Hjem
Kommunikasjonsavdelingen
Nyhet fra På Høyden

Synger det forgjengeliges pris

Scenografi har vært et mye oversett fagfelt i teatervitenskapen. En ny bok skal bøte på dette.

Hovedinnhold

– Det vi driver med er forgjengelig. Det oppstår, gleder, forundrer og irriterer oss, og så river vi det ned. Det er et sted hvor vi oppdager store følelser, og det er alltid sørgmodig for en skuespiller å komme inn på en scene og oppdage at scenografien er borte.

Teatersjef ved den Nasjonale Scene Bjarte Hjelmeland la ikke skjul på at han var glad for bokverket ”Den teatrale illusjon” som ble lansert denne uken. På lanseringsfesten snakket han og andre fra byens teatermiljø om dette oversette feltet, scenografi.

I tre dimensjoner

Men hva er egentlig forskjellen på scenografi og dekorasjon? Kari Gaarder Losnedahl er redaktør for boken, og hun forteller at det hele ligger i det tredimensjonale.

– Dekorasjon er det som er malt, det todimensjonale. Men scenografien har en romlighet, en tredimensjonalitet. Det er lys, det er kostymer, det er det romlige som er viktig.

Det er teknikken som har vært styrende i scenografiens utvikling, og mulighetene i dag er uendelige, ifølge Losnedahl.

Utspring i utstillingen

Boken er beregnet både på et vanlig publikum, på skoleverket, og ikke minst på studenter ved teatervitenskap. Arbeidet med den kom i stand på bakgrunn av utstillingen med samme navn, som har stått på De kulturhistoriske samlinger ved Bergen Museum siden 2007.

– Utstillingen var vellykket, siden den førte til diskusjoner på teatervitenskap, som igjen førte til denne boken. Men dette er ingen katalog for utstillingen, den står på egne ben, sa Losnedahl under lanseringen.

Forfatterne i boken har bakgrunn fra teatervitenskap og scenografi, samtidig som at en scenograf og en skuespiller bidrar med sine synspunkt. Arbeidet med boken, som ser på scenografi i et historisk og nåtidig perspektiv, har tatt to år.

Det er først de senere årene at scenografi har blitt et eget fagområde, og en bok som dette har i stor grad manglet på norsk.

Nytt begrep

Men selv om historien om scenografi strekker seg tilbake til det gamle Hellas, er begrepet relativt nytt. Det fikk Losnedahl merke da hun satte opp en utstilling i Villaveien på 80-tallet om kvinnelige scenografer.

– Jeg fikk stadig henvendelser fra folk som lurte på hva som var så spesielt med kvinnelige stenografer, forteller hun og ler.

Artikkelen er hentet fra UiBs internavis På Høyden.