Det juridiske fakultet

Nye LLM-avtaler i USA

Det juridiske fakultet har inngått to nye samarbeidsavtaler med amerikanske universiteter, som innebærer at jusstudenter nå kan reise på utveksling til San Francisco og St. Louis.

Washington University School of Law i St. Louis
Nathalie Gaulier

De nye samarbeidsavtalene er med University of California Hastings College of the Law i San Francisco og The Washington University i St. Louis, Missouri. Begge avtalene innebærer studentutveksling og opptak til LLM-program. LLM er en forkortelse for det latinske Legum Magister, eller Master of Law. Det er en (som oftest) ettårig mastergrad i juss, som gir en grundig spesialisering innenfor et bestemt rettsområde.

Rabatterte skolepenger

Internasjonal koordinator ved Det juridiske fakultet, Nathalie Gaulier, forteller at USA er et populært land å reise på utveksling til blant jusstudentene.

– Med de nye avtalene har fakultetet nå avtaler med syv partneruniversiteter i USA. Enkelte åpner for utveksling i ett semester, andre for et helt år ved å ta en LLM-grad. Høsten 2016 og våren 2017 studerer 11 av studentene våre i USA, forteller hun.

Både gjennom avtalen med UC Hastings og med The Washington University kan opp til fem studenter fra Det juridiske fakultet få opptak til LLM-programmet med rabatterte skolepenger. I tillegg kan én student få opptak til studier i ett semester uten skolepenger dersom partneruniversitetet også sender en student til UiB.

Dekan Asbjørn Strandbakken er svært fornøyd med de nye avtalene fakultetet nå har fått på plass.

– Vi ønsker å utvikle tilbudet med utvekslingsavtaler, og engelskspråklige land er veldig populære blant jusstudenter. Disse to universitetene er veldig gode institusjoner i USA, og det er en stor fordel for våre studenter å kunne få studere her, sier han.

Intens USA-turné

I tillegg til de nye avtalene med University of California og The Washington University har det blitt signert en ny avtale med Mitchell Hamline School of Law, som er det nye navnet på fakultetets mangeårige samarbeidspartner Hamline School of Law, etter at denne nylig ble fusjonert med William Mitchell College of Law.

Alle de tre avtalene kom på plass etter at representanter fra fakultetet besøkte de aktuelle universitetene i løpet av en liten uke i midten av september. I tillegg til universitetene allerede nevnt, besøkte fakultetet også Fordham University i New York, der fakultetet håper å få til en avtale på lengre sikt.