaffery og Trine Eilertsen. Konsert med Albert og Elise. DJ: Charlotte Myrbråten

14. - 15. oktober 2013:

Som en del av hundreårsmarkeringen, vil Universitetet i Bergen og Uni Rokkansenteret arrangere en internasjonal konferanse: The Ida Blom Conference: Gendered citizenship: History, Politics and Democracy,  14.-15. oktober 2013

For mer informasjon om konferansen og påmelding, se konferansens egne nettsider.

3. -9. mars 2013 var det Jubileumsarrangement i regi av Studentersamfunnet.