Hjem
Det juridiske fakultet
Nyhet

Nye arbeidsgruppeledere klare for innsats

40 nye arbeidsgruppeledere har gjennomført opplæring ved fakultetet og er klare for å lede arbeidsgrupper på første og andre studieår.

Vilde Sandvik og Nicolai Misje utenfor jussbygget
Nicolai Misje og Vilde Sandvik er to av seksti arbeidsgruppeledere som er ansatt for høstsemesteret 2016 og vårsemesteret 2017.
Foto/ill.:
Veronica Ljosheim

Totalt har fakultetet ansatt 60 arbeidsgruppeledere for høstsemesteret 2016 og vårsemesteret 2017: 20 fortsetter fra forrige studieår, mens 40 er helt nye. Samtidig som ferske jusstudenter ble ønsket velkommen til fakultetet i midten av august, deltok de nye arbeidsgruppelederne på et opplæringsseminar som forberedelse til jobben som arbeidsgruppeleder.

Intensivt kurs

Nicolai Misje er en av de nye arbeidsgruppelederne som er ansatt for å lede arbeidsgrupper på første studieår. Selv starter han på fjerde studieår denne høsten.

– Opplæringsseminaret har vært kjekt og lærerikt. Det har vært et ganske intensivt kurs over tre dager, der vi har vært gjennom grunnleggende ting man må kunne når man skal være leder for en gruppe studenter. Vi har fått enkle tips og øvelser vi kan gjøre for å få i gang en god gruppedynamikk i gruppen, og vi har lært om hvordan vi kan by på oss selv og skape et godt sosialt miljø. I tillegg har vi fått snakke med tidligere arbeidsgruppeledere, som jeg synes har vært veldig nyttig, forteller Nicolai.

Den ferske arbeidsgruppelederen gleder seg til å bli kjent med studentene i gruppen og bidra til at de skal få en bra start på studiene.

– Det blir spennende å få formidle det jeg har lært til nye studenter. Jeg ser frem til å følge dem gjennom alle emnene og forhåpentligvis se progresjon og utvikling.  Jeg håper studentene blir mer og mer interessert i fagene underveis, og at de ikke blir altfor opphengt i eksamenspresset. Jeg håper at de heller fokuserer på de rette tingene underveis, sier Nicolai.

Arbeidsgruppeleder for fjerde gang

På opplæringsseminaret delte flere erfarne arbeidsgruppeledere tips og erfaringer med de nye. Blant dem var Vilde Hallgren Sandvik, som nå går inn i sitt fjerde år som arbeidsgruppeleder. Hun synes opplæringen har blitt bedre med årene, og at det var gøy å få bidra.

– Jeg synes det var et veldig godt opplegg i år. Jeg likte at det var lagt opp til gruppearbeid hvor vi kunne prate sammen, i stedet for at vi bare holdt en forelesning med tips og triks. Opplæringen ble litt som en arbeidsgruppe, forteller hun.

Vilde synes det beste med jobben som arbeidsgruppeleder er å bli kjent med studentene i gruppen, men hun innrømmer at det kan være utfordrende å balansere behovene til 12 helt ulike mennesker.

– Jeg må lede 12 ulike personligheter i samme retning, og forsøke å finne et kompromiss som fungerer for alle. Men det er jo litt av det som er morsomt også, smiler hun.
– Jeg er nok mye tryggere i jobben nå. Hvis jeg ser at gruppedynamikken ikke er helt ideell, så har jeg mye lettere for å ta tak i det nå enn jeg hadde i første omgang. I starten var det lettere å gli inn i et mønster og bli der, mens nå har jeg mer selvtillit til å gripe inn, sier hun videre.

Viktig å ha det gøy

Vilde husker godt den første arbeidsgruppetimen hun skulle lede, og minnes at hun var veldig nervøs.

– Men så slo det meg at studentene nok var mer nervøse enn meg, for jeg husket jo hvor nervøs jeg var selv når jeg skulle ha min første arbeidsgruppe, ler hun.

Den erfarne arbeidsgruppelederen har mange gode tips å dele med Nicolai og de andre nye. Først og fremst mener hun at det er viktig å sette klare grenser fra første stund, og å avklare tidlig hvilke forventninger både studentene og arbeidsgruppelederen har til hverandre. Det er også viktig å ikke glemme å ha det gøy.

– Man må engasjere studentene til å være med i timen, for det kan være kjempemorsomt å ha arbeidsgruppe hvis alle tar det på alvor og det blir litt diskusjon. I oppgavene er det mye «juicy» å ta tak i, og man kan ha det ganske morsomt med dem hvis man bare tør å tulle litt, oppfordrer Vilde.

Uvurderlig ordning

Arbeidsgruppelederordningen ved fakultetet har vært en sentral del av studieopplegget i mange år. Både Vilde og Nicolai er svært fornøyde med opplegget.

– Ordningen er helt uvurderlig, sier Vilde, og fortsetter:
– Det er egentlig gjennom arbeidsgruppene jeg føler jeg har lært oppgavestruktur og mye juridisk metode, både gjennom selve oppgavegjennomgangen, men også kommenteringen og skrivingen. Og så er det jo en fin jobbmulighet ved siden av studiene for oss som er kommet litt lengre i utdanningen, påpeker hun.

Nicolai mener ordningen gjør det lettere å henge med på alt man skal gjennom, og at man på den måten unngår uheldige skippertak. Han er fornøyd med arbeidsgruppelederne han selv hadde på sine første år av utdanningen.

– Jeg har hatt to arbeidsgruppeledere, så nå får jeg prøve å ta det beste fra begge to, smiler han.