Det juridiske fakultet
HUSK FRISTEN 1. FEBRUAR

Tid for å søke utveksling: Hvor vil du dra?

Vil du ha en CV som viser at du tør å gå egne veier? Dra på utveksling til et universitet som få andre reiser til, er rådet fra studiedekan Halvard Haukeland Fredriksen.

bilde av utveksling
Colourbox.com

– Jeg vil oppfordre studentene om å se etter velrennomerte universiteter i land som ikke så mange norske jusstudenter pleier å reise til, sier studiedekan Halvard Haukeland Fredriksen.

Han utdyper:

– På steder hvor norske studenter er en sjeldenhet kan du regne med å bli mer verdsatt. Som en bonus får du en CV som viser at du tør å gå egne veier.

Søknadsfrist: 1. februar

Fristen for å søke om å dra på utveksling nærmer seg. Kanskje har du bestemt deg for ønsket land og universitet for lenge siden. Kanskje vil du overbevise en studievenn om å droppe paraply og byfjell for et semester, og bli med deg på utveksling. Kanskje lurer du på om du skal våge å ta den LLM-graden du har lyst på? I så fall bør du sette av litt tid torsdag 17. januar.

Representanter fra Fordham Law School i USA, fra Queen Mary University of London, fra Université Grenoble Alpes i Franrike og fra Bond University i Australia kommer til UiB for å fortelle mer om hva som venter der ute. Det samme gjør representanter fra en rekke velrennomerte universiteter fra Europa, USA og verden for øvrig. Samtidig kan du få svar på alt du lurer på om utveksling.

Studiedekanen anbefaler alle som vil vite mer om mulighetene for utveksling å ta en tur innom informasjonsmøtet på Dragefjellet 15. januar.

Dette bør du legge vekt på

– Hva bør studentene tenke på når de skal ta et valg om utveksling?

Først og fremst faglige interesser: Det er ikke slik at alle universiteter er like gode på alt. Studentene bør først finne ut hva de vil fordype seg i, og så lete etter læresteder som er særlig gode på akkurat de fagene, sier Fredriksen.

Han legger til at for mange studenter vil språket også spille en sentral rolle i valget av studiedestinasjon. Her kan du lese mer om hvordan du går fram for søke.

Språk er nyttig for jurister

– Hvis du selv var student igjen, hvor ville du reist på utveksling?

– Vanskelig spørsmål. Jeg valgte å dra til Tyskland, og har hatt stor nytte av det i karrieren min på universitetet. Som EU-jurist skulle jeg også svært gjerne kunnet fransk, så kanskje Frankrike? Det ville nok ikke holdt med ett semester, men to semestre i Frankrike hadde nok hjulpet veldig godt på. Alternativt synes jeg noen av fakultetets utvekslingsavtaler med amerikanske universiteter ser veldig spennende ut. Eller kanskje Kina?

– Et utvekslingsopphold er en gyllen mulighet til å børste støvet av fremmedspråk som man har hatt på videregående skole, før de går helt i glemmeboken. Et utvekslingsopphold hvor man utfordrer seg selv på et annet fremmedspråk enn engelsk, kan være akkurat det som skal til for å mestre dette språket på høyt nivå resten av livet, sier Fredriksen.

For dem som er usikre på egne språkferdigheter og ikke vil reise for langt hjemmefra, er utveksling til et av våre nordiske naboland et veldig godt alternativ, mener studiedekanen.

Unik erfaring

Hva tenker du om å reise alene?

Det kan nok oppleves som skummelt, men det er enormt lærerikt. Selv var jeg den eneste norske jusstudenten ved universitetet i Göttingen i Tyskland. Jeg skal ikke legge skjul på at det var ensomt i begynnelsen. Men jeg hadde aldri lært så mye tysk, eller blitt kjent med så mange studenter fra andre land, om det hadde vært en større gruppe norske studenter der som jeg kunne hengt med. Når det er sagt, har jeg forståelse for at mange ønsker å reise sammen med i hvert fall noen studievenner fra Dragefjellet, og det er også helt greit.

Internasjonal koordinator Nathalie Gaulier mener utvekslingsstudenter som velger å reise alene kan vokse mye på erfaringen.

– Utveksling gir uansett en unik erfaring for livet, både faglig og personlig. Reiser du på utveksling alene, får du utfordret deg selv på en annen måte enn når du reiser med en stor gjeng fra Dragefjellet, sier Gaulier.

Å reise alene er et modent valg som tar deg ut av komfortsonen. Samtidig kommer de fleste styrket hjem til Norge.

– Det bringer fram evnen til å være selvstendig, tilpasningsdyktig og initiativrik. Samtidig blir du bedre i språket, og får et større faglig og sosialt nettverk enn om du reiser i en større gruppe, sier Gaulier.