Hjem
Kommunikasjonsavdelingen
Nyhet fra På Høyden

Møter studentene på YouTube

Universitetet i Bergen lar studentene selv lage informasjonsfilmer om studielivet.

Hovedinnhold

Potensielle UiB-studenter trenger ikke lenger å kjenne noen som går på universitetet for å få vite hvordan studielivet i Bergen arter seg. Det holder å ta en tur innom YouTube-kanalen til UiB og se på filmene som studenter har laget selv.

Her kan du se alt fra hvordan UiB er et naturnært universitet og et bynært universitet, til hvordan det står til med studentkollektiv, lesesaler, undervisningsformer og fadderuke.

– Vår rolle er å gi studentene et tema som de lager film ut fra. Oppgaven kan være å lage en film om lesesaler, eller om undervisningsformer. Så lager de et manus som de legger frem for oss, får noen innspill, og så går de i gang, forteller Hans-Petter Isaksen på Utdanningsavdelingen.

Studentsjarm

Det er Utdanningsavdelingen som er ansvarlige for de hittil rundt 15 filmene som er laget og lagt ut på videonettstedet YouTube. Men det er studenter ved film- og tv-produksjonslinjen på Infomedia som har laget dem.

– Studentene har en stemme som ikke vi har. Filmene som blir laget her ved UiB har en studentsjarm, de har glimt i øyet og humor. Jeg som er en gammel mann ville aldri funnet på å lage film på den måten, sier den relativt unge Isaksen til På Høyden.

UiB bruker studentstemmer i mange kontekster. Potensielle studenter får møte faktisk studerende på utdanningsmesser, på skolebesøk, og på studentbloggen som har eksistert siden 2006. I fjor ble det også gjort et forsøk med studentambassadører på Facebook, som nå er avsluttet.

Lite kultstatus

Før jul presenterte den danske avisen Information en undersøkelse som viste at studentproduserte internettfilmer bidro svært positivt til studentrekrutteringen. Det naturvitenskapelige fakultet på Københavns universitet kunne notere seg en dobling av utenlandske studenter, og en generell opptaksøkning på 48 prosent.

I Danmark dreier det seg likevel om utlyste konkurranser hvor alle studenter kan delta, og resultatene skiller seg gjerne en del fra UiB sine uttalte informasjonsvideoer.

Les også: Slik gikk det da UiB forsøkte på det samme

– Våre filmer får nok ikke den samme kultstatusen. Og vi vet ikke før etter opptaket i år om filmene har hatt noen effekt på dette området. Men jeg synes studentene våre løser oppdragene de får med sjarm. Og om du ser på filmene våre på YouTube, ser du at det er en stor variasjon i dem også, sier Isaksen.

Filmene er i praksis ikke ”lansert” ennå, men skal brukes i forbindelse med studieopptak, eksamen og lignende utover året.

Artikkelen er hentet fra UiBs internavis På Høyden.