Det juridiske fakultet
Reiste alene på utveksling:

- Semesteret ble kjekkere enn forventet

Jusstudent Elida Marie Sageidet reiste alene på utveksling. - Stress mindre, er hennes råd til andre som vurderer å reise ut.

Elida Marie Sageidet
Jusstudent Elida Marie Sageidet dro alene på utveksling til Heidelberg i Tyskland. Det skulle vise seg å bli en suksess.
Ida Bergstrøm/UiB

– Jeg ville nyte utvekslingstiden uten å streve med språket. Og jeg hadde hørt mye fint om byen Heidelberg i Tyskland.

Det forteller Elida Marie Sageidet, jusstudent på femte året ved Universitetet i Bergen.

Sageidet tilbragte i alt syv måneder som utvekslingsstudent i Tyskland. Sageidet fikk et Erasmusstipend for å reise til Tyskland. UiB har omlag 800 Erasmusavtaler med 350 ulike universitet. Dette ga henne både et månedlig stipend og gratis adgang til universitetet.

– Det ble en rimelig tur: Jeg betalte ikke skolepenger og fikk en billig studentbolig. Stipendet rekker lengre i et land der levekostnadene er lavere, sier hun.

Universitetet i Heidelberg er ikke bare kjent for å være et av Tysklands eldste og mest prestisjetunge universiteter. Det er også et universitet hvor det er hyggelig å studere.

– Heidelberg har en stor og nydelig studentkantine med lang åpningstid, god mat og skjenkeløyve. Jeg tilbragte mye tid på universitetet, sier hun.

Anbefaler språkkurs

Semesteret ble startet med et intensivt tysk språkkurs.

– Språkkurset er noe jeg anbefaler alle å ta, uansett hvor gode forkunnskaper du har fra før. Vi ble inndelt i ulike nivåer og fikk tilpasset undervisning, sier hun.

Pensum var på tysk. Forelesningene foregikk på tysk. Hun meldte seg på et tandemprogram, hvor hun samarbeidet med en tysk jusstudent. Sageidet gjorde også en stor innsats for å få tyske venner. Hun meldte seg blant annet på fadderuken for de ferske, tyske studentene.

– Jeg var trolig den eneste utvekslingsstudenten som gjorde akkurat dét. Senere ble jeg også med på arrangementene til to studentorganisasjoner, sier hun.

Studentorganisasjonene arrangerte ukentlige temafester, filmkvelder, speed friending events, og utflukter til Strasbourg. Universitetet inviterte studentene med på turer til Köln og Berlin.

Elidas råd: Ikke stress i forkant

Dagene var tettpakket med forelesninger, lesing og sosiale aktiviteter. Hun møtte andre utvekslingsstudenter i studentbolighuset hvor hun bodde. I byen kom hun seg lett rundt til fots.

– Jeg hadde lite tid til å kjede meg. Det skjedde alltid noe. Utvekslingsoppholdet ble faktisk mye kjekkere enn jeg hadde forventet, sier Sageidet.

Kun én ting ville hun gjort annerledes:

– Hvis jeg kunne gitt meg selv et råd i forkant av utvekslingsoppholdet, ville det vært å stresse mindre i forkant. Jeg trodde det var vanskeligere å velge riktige fag og å få dem forhåndsgodkjent. Men mye ordnet seg da jeg kom dit, og det var mer fleksibelt enn jeg trodde.

Unik erfaring

Internasjonal koordinator Nathalie Gaulier mener utvekslingsstudenter som velger å reise alene kan vokse mye på erfaringen.

– Utveksling gir uansett en unik erfaring for livet, både faglig og personlig. Reiser du på utveksling alene, får du utfordret deg selv på en annen måte enn når du reiser med en stor gjeng fra Dragefjellet, sier Gaulier.

Å reise alene er et modent valg som tar deg ut av komfortsonen. Samtidig kommer de fleste styrket hjem til Norge.

– Det bringer fram evnen til å være selvstendig, tilpasningsdyktig og initiativrik. Samtidig blir du bedre i språket, og får et større faglig og sosialt nettverk enn om du reiser i en større gruppe, sier Gaulier.

– Velg med hjertet

– Hvilke land vil du særlig anbefale?

Dersom det er et råd å gi til studenter som sitter og lurer på hvor de skal reise på utveksling, ville jeg si: Velg ut i fra det du har mest lyst til å gjøre og hvor du har mest lyst å reise til, og ikke ut ifra det du hører som er lurt eller taktisk å velge, sier Gaulier.