Hjem
Kommunikasjonsavdelingen
Forskningsdagene

Is, grunnlov og forskningsdager

God stemning på Dragefjellet da jurister fikk møte den nye garde: Klasse 6B fra Aurdalslia skole.

Hovedinnhold

I et seminarrom på juridisk fakultet er bildet fra lyskanonen gjenstand for intens skrutinering. En lang liste med lover og regler, alle skrevet med majuskler som roper ut ting som

IKKE LOV MED KRIG
IKKE SLEM MED KJÆLEDYR
UNGE SKAL IKKE GÅ UT OM NATTEN
ALLE SKAL FØLGE REGLENE
LOV Å SPISE IS NÅR DU VIL

– La oss se om noen av disse betyr det samme, sier jussprofessor Jørgen Aall mens han blar nedover i det to sider lange dokumentet.

En rekke hender tilhørende klasse 6B fra Aurdalslia skole skyter i været. Noen ivrige og noen ikke så ivrige. Paragrafen om kjæledyr. Kan ikke den gjelde alle dyr?

– Jeg trodde grunnloven bare gjaldt for menneskene, sier Marie på andre rad.

– Har trær og busker egne rettigheter? spør Aall mens han peker på avsnittet klassen har laget om å respektere alt liv.

– Ja! roper mange i kor.

– Men likevel ser du ikke et grantre i rettssalen, fortsetter Aall.

– Jo, hvis det er jul, utbryter Andrea.

Juss med for første gang

Neste fredag starter Forskningsdagene, der Universitetet i Bergen skal spille en sentral rolle i å få forskning ut til folket på gatehjørner, på kaféer, på torg og i gatebildet. Det var festivalen som tok kontakt med juridisk fakultet for å få dem med på laget.

Jussen har nemlig glimret med sitt fravær under de tidligere forskningsdagene. Emnet ”Grunnloven” er valgt nettopp fordi den norske grunnloven feirer 200 år i høst, og Stortinget har satt i gang innledende øvelser for å se om det er på tide med en grunnlovsrevisjon. Og her kommer klasse 6B inn.

Forrige uke fikk de besøk fra Juridisk fakultet, og hjemmeleksen deres var å lage et utkast til en ny grunnlov. En lang liste med forslag skal nå kokes ned til ti paragrafer.

En spennende utfordring, mener professor Jørgen Aall, som sier han allerede har rukket å bli imponert over de mange forslagene som har kommet fra klassen.

Gleden ved gamle bøker

– Det er fascinerende med gamle bøker hvor godt man har tatt vare på de, utbryter en av elevene.

Hele klassen er samlet i biblioteket på Dragefjellet, og bibliotekar Jørn Ruud introduserer klassen for de antikvariske gleder. Klassen er stuet inn i rommet for Europainformasjon, mens bok etter gamle bok seiler forbi foran øynene deres.

– Når er grunnloven vår fra? spør Ruud klassen.

En jente rekker opp hånden, ”Nittenfj...”

Lærer Åsnes kremter svakt.

”...attenfjorten!” avslutter hun profesjonelt.

Klasse 6B blir geleidet gjennom 12-15 hyllemeter med ”forarbeid til lovene” i gamle sprukne bind som fascinerer et hundretalls nysgjerrige fingre.

– Hvor gammel er den eldste boken dere har?

– Vi har vel en fra slutten av 1500-tallet, sier bibliotekar Ruud etter litt mental romstering.

– Shit, hvisker flere av elevene med hevede øyenbryn.

Som seg hør og bør ser juristene på Dragefjellet sitt snitt til å prøve å rekruttere morgendagens forskere allerede i dag.

Fornøyd lærer

Det er mange skoleprosjekter som er med på Forskningsdagene i år. Alt fra sebrafisk til det gyldne snitt, dialekter og grunnloven er temaer for ulike skoleklasser. Resultatene av arbeidet klassene har gjort, skal presenteres på Skoledagen fredag 18. september.

Ifølge klassekontakt Magne Åsnes ved Aurdalslia skole, er det en god ting i seg selv at klassen kommer seg ut av klasserommet. Men han mener også det er viktig at klassen får reflektert over sin egen rolle i samfunnet, og lære om de reglene som finnes.

Neste fredag skal 6B troppe opp med plakater, powerpoint-presentasjoner og mer for å presentere de ti viktigste lovene de ville tatt med i grunnloven. En presentasjon som klassene etter all erfaring tar veldig seriøst. Da strømmen gikk på den store dagen i forfjor, resulterte det i både gråt og tenners gnissel.

De evige spørsmål

Klassen stimler ned trappene fra biblioteket og tilbake mot seminarrommet. Is er bebudet. Tolvåringene titter inn vinduer og glassdører, mens trøtte blikk fra studentene lyser opp som hos sulteforede akvariefisk gjennom glasset. En professor vrimler seg forvirret gjennom flokken, og har fremdeles et fraværende blikk når han kommer ut på den andre siden.

Mens sjokovaniljepinner nærmest blir pustet inn, stiller klassen spørsmål til Jørgen Aall.

– Er det ikke ekkelt å være dommer og måtte dømme folk?

– Det kan det være, men noen må gjøre det.

– Er det gøy å slå med hammeren?

De fire neste spørsmålene dreier seg rundt hammeren og generell bruk av den i hverdagen. Klassen og Aall diskuterer rettssaken i Kongo, hvordan høyesterett fungerer, eiendomsmeglere i rettsaker, hvor lenge man må gå på skole for å bli dommer som Jørgen Aall.

En rekke av elevene rekker opp hånden når de blir spurt hvem som vil bli forskere. En jente på andre benk vil bli veterinær OG jobbe på oljeplattform.

– Nå er det for mange som snakker samtidig. Rekk opp hånden om dere lurer på noe.

Lærer Åsnes forsøker å roe gemyttene. En hånd blir rakt opp.

– Ja?

– Er det mer is?

Artikkelen er hentet fra UiBs internavis På Høyden.