Det juridiske fakultet
Foredrag med æresdoktor

Foredrag ved islandsk æresdoktor professor Ragnhildur Helgadóttir

Professor Ragnhildur Helgadóttir er ny æresdoktor ved UiB. Helgadóttir er dekan ved Universitetet i Reykjavik, og har også vært konstituert høyesterettsdommer.

Som forsker på komparativ konstitusjonell rett har hun utmerket seg som en nyskapende forsker som flytter grensene for tradisjonell juridisk forskning. Helgadóttir arbeider med forfatningsrett, og den nye forskningen hennes dreier seg rundt spørsmål som religionsfrihet, vern av menneskeverd og EØS-avtalens innvirkning på islandske lover.

Den 15 oktober kommer Helgadóttir til UiB for å være med på sermonien for de nye æresdoktorene. I den forbindelse vil hun holde et foredrag ved Det juridiske fakultet. Temaet for foredraget er "Domstolskontroll med lovgiver".

Tema for foredraget

Islands høyesterett fyller 100 år i 2020 og i den forbindelse har Ragnhildur skrevet en artikkel om prøvelsesretten i 100 år. Prøvelsesretten er, etter Helgadóttirs mening, et underteoretisert tema som behøver mer oppmerksomhet i Islandsk statsett. Denne mangelen på oppmerksomhet fører til at man ser til prinsipper og perspektiver fra forvaltningsretten, men at de særlige tema som bør være en del av diskusjonen i statsrettssaker, som eksempelvis rettsstat, menneskerettigheter og demokrati, i liten grad blir en del av diskursen.

Etter foredraget vil professor Eirik Holmøyvik gi kommentarer.

Alle interesserte er vel møtt!